تازه های سایت

کد مطلب: 15482
26. آذر 1392 - 11:52
پایگاه خبری گرو : عبدالخالق شاهرخي هنرمند 40 ساله نهاوندي حدود 13 سال پيش بينايي خود را به علت بيماري قند خون از دست مي‌دهد اما او بدون چشمداشت به "چشم"، با روح لطيف و زلال خود آثاري خلق مي‌كند كه حيرت هر بيننده‌اي را بر مي‌انگيزد.

 

 


پایگاه خبری گرو :  عبدالخالق شاهرخي هنرمند 40 ساله نهاوندي حدود 13 سال پيش بينايي خود را به علت بيماري قند خون از دست مي‌دهد اما او بدون چشمداشت به "چشم"، با روح لطيف و زلال خود آثاري خلق مي‌كند كه حيرت هر بيننده‌اي را بر مي‌انگيزد.

 

به گزارش پایگاه خبری گرو ، عبدالخالق شاهرخي قبل از نابينايي‌ نقاش بود و بعد از نابينايي به سوي هنرهايي چون موسيقي و مجسمه‌سازي روي آورد.

اين نابيناي خوش‌ذوق نهاوندي با روح هنري خود و عشق به هنر مجسمه‌هاي زيبايي را مي‌سازد كه "چشم" بايد بيش از هر عضو ديگري در آن دخيل باشد تا زيبايي آن را تأييد كند ولي او بدون چشمداشت به "چشم" با روح لطيف و زلال خود آثاري خلق مي‌كند كه حيرت هر بيننده‌اي را بر مي‌انگيزد.

"عبدالخالق" در شهرستان نهاوند زندگي مي‌كند و از همان دوران كودكي به تشويق خانواده هنرمند و هنردوست خود وارد فعاليت در عرصه هنر نقاشي با رنگ روغن و به سبك رئال شد به طوري كه در اين زمينه موفقيت‌هاي بسياري را از آن خود كرد.

وقتي پاي صحبتش مي‌نشيني از علاقه‌اش به هنر مي‌گويد و از موفقيت‌هايش و ناملايماتي كه يكي پس از ديگري آنها را از سر گذرانده سخن مي‌راند.

از 20 تقديرنامه‌‌اي كه كسب كرده تا وعده برخي مسئولان، از جوايزي كه گرفته تا جوايزي كه بنا بوده بگيرد ولي هنوز خبري از آنها نيست، از همه و همه مي‌گويد.

و وقتي از رقابت خود با هنرمندان بينا و كسب رتبه‌ برتر در ميان آنها مي‌گويد، يقين حاصل مي‌كنم كه " آدمي اگر بخواهد، مي‌تواند".

 

این هنرمند نابینا که اکنون جايگاه ويژه‌اي در ميان هنرمندان استان كسب کرده درگفتگو با مهر اظهار داشت: بدون اينكه نزد استادي اين هنر را فرا بگيرم با بهره‌گيري از هوش و استعداد خود و با راهنمايي‌هاي برادر بزرگترم شروع به کار کردم و امروز به خواست خدا به هرآنچه می خواستم در زمینه هنر رسیده ام .

وی که نابينايي، كمترين خدشه‌اي در پشتكار و علاقه‌اش به هنر نگذاشته و با اعتماد به نفس و اميد به آينده، حيات هنري خود را قوي‌تر از قبل ادامه داد ، هدر يك ابتكار با تركيب نشاسته ذرت، خاك بتونه، چسب چوب و مقوا خميري درست كرد كه بعدها دست‌مايه هنر مجسمه‌سازي‌اش شد.

فعاليت هنري اين هنرمند روشندل با استفاده از دستگاه‌هاي برقي از ديگر موضوعاتي است كه علاوه بر اينكه حيرت آدمي را برمي‌انگيزد گوياي عشق و علاقه وي به هنر مجسمه‌سازي است.

وی در این زمینه به مهر گفت: نخستين اثرم مجسمه يك فرد غمگين بود كه زانوي غم بغل گرفته است.

شايد او با خلق اين اثر خواسته با دنياي بينايي خداحافظي كند، اما ناگفته نماند فعاليت هنري او نشان از آن دارد كه تلألو دنياي "اميد" در وجود هنرآفرينش هنوز جاري و ساري است.

وی ادامه داد: وجود مشكلات مالي و نبود حامي براي كمك به منظور پيشرفت بيشتر در كارها،  همچنان يكي از مشكلات من است.

شاهرخي تاکید کرد: بايد تسهيلات ويژه‌اي از سوي مسئولان فرهنگی براي قشر هنرمند به ويژه هنرمندان معلول در نظر گرفته شود.

شاهرخي موفق به كسب عنوان "معلول برتر" طي چهار سال پياپي شده است.

منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاه شما