تازه های سایت

کد مطلب: 24598
10. آبان 1394 - 10:34
کشاورزان نهاوند نگران نباشند
مشکل چغندرکاران نهاوند به‌زودی حل می‌شود
فرماندار شهرستان نهاوند گفت: کشاورزان نهاوندی در برداشت محصول چغندرقند عجله نکنند زیرا در روزهای آینده 9 هزار تن از چغندر برداشت‌شده به کارخانه قند همدان منتقل می‌شود.

به گزارش سایت گرو، شهرستان نهاوند به دلیل شرایط مساعد آب و هوایی و داشتن زمین‌های مستعد محل مناسبی برای کاشت محصول چغندرقند است، ازاین‌رو کشاورزان این شهرستان علاقه زیادی به کاشت این محصول دارند.

امسال نیز کشاورزان نهاوند بیش از 3500 هکتار از اراضی کشاورزی خود را به کاشت محصول چغندرقند اختصاص داده‌اند تا از این راه کسب درآمد کنند، ولی بروز بعضی از مشکلات آن‌ها را در برداشت این محصول نگران کرده است و این موضوع که نکند محصول تولیدی روی دستشان بماند آن‌ها را سخت نگران کرده است.

محصول چغندرقند امسال بنا به دلایلی زودتر از موعد همیشگی خود برداشت شد و این موضوع باعث بروز مشکلاتی برای بعضی از کارخانه‌های خرید محصول چغندرقند و ایجاد نگرانی برای کشاورزان نهاوندی شد.

بعضی از کارخانه‌ها آمادگی پذیرش محصول چغندرقند کشاورزان را قبل از زمان استاندارد خود نداشتند و همین مسئله باعث شد تا محصول چغندرکاران نهاوندی در مزارعشان بماند و آن‌ها دست به دامان مسئولان برای رفع این مشکل شوند.

کریم حمیدوند فرماندار نهاوند که به جد پیگیر حل مشکل چغندرکاران نهاوند است با اشاره به نگرانی‌های کشاورزان گفت: با پیگیری‌های مستمر و برگزاری جلساتی در استان همدان سعی در رفع مشکل کشاورزان زحمت‌کش نهاوند داریم و به امید خدا این مشکل به‌زودی حل می‌شود.

 

470727

 

وی اظهار کرد: شهرستان نهاوند بیشترین محصول چغندر استان همدان را تولید می‌کند که این حجم انبوه تولید باعث بروز مشکلاتی می‌شود که با تلاش مجموعه شهرستان نگرانی کشاورزان برطرف خواهد شد.

فرماندار نهاوند افزود: با توجه به اینکه بیش از 50 درصد محصول چغندرقند استان را کشاورزان نهاوندی تولید می‌کنند باید تمهیداتی اندیشیده شود تا محصول آن‌ها به فروش برسد.

وی گفت: با جلساتی که در استان برگزار کردیم مدیر کارخانه قند همدان قول مساعد داد تا نسبت به حمل و پذیرش 9 هزار تن چغندر برداشت‌شده کشاورزان شهرستان نهاوند و شهر فیروزان طی روزهای آینده اقدام کند.

حمیدوند اظهار داشت: با انتقال این حجم از محصول بخشی از مشکل کشاورزان حل می‌شود ولی باید این نکته را در نظر داشت که حجم محصول امسال بیشتر از سال گذشته است.

وی بیان کرد: کشاورزان باید مقداری صبر داشته باشند و در برداشت محصول عجله نکنند زیرا سال گذشته شهرستان نهاوند نزدیک به 135 هزار تن تولید داشت ولی امسال این محصول به بیش از 160 هزار تن رسیده است.

فرماندار شهرستان نهاوند افزود: مطابق قراردادی که بین چغندرکاران و کارخانه‌های قند منعقد گردیده باید در یک مدت 3 ماهه کشاورزان چغندر تولیدی خود را به کارخانه‌ها بر اساس قراردادهای منعقده تحویل دهند که این روند در شهرستان نهاوند مناسب بوده است.

 

470728

 

وی بیان کرد: بعد از گذشت یک ماه از عقد این قرارداد بیش از 40 درصد چغندرقند تولیدی کشاورزان به کارخانه‌ها تحویل داده‌شده است و کشاورزان باکمی برداشت دیرتر مشکلی برای تحویل نخواهند داشت.

یکی از چغندرکاران شهرستان نهاوند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: این محصول حاصل یک سال تلاش ما و خانواده‌های ما است و امیدواریم که با تلاش مسئولان مشکلات ما نیز حل شود.

وی می‌گوید: امسال طبق شنیده‌های ما سرمای سخت و زودرسی داریم به همین دلیل کشاورزان باعجله نسبت به برداشت محصول اقدام کردند و این موضوع باعث شد بعضی از کارخانه‌ها از تحویل گرفتن چغندرقند کشاورزان ممانعت کنند.

این کشاورز نهاوندی بیان داشت: با توجه به بارش‌های اخیر نگرانی‌های کشاورزان بیشتر شده است ولی مسئولان قول مساعد دادند که مشکلات ما را حل کنند که امیدواریم این اتفاق بیفتد چون ما از این راه داریم نان می‌خوریم.

فرماندار نهاوند در ادامه می‌گوید: رئیس کارخانه قند همدان اعلام کرده است که تا پایان ماه جاری 90 درصد از محصول تولیدی چغندرقند نهاوند به کارخانه منتقل می‌شود بنابراین کشاورزان نگرانی نداشته باشند.

وی افزود: با توجه به ظرفیت تحویل کارخانه‌ها، از کشاورزان تقاضا داریم که عجله نکنند و طبق نظر کارشناسان هر چه قدر زمان برداشت محصول به تعویق بیفتد درصد و عیار قند تولیدی بالاتر می‌رود و این موضوع باعث سود بیشترکشاورزان می‌شود.

حمیدوند گفت: با توجه به قول مساعد کارخانه قند همدان نسبت به تحویل چندین هزار تن در روزهای آینده، اداره جهاد کشاورزی نهاوند نیز موظف است نسبت به ایجاد آرامش و اطلاع‌رسانی مناسب به کشاورزان اقدام کند تا نگرانی‌های این قشر زحمتکش کمتر شود.

 وی بیان داشت: با توجه به تأکیدات استاندار محترم همدان مبنی بر پیگیری و حل مشکل چغندرکاران استان همدان جلسه‌ای با حضور مدیرکل امور اقتصادی استانداری، فرمانداران، مدیران جهاد کشاورزی و مدیر کارخانه قند همدان برگزار شد که با توجه به نتیجه این جلسه به همه کشاورزان اطمینان می‌دهیم که در مورد تحویل محصول خود به کارخانه‌ها هیچ‌گونه نگرانی نداشته باشند.

فرماندار نهاوند اظهار کرد: علاوه بر برگزاری جلسات فوق در تماس‌هایی با مدیران 5 کارخانه تحویل‌گیرنده چغندرقند کشاورزان نهاوند، با آن‌ها در مورد عمل به قراردادهای تحویل محصول گفت‌وگو و مذاکره کردیم و آن‌ها نسبت به عمل به تعهدات خود قول‌های مساعدی دادند.

احمد باقری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند نیز در این مورد به خبرنگار ما گفت: امسال در شهرستان نهاوند 160 هزار تن چغندرقند از بیش از 3500 هکتار از اراضی کشاورزی نهاوند برداشت می‌شود که نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است.

 

470729

 

 وی اظهار کرد: شهرستان نهاوند رتبه نخست تولید چغندرقند را در استان همدان دارد و محصول تولیدی این شهرستان به کارخانه‌های قند همدان، بیستون کرمانشاه، چالان چولان لرستان و نقش‌جهان و بنیاد اصفهان حمل می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند افزود: کارخانه‌های طرف قرارداد با چغندرکاران شهرستان نهاوند می‌بایست سهمیه خرید خود از شهرستان را افزایش داده و به قراردادهای خود عمل کنند تا از هرگونه بروز خسارت به کشاورزان جلوگیری به عمل آید.

وی گفت: خوشبختانه با توجه به مرغوبیت چغندر تولیدی نهاوند و امکان انبار شدن آن، برای تحویل به کارخانه‌های مشکلی وجود ندارد.

باقری در پایان بیان کرد: با توجه به قول‌های مساعد و پیگیری‌های خوبی که از طرف مجموعه شهرستان انجام‌شده است کشاورزان عزیز بدون نگرانی و با صبروحوصله به فعالیت خود ادامه دهند و به امید خدا تا قبل از رسیدن فصل سرما تمام محصولات تحویل کارخانه‌های طرف قرارداد خواهند شد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما