تازه های سایت

کد مطلب: 44630
20. دى 1399 - 9:43
وقایع آمریکا نه تنها این کشور را در جامعه بین الملل روسیاه کرد، بلکه موجب شرمندگی هواداران این کشور در جوامع مختلف هم شد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، مهدی فضائلی طی یادداشتی نوشت: آنچه در جریان انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا رخ داد و بخصوص رویدادهای چهارشنبه و حمله هواداران ترامپ به کنگره حوادثی بسیار تأمل برانگیز و از زوایای مختلف قابل تحلیل است.

فقط مرور انبوه اظهار نظرهای صاحب نظران و تحلیل گران و سیاستمداران آمریکا و برخی کشورهای دیگر پیرامون این حوادث کافی است تا به عمق فاجعه‌ای که آمریکا در آن گرفتار شده است پی ببریم.

فاجعه‌ای که نظام آمریکا با بیرون راندن هزاران آمریکایی طرفدار ترامپ از کنگره و کشتن حداقل چهار نفر آنها از آن بیرون نخواهد رفت و به قول برخی تحلیلگران این تازه آغاز مشکلات برای آمریکاست.

به هر حال بیش از ۷۳ میلیون آمریکایی معتقدند، انتخابات ریاست جمهوری این کشور عادلانه نبوده است و دولتمردان آمریکا بخواهند یا نخواهند انتخابات آمریکا زیر سوال رفته است.

وقایع آمریکا نه تنها این کشور را در جامعه بین الملل روسیاه کرد موجب شرمندگی هواداران این کشور در جوامع مختلف هم شد.

شاید همین یک جمله بایدن رئیس‌جمهور تازه آمریکا برای توصیف وخامت جامعه آمریکا کافی باشدکه: « دموکراسی ما در بدترین وضع خود است که در تاریخ مدرن آمریکا سابقه نداشته است.» 

مضمونی که  تحلیلگر BBC از واشنگتن با بیان دیگری چنین مطرح کرد: آنچه در کنگره آمریکا در حال رخ دادن است ضربه به حیثیت و دموکراسی آمریکاست.

 واکنش "ریچارد هاس" رئیس اندیشکده شورای ‌روابط‌ خارجی آمریکا به حوادث کنگره نیز بسیار جالب و البته برای دولتمردان آمریکا زنگ هشداری تکان دهنده بود.هاس به صراحت گفت:« امروز تاریخ آغاز افول رهبری آمریکا در جهان بود.»

این وقایع نه تنها نظام آمریکا را در داخل این کشور با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرد بلکه اعتبار و حیثیت بین المللی آمریکا نیز در این ماجرا به شدت آسیب دید.

در مورد داخل آمریکا، تحلیلگران معتقدند: شکاف گسترده در جامعه آمریکا که ۷۳ میلیون رای ترامپ در برابر  ۷۸ میلیون رای بایدن نشانه آن است، همچنان سایه سنگینش را بر عرصه سیاسی آمریکا باقی خواهد گذاشت.و به‌رغم تسلط کامل دمکرات‌ها بر هر دو نهاد از سه نهاد اصلی قدرت، باز هم مشکلات انباشته‌شده و شکاف‌های درون این جامعه که بعضا دیالوگ دو طرف را هم با مشکل روبرو کرده به عنوان معضلی بزرگ باقی خواهد ماند.

در عرصه بین‌الملل نیز به قول لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته بین‌الملل مجلس دومای روسیه: تلاش آمریکا برای به راه انداختن انقلاب‌های رنگی در کشورهای مختلف اکنون مانند یک بومرنگ به سمت ایالات متحده بازگشته و گریبان‌گیر آن‌ها شده است. وی افزود: اکنون شاهد یک بحران در سیستم حکومتی آمریکا هستیم؛ آمریکا دیگر نمی‌تواند ادعا کند که "مهد دموکراسی" است و استانداردهای انتخاباتی را برای دیگر کشورها تعریف کند.

سخنی که به شکل دیگری کنستانتین کاساچیوف، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان روسیه بیان کرد: ایالات متحده دیگر نمی تواند خط مشی دموکراسی خود را به کسی تحمیل کند، زیرا تمام حقوق خود در این زمینه را از دست داده است.

به گفته وی: جشن دموکراسی آمریکایی دیگر تمام شد. آمریکایی‌ها دیگر حق تعیین مسیر دموکراسی را ندارند چه رسد به آنکه خط مشی خود در دموکراسی را به دیگران تحمیل کنند!

منبع: فارس

دیدگاه شما