تازه های سایت

کد مطلب: 18929
22. ارديبهشت 1393 - 9:16

 

مدیرمنابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند گفت: مردم روستای سیاه دره نهاوند از انرژی پاک خورشیدی بهره مند شدند

به گزارش پایگاه خبری گرو،علی ده پهلوان در گفت و گو با خبرنگار ما با اعلام این خبر گفت: مردم کوچک ترین روستای نهاوندبا ۲۸ خانواربدون نیاز به هیزم،نفت وگاز طبیعی از آبگرمکن خورشیدی استفاده می کنند.

وی گفت: آبگرمکن خورشیدی به انگلیسی Solar water heating نامیده می شود و این وسیله دستگاهی است که با جذب انرژی خورشیدی آب مورد نیاز را گرم می‌کند و استفاده از انرژی خورشیدی به علت رایگان بودن این منبع عظیم انرژی، از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می‌باشد.
وی گفت: بر اساس تحقیق به عمل آمده از مقالات وکتب قدیم، ارشمیدس دانشمند و مخترع بزرگ یونانی اولین بار با استفاده از آینه‌های کوچک مربعی شکل با متمرکز کردن نور خورشید بر روی ناوگان رومی آنها را به آتش کشید،که به همین جهت از ارشمیدس به عنوان بنیانگذار استفاده از تابش خورشید نام برده می شود.

ده پهلوان افزود: پژوهشگران عقیده دارند باتوجه به اتمام انرژی های مانند نفت وگاز در صدهای آینده باید به فکر جایگزین کردن انرژی خورشیدی بود،و به همین خاطر در ده های اخیر  برای تهیه آب گرم بهداشتی،پخت غذا، گرم کردن منازل،روشنایی و حتی سوخت ماشین ها از انرژی خورشید کمک گرفته شد.

کارشناس منابع طبیعی نهاوندعنوان کرد: صفحات گرد آورنده انرژی خورشیدی دارای یک ورقه به رنگ سیاه کدرجهت جذب نور می‌باشد،که برای جریان آب نیز روشهای مختلفی وجود دارد،ابتدا آب درلوله‌های فلزی نصب شده روی ورقه سیاه ، یا بین دو ورق مسطح موازی که فاصله کمی از هم دارند، یا روی یک ورقه مسطح یا موج دار،یا در اجزای رادیاتورهای کم عمق پوشیده از یک یا دو شیشه قرار داده می‌شود.

ده پهلوان گفت:در این آبگرمکن ها شیشه هایی به فاصله 2 تا 3 سانتیمتر از هم قرار داده می‌شود،ته و کناره‌های قالب باید از نظر حرارتی عایق بندی شده باشند،تا انرژی بیشتری جذب شود.

 


مدیر منابع طبیعی وآبخیزداری نهاوند بیان کرد: توسعه آب گرمکن های خورشیدی در دنیا ادامه دارد،به طوری که در ایالات متحده، انگلستان، روسیه، فرانسه، استرالیا، ژاپن و در بسیاری از کشورهای دیگر آب گرمکن های خورشیدی ساخته و استفاده گسترده می‌شوند.

وی افزود: ساده‌ترین آب گرمکن خورشیدی از یک گردآور تخت کلکتور و یک مخزن ذخیره آب تشکیل شده،شرایط لازم نصب این آب گرمکن آن است که قسمت فوقانی گردآور پایین‌تر از قسمت تحتانی مخزن ذخیره قرار گیردو حداقل انحراف گرد آور نسبت به سطح افق که برای تحقیقی جریان تومو سیفونی، در حدود 20 درجه رو به جنوب انتخاب شود.

کارشناس منابع طبیعی نهاونداظهار کرد: طرز کار با این آبگرمکن این است، که ابتدا مخزن آب گرم با آب سردپر می‌شودو آب داخل لوله‌های گردآور، هنگامی که خورشید روی سطح گرد آور می‌تابد،و به تدریج گرم شده و به کندی به طرف مخزن از طرف بالا ذخیره می‌شود، آب سرد مخزن نیز از طریق لوله دیگربه طرف قسمت پایین گردآور جریان یافته تا زمانی که تابش خورشیدی برای گرم کردن آب کفایت کند، این عمل ادامه می‌یابد.

مدیر منابع طبیعی وآبخیزداری نهاوند گفت:استفاده از انرژی خورشید محاسن خوبی دارد، که از جمله می توان به فراوانی، بی هزینه، تقریباً همه جا در دسترس و عمر طولانی سیستم های تبدیلی انرژی اشاره کرد، اما از معایب آن این است که در بعضی از فصول و ماهها و ساعات روز و شب متغیر است و چگالی انرژی آن کم است.

وی بیان کرد: در ایالت کالیفرنیای آمریکا بیش از 40 سال است که از آبگرمکن خورشیدی استفاده می شود،و چند سالی است که در کشور ما ودر مناطق کویری وروستاهایی که هزینه رساندن انرژی های مانند برق وگاز برای آنها زیاد است ازصفحه های خورشیدی به منظور جذب انرژی گرمایی و روشنایی استفاده می شود که روستایی سیا هدره خزل یکی از آنها است.

روستای سیاهدره خزل در 60کیلومتری نهاوند واقع شده است

دهپلوان اظهار کرد:روستای سیاهدره خزل در 60کیلومتری نهاوند واقع شده است، که حدود 28 خانوار دراین روستا زندگی می کنند، شغل عمده مردم این روستا دامداری،کشاورزی و نگهداری از 1100 هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت است.

مدیر منابع طبیعی نهاوند گفت:این روستا با فاصله زیادی که 60 کیلومتر است، با مرکز شهرستان نهاوند دارد، میان دو کوه محصور شده است، که دارای مردمی زحمتکش و محرم است، که تاکنون از طرف اداره منابع طبیعی،بسیج سازندگی سپاه، اداره جهاد کشاورزی وفرمانداری کمک های خوبی به آنها شده است ولی کافی نیست.

وی افزود: در سالهای اخیر دولت نگهداری از مراتع و جنگل را به اهالی این روستا واگذار کرد، و در مرحله اول دام های سبک مانندگوسفند و بز را که مراتع راتخریب می کردنداز جنگل و مراتع خارج کردیم و برای دام های آنها نیز علوفه خریداری می کردیم.

دهپلوان گفت: با کارفرهنگی، جهادی، آموزشی و ترویجی به اهالی روستا گفتیم که بجای پرورش دام سبک، از دام سنگین مانندگاو و گوساله درمنزل خود نگهداری کنند و به همین منظور علوفه یارانه ای به آنها کمک کردیم و وام با بهره کم در اختیار آنها قرار دادیم.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند عنوان کرد: در مراحل بعدی اقدام به احداث حمام با مشارکت مردم  این روستا در منازل با استفاده ازآبگرمکن های خورشیدی کردیم.


وی افزود: چون این روستا در منطقه ای کوهستانی قرار دارد،و از نعمت گاز رسانی بی بهره و برای دولت هزینه بر بود،بهترین کمک به آنها استفاده از آبگرمکن خورشیدی بود.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند گفت: مردم روستا  پیش از این مجبور بودند از درختان جنگلی برای مصرف سوخت خود استفاده کنند که آسیبی جدی برای جنگل بود بعد از نصب آبگرمکن خورشیدی وبرق کشی به روستا مردم بسیار راضی هستند و دیگر از شکستن درخت های جنگلی برای هیزم حمام و پخت نان کمتر استفاده می کنند.

ده پهلوان اظهار کرد:  به همین خاطر و جهت جلوگیری از تخریب جنگل دولت امکاناتی مانند آبگرمکن خورشیدی را به صورت رایگان به اهالی این روستا اهداء کرد و قرار است به زودی یک دستگاه نانوایی خورشیدی برای اهالی این روستا نصب گردد.

مدیر منابع طبیعی نهاوند عنوان کرد: اقدام اداره منابع طبیعی نهاوند و اهالی روستای سیاه دره بخش خزل می تواند به عنوان نمونه خوبی از همکاری مردم و مسئولان به الگویی در سراسر کشور تبدیل شود چرا که امروز دیگر مردم روستای 28 خانواری روستا خود را حافظ منافع 1100 هکتار جنگل می دانند واجازه دخل و تصرفی در جنگل نمی دهند.

برای هردستگاه آبگرمکن بیش از 120 میلیون ریال هزینه شده است

ده پهلوان افزود: برای هردستگاه آبگرمکن بیش از 120 میلیون ریال هزینه شده است که در مجموع نزدیک به 2میلیارد ریال برای نصب 16 دستگاه آبگرمکن از طرف این اداره در چند سال اخیر هزینه شد،وازروستائیان هزینه ای دریافت نشد.

وی گفت: کارشناسان جنگل و مراتع منابع طبیعی کار تحقیقاتی درزمینه کشت گیاهان دارویی و سایر گونه های گیاهی ودرختی را دراین منطقه انجام داده اندتا درسال های آینده روستای سیاه دره را به قطب گردشگری طبیعی تبدیل کنند.
فریبرزملکی عضوشورای اسلامی روستا می گوید: اقدام اداره منابع طبیعی شهرستان نهاوند قابل تقدیر است،زیر نصب آبگرمکن های خورشیدی کمکی به مردم مستضعف این روستا است،چرا که آنها دیگر نیازی نیست به نهاوند یا فیروزان بروند ونفت بیاورند.

وی گفت: تا پیش از این به شدت جنگل در حال تخریب بود چرا که مردم مجبور بودند از چوب استفاده کنند که این خود خسارت بزرگی به جنگل روستا وارد می کرد.

ملکی اظهار کرد: روستای 28 خانواری ما نیازمند یک دستگاه نانوایی خورشیدی است که مدیر منابع طبیعی شهرستان قول آن را داده است، وقرار است به زودی نصب گردد.

مرادطالع نیا دیگر عضوشورا وساکن روستا از مشکل کم آبی می نالد ومی گوید: مدیر منابع طبیعی زحمات زیادی کشید،تا آبگرمکن ها نصب شود ولی مشکل کم آبی روستا باعث شده که تعدادی آز آنها خراب شوند،چون اگر آب کم باشد این آبگرمکن ها از بین می رود.

وی اظهار کرد: تا کنون برای هردستگاه آبگرمکن خورشیدی از طرف بیت المال بیش از 120 میلیون ریال هزینه شده است، واگر مدیر آب وفاضلاب روستایی فکری به حال آب روستا نکند، احتمال خراب شدن آنها زیاد است.

زهرا خزایی دیگر ساکن روستا می افزاید: از وقتی که آبگرمکن ها رااندازی شد دیگر نیاز نیست روزی چند بار برای آوردن هیزم به جنگل برویم، تا حمام خود را روشن کنیم ولی باوجود این آبگرمکن ها همیشه آب گرم بالای 90 درجه در دسترس حمام وآشپزخانه ماست.

وی گفت: استفاد از انرژی خورشید حمایت از انرژی نفت، گاز،برق ووقت مردم است،تا به خوبی از جنگل های روستا که سرمایه ملی است، خوب استفاده کنند

دیدگاه شما