تازه های سایت

کد مطلب: 33083
23. مهر 1396 - 9:38
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان نهاوند گفت: در راستای کمک به ارتقا سطح بهداشت عمومی در نهاوند، تشدید نظارت و بازرسی اداره دامپزشکی جهت تحقق امنیت غذایی در شهرستان از مهم‌ترین اولویت‌ها است.

حیدر سلگی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گرو، گفت: حق دسترسی همگان به غذای سالم و بهداشتی یا به‌عبارت‌دیگر امنیت غذائی به‌عنوان یکی از حقوق اساسی شهروندان مورد تائید همگان است.

وی اظهار داشت: از مهم‌ترین وظایف تشکیلات دامپزشکی در شهرستان‌ها فراهم نمودن غذای سالم و در دسترس قرار دادن آن برای عموم در جهت تأمین بهداشت و حفظ و حراست از سرمایه دامی از طریق پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر و قرنطینه‌ای دام، بررسی بیماری‌های دامی، شناسایی مناطق و منابع آلوده و راه سرایت و طرز انتشار بیماری‌ها است.

رئیس اداره دامپزشکی نهاوند افزود: ایجاد امنیت غذایی نقش مهمی در زندگی مردم دارد و سازمان دامپزشکی در ایجاد امنیت غذایی از مزرعه تا سفره مردم نقش مهمی دارد

وی عنوان کرد: تشکیلات دامپزشکی در بعد پدافند غیرعامل و امنیتی نیز نقش مؤثری دارد به‌ویژه مقابله با بیوتروریسم که همان حمله به‌وسیله موجودات بیولوژیکی است که باهدف ضربه زدن به اقتصاد و بهداشت و همچنین ایجاد رعب و وحشت در بین مردم انجام می‌گیرد؛ بنابراین مراقبت فعال از شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام لازمه اجرای پدافند غیرعامل در حوزه زیستی و دامپزشکی است.

سلگی گفت: کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در شهرستان یکی دیگر از دیگر فعالیت‌های مجموعه دامپزشکی است که درمجموع بیش از 832 بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد و تا وقتی بیماری‌های دامی تحت کنترل باشد بیماری در انسان نیز کنترل می‌شود.

وی بیان داشت: در همین راستا می‌توان به مقابله با بیماری‌های مشترک انسان و دام در شهرستان نهاوند مانند سل، آنفلوانزا، بروسلوز، تب کریمه کنگو، شاربن و هاری اشاره کرد که خوشبختانه با هوشیاری و فعالیت اداره دامپزشکی شهرستان هیچ‌گونه از موارد بیماری آنفلوانزا طیور و تب کریمه در شهرستان مشاهده نشده است.

رئیس اداره دامپزشکی نهاوند افزود: تشدید نظارت و بازرسی دامپزشکی نهاوند جهت تحقق بهداشت عمومی و امنیت غذایی در شهرستان از مهم‌ترین اولویت‌هاست که در راستای کمک به ارتقا سطح بهداشت عمومی از طریق نظارت بهداشتی بر تولید (کشتارگاه‌ها، مراکز بسته‌بندی)، توزیع و عرضه فراورده‌های خام دامی (قصابی‌ها، آبزیان و مرغ فروشی‌ها) در امر مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام و همچنین نظارت در مورد ورود، صدور و فروش انواع دارو، واکسن، سرم و مواد بیولوژیکی مخصوص دام و آموزش و ترویج بهداشت دام به دامداران و تقویت و توسعه بخش خصوصی دامپزشکی حضور فعال و چشمگیری در سطح شهرستان دارد و بازدیدهای روزانه هفتگی و ماهیانه به‌طور مستمر انجام می‌گیرد.

**** کاهش چشمگیر بیماری‌های دام و طیور در شهرستان

وی اظهار داشت: کاهش چشمگیر کانون‌های بیماری در شهرستان، کاهش تلفات طیور بومی، کاهش تلفات طیور پرورشی (گوشتی)، افزایش دام‌های تحت پوشش مبارزه با بیماری‌های واگیردار، افزایش نسبت مرغداری‌های تحت پوشش مبارزه با بیماری‌های واگیر، کنترل موفق اپیدمی کشوری بیماری تب برفکی و بیماری لمپی اسکین در سال گذشته از فعالیت‌های این اداره بوده است.

سلگی گفت: همچنین واکسیناسیون دام در راستای پیشگیری و کنترل بیماری به میزان یک‌میلیون و 58 هزار نوبت سر در یک سال گذشته در شهرستان علیه بیماری‌های آبله، شاربن، تیلریوز، تب برفکی، لمپی اسکین، آنتروتوکسمی، قانقاریا، ppr (طاعون نشخوارکنندگان کوچک)، آگالاکسی و تب مالت توسط بخش دولتی و خصوصی از مهم‌ترین اقدامات اداره دامپزشکی شهرستان است.

*** شناسایی، ضبط و معدوم‌سازی بیش از 15 تن انواع مواد خام دامی

رئیس اداره دامپزشکی نهاوند ضمن اشاره به یکی دیگر از وظایف دامپزشکی که درزمینهٔ حفظ و ارتقاء بهداشت عمومی اهمیت بسزایی دارد، عنوان کرد: نظارت بر تولید فرآورده‌های خام دامی سالم، بهداشتی و شرعی از دیگر وظایف اصلی دامپزشکی است که در بازرسی‌های یک سال گذشته 5 تن انواع مواد خامی دامی فاسد و غیرقابل‌مصرف در سطح شهر و 10 تن و 450 کیلوگرم لاشه دام و طیور غیرقابل‌مصرف در سطح کشتارگاه‌های شهرستان شناسایی، ضبط و معدوم‌سازی شده است.

وی گفت: سازمان دامپزشکی یکی از زیرساختی‌ترین مجموعه در بحث اقتصاد و بهداشت جامعه است و نقش مؤثری در ایجاد اشتغال دارد و در نهاوند که قطب کشاورزی و دامداری استان محسوب می‌شود دامداری جزء بهترین مشاغل برای ماندگاری و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر است که یکی از جنبه‌های اهمیت سازمان در بحث حفظ دام و طیور و آبزیان در استان است و با انجام واکسیناسیون، سم‌پاشی و ضدعفونی کانون‌های بیماری‌های دامی و حمایت از این قشر می‌توان مهاجرت را کاهش داد.

سلگی در پایان گفت: همکاران ما در اداره دامپزشکی با به خطر انداختن جان خود در جهت حفظ و حراست از سرمایه دامی و ارتقاء بهداشت عمومی شهرستان خالصانه تلاش نموده‌اند و همواره آماده رسیدگی به کلیه امور مربوط و گزارش‌های رسیده از طرف شهروندان محترم می‌باشند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما