تازه های سایت

کد مطلب: 14895
5. آذر 1392 - 9:02
استان کرمان یکی از محدود مناطق کشور محسوب می شود که تا کنون فسیلهای متعدد دایناسور و چندین جای پای جانوران ماقبل تاریخ در آن کشف شده و در آخرین مورد بقایای جانوری ماقبل تاریخ از دوران کامبرین و پالئوزوئیک در شمال استان یافت شده اما بی توجهی به این پتانسیل علمی - توریستی فسیلها را نیز در معرض انقراض قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از مهر، استان کرمان سرزمینی تاریخی است نه تنها به لحاظ داشته های باستانی و ابنیه و تاریخ شفاهی کهن بلکه این استان از منظر دوران زمین شناسی کلکسیونی کامل از دوره های مختلف تاریخی محسوب می شود.

وجود معادن گوناگون در استان کرمان به خصوص معادن ذغالسنگ نشان دهنده وجود جنگلهای گسترده در دوران قبل از تاریخ است از سوی دیگر کشف بقایای جانوران آب زی در دشتهای کرمان به خصوص در غرب استان کرمان نشان می دهد در گذشته کرمان پوشیده از آب بوده است و رفته رفته آب به عقب رانده شده و به همین دلیل فسیلهای جانوران دو زیست در کرمان به وفور یافت می شود و در نهایت به فسیلهای جانوران عظیم الجثه می رسیم که نشان از وجود دایناسورهای عظیم الجثه در مناطق شمالی استان کرمان دارد.

وجود دهها رد پای و تخم دایناسور در کرمان

دهها ردپای دایناسورها در روستاهای زرند در شمال کرمان دیده شده است و از سوی دیگر سالها قبل در اکتشافهای گروههای علمی دانشگاههای برزیل و فرانسه در دشتهای شمال کرمان فسیلهای کاملی از دایناسورها کشف شده است که در همان زمان نیز به خارج از کشور منتقل شده اند که گفته می شود در یک مورد فسیلی کامل از دایناسوری بزرگ بوده است.

در حال حاضر نیز به خصوص دانش آموختگان دانشگاههای شمال استان کرمان تحقیقات گسترده ای را در خصوص مطالعات زمین شناسی به خصوص بر روی فسیلها انجام داده اند.

همچنین برخی از علاقمندان به فسیلها و زمین شناسی در استان کرمان مجموعه های منحصر به فردی از فسیلها در کرمان گرد آورده اند که از آن جمله محسن تجربه کار است که هم اکنون نزدیک به 300 هزار فسیل از دوران مختلف تاریخی را گرد هم آورده است.

در مجموعه گردآوری شده تجربه کار که اعتبارشان توسط محققان و بخشهای علمی داخلی و خارجی تائید شده است نمونه های منحصر به فردی از جمله پنجه ای بزرگ از یک دایناسور، فسیل ماهی متعلق به دوران کامبرین، مهره ای بزرگ از گردن دایناسور، استخوانهای متعدد و حتی تنه درخت هم وجود دارد.

کشف یک فسیل منحصر به فرد در کوهبنان

اما در آخرین مورد کشفیات در خصوص جانوران ماقبل تاریخ در استان کرمان، فرماندار کوهبنان به عنوان شمالی ترین شهرستان استان کرمان و در ضمن یکی از مهمترین مناطق کشور در خصوص ذخایر عظیم زغالسنگ این شهرستان را یکی از قطبهای اصلی فسیل جانوران ما قبل تاریخ می داند.

منصور متقی به خبرنگار مهر گفت: اخیرا در جستجوهای محققان در این شهرستان فسیلهایی از دایناسورها و جانوران ماقبل تاریخ با عنوان تری لوبید که نوعی نرم تن است یافت شده است.

وی افزود: این جانور بی مهره متعلق به دوره زمین شناسی کامبرین و پالئوزوئیک می باشد و تحقیقات روی این فسیلها ادامه دارد.

وی با اشاره به تحقیق یکی از محققان در خصوص این جانور گفت: طبق این تحقیقات این جانور ماقبل تاریخ به صورت خاص در دوران کهن در کوهبنان زندگی می کرده و در این منطقه پیدا شده است.

وی با اشاره به اکتشاف فسیلهای گوناگون در این شهرستان کوهبنان را منطقه ای مناسب برای دیرینه شناسان عنوان کرد و گفت: از حضور محققان و توریستهای علمی در این شهرتان استقبال می کنیم.

وضعیت نامناسب نگهداری فسیلها در شهر کرمان

اما بدون شک فعالترین کرمانی در راستای جمع آوری فسیلهای جانوران ما قبل تاریخ محسن تجربه کار است که قریب به 300 هزار نوع انواع مختلف اینگونه فسیلها را جمع آوری کرده و از آنها نگهداری می کند.
بخشی از این فسیلها در موزه هرندی کرمان نگهداری می شود و بخشی نیز در خانه وی در وضعیت نامناسبی نگهداری می شوند.

وی در گفتگو با مهر اظهارداشت: استان کرمان بهشت فسیل شناسی ایران است و در اکثر دشتهای استان کرمان می توان فسیلها را مشاهده کرد.

وی ادامه داد: اکثر فسیلهایی که کشف کرده ام بسیار منحصر به فرد هستند و در جنوب غرب و غرب استان کشف شده اند اما متاسفانه برخی فعالیتهای عمرانی دشتهای فسیل خیز استان را در معرض تخریب قرار داده اند.

مناطق فسیل خیز در حال نابودی

تجربه کار گفت: بارها در این خصوص هشدار داده ام اما متاسفانه فعالیتها ادامه داشته و تا می توانستم نسبت به جمع آوری این فسیلها اقدام کردم اما 90 درصد از این منطقه از بین رفته است که سرشار از فسیل می باشد.

مدیر موزه دیرینه شناسی کرمان ادامه داد: گونه های عجیبی در استان کرمان یافت شده است که نمونه آن در هیچ کجای ایران یافت نشده است و از آن جمله فسیل تخم جانوران پیش از تاریخ است.

تجربه کار گفت: در کرمان با استفاده از فن آوری و دقت بالا برخی از این تخمها را برش دادیم و جنین دایناسور دقیقا در این تخمها قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: حتی با استفاده از دستگاههای پیشرفته درون این فسیلها عکس برداری شده است و دقیقا قسمتهای داخلی این فسیلها نیز تشخیص داده شده است.

وی گفت: برخی از فسیلها را نیز به دانشگاههای خارج از کشور فرستادم که مورد تائید قرار گرفتند اما تا کنون همکاری در خصوص ساماندهی فسیلهای جمع آوری شده ندیده ام.

اتتقال داشته های کرمان به استانهای دیگر و سکوت مسئولان

وی همچنین از کشف ردپای یک گربه سان مربوط به میلیونها سال قبل در کرمان خبر داد و گفت: به زودی این فسیل هم در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

تجربه کار ادامه داد: بارها خواستار همکاری مسئولان برای ساماندهی فسیلها شده ام و عقیده دارم کرمان محل مناسبی برای ژئوپارک است اما متاسفانه از استانهای دیگر می آیند و رد پای دایناسوری را از کرمان می برند که در آنجا موزه ایجاد کنند.

وی گفت: این ثروت و ناشناخته های عجیب و غریب کرمان در هر استان دیگری قرار داشت تا کنون مورد توجه جدی قرار گرفته بود و هزینه بالایی نیز برای جذب گردشگر انجام می شد اما متاسفانه در کرمان تاکنون هیچ اتفاقی صورت نگرفته است و مجبورم بسیاری از این فسیلها را در انبار خانه اجاره ایم در شرایط نامناسب نگهداری کنم که این مسئله تاسف بار است.

وی در خصوص مجموعه جمع آوری شده اش می گوید: این مجموعه شامل قطعات مختلف بدن دایناسورهای است که در مناطق مختلف استان کشف شده اند و انواع بی مهرگان، مهره داران، میکروفسیل ها، گیاهان و ابزار منسوب به انسانهای نخستین نگهداری می شود که عبارتند از بی مهرگان شامل اسفنج ها، مرجان ها، تریلوبیت ها، بریوزوآها، دوکفه ای ها، آمونیت ها، بلمنیت ها، نمولیت ها، ناتیلوس ها، بازوپایان، شکم پایان، خارپوستان شامل کرینویید ها، خیارهای دریایی، ستاره های دریایی و گونه های مختلف خارپوست از جمله توتیاهای دریایی می باشند.

تجربه کار گفت: همچنین مهره داران شامل خزندگان هم عصر با دایناسورها، ماهی ها و میکروفسیل ها شامل هاگ ها، استراکدها، کنودونت ها، روزنبران و گیاهان شامل گونه های مختلف گیاهی و تنه های درختان و ابزارهای منسوب به انسانهای نخستین در مجموعه گردآوری شده وجود دارد.

......................................

گزارش: اسما محمودی

 

دیدگاه شما