تازه های سایت

کد مطلب: 38158
4. مرداد 1398 - 11:49
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند گفت: از ابتدای فصل برداشت محصول گندم در نهاوند تاکنون ۳۱ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان تحویل مراکز خرید شهرستان شده است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، حسین خردمند اظهار کرد: در سال زراعی جاری بیش از 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به کشت گندم دیم و آبی اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه 12 هزار هکتار از اراضی موجود به کشت گندم آبی و 7 هزار هکتار نیز به کشت گندم دیم اختصاص یافت گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته امسال برآورد می‌شود بین 68 تا 70 هزار تن گندم در نهاوند برداشت و تحویل مراکز خرید شود.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند با بیان اینکه چهار مرکز برای خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان با قیمت تضمینی در نظر گرفته شده است اضافه کرد: امسال قیمت خرید تضمینی گندم یک‌هزار و 700 تا یک‌هزار و 740 تومان اعلام شده که بر این اساس کشاورزان می‌توانند گندم تولیدی خود را تحویل چهار مرکز خرید شامل شرکت‌های آرد نهاوند، کوثر خزل و دو مرکز تعاون روستایی کنند.

وی با اشاره به برداشت کلزا از مزارع زیر کشت این محصول افزود: ‌در شهرستان نهاوند نزدیک به 2 هزار هکتار زمین به کشت کلزا اختصاص یافته که تاکنون بیش از 2 هزار تن محصول از آن برداشت شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت 4 هزار و 500 تن محصول برداشت شود.

پیش‌بینی برداشت 45 هزار تن هلو از باغات

خردمند از آغاز برداشت هلو در نهاوند خبر داد و گفت: شهرستان نهاوند یکی از مراکز تولید هلو در استان است که سالانه بیش از 40 هزار تن انواع هلو و شلیل را روانه بازار مصرف می‌کند.

وی از پیش‌بینی برداشت 45 هزار تن هلو از باغات این شهرستان خبر داد و افزود: در نهاوند 2 هزار و 500 هکتار از باغات موجود زیر کشت هلو قرار دارد که برداشت سه نوع هلو از اواخر تیرماه آغاز شده و تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند کمبود سردخانه و نبود فرآوری میوه را از عمده‌ترین مشکلات کشاورزی نهاوند عنوان کرد و افزود: کمبود سردخانه و نبود کارگاه‌های فرآوری محصولات باغی باعث می‌شود میوه‌ها به صورت خام به دست مصرف‌کنندگان برسد و ارزش افزوده برای آنها ایجاد نشود.

در شهرستان نهاوند حدود 70 هزار هکتار از اراضی قابل کشت وجود دارد که بیش از 5 هزار هکتار آن زیر کشت محصولات زراعی و باغی قرار دارد.

شهرستان نهاوند به واسطه داشتن آب و هوای مساعد و بارش‌های مناسب از قطب‌های اصلی کشاورزی استان محسوب می‌شود که در بسیاری از محصولات تولیدی جایگاه اول تا سوم را داراست.

عمده‌ترین محصولات کشاورزی نهاوند شامل گندم، جو، کلزا، گشنیز، نخود، لوبیا، عدس، آفتابگردان، خیار و محصولات باغی آن نیز شامل سیب، گلابی، گردو، بادام، انواع آلو، زردآلو، هلو و شلیل، به و گیلاس است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما