تازه های سایت

کد مطلب: 43035
13. شهريور 1399 - 20:56
اسلام همواره بر سلامت روح و جان توامان با هم تاکید دارد و این دو هیچ‌گاه در کنار هم محقق نخواهد شد مگر اینکه آموزه‌های الهی در راس امور قرار داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، «محمدرضا مبلغی» در یادداشت روزنامه «وطن امروز» نوشت:

عزاداری برای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام یک افتخار بزرگ برای ما شیعیان و حتی کسانی که به دین اسلام نبوده اما به خاندان عصمت و طهارت ارادت دارند به شمار می‌رود. این عزاداری‌ها ضمانتی برای تداوم حیات معنوی ملت‌هاست، در این حیات معنوی، سلامت و حیات جسمانی مردم نیز نهفته است. شاید برخی تصور می‌کردند عزاداری با وجود ویروس کرونا و شرایط کنونی امکان‌پذیر نیست اما مدیریت جهادی در این مقوله نشان داد می‌شود عزاداری سید و سالار شهیدان را به بهترین شکل و با شکوه هر چه تمام‌تر برگزار و در عین حال تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد. رفتار عقلانی مردم در دهه اول محرم نشان داد این دو منافاتی با یکدیگر ندارند.  شاهد بودیم در عزاداری‌های امسال هم مراسمات مذهبی و اظهار ارادت به صاحت حضرت اباعبدالله وجود داشت و هم رعایت پروتکل‌ها در حد انتظار کارشناسان در نظر گرفته شد. این رفتار همگانی می‌تواند الگویی برای مدیریت جهادی در موارد متعدد باشد که جمع بین حقین صورت گیرد. 

در شرایط کرونا، هموطنانی که به سفر رفته و یا از این پس خواهند رفت باید از نحوه اجرای پروتکل‌های بهداشتی و احترام به حق‌الناس که از سوی عزاداران حسینی رعایت شد، الگو گرفته و اینگونه نباشد که خطری را برای سلامت سایرین به وجود بیاورند. اگر چه این انتظار از دولت می‌رفت در صورت بحرانی بودن شرایط شیوع کرونا، مبادی ورودی و خروجی شهرها بسته شود اما بیش از دولت، از مردم انتظار می‌رود که رعایت همگانی صورت گیرد. از کسانی که در این ایام عازم سفر شدند انتظار می‌رفت روشی را در پیش بگیرند تا در وهله نخست خطری متوجه خود آنها و پس از آن خطری متوجه سایرین نمی‌شد، چرا که تنها با همکاری همگانی امکان شکست دادن ویروس کرونا میسر است و این انتظار که بارها از سوی مسؤولان مختلف بویژه ستاد ملی مقابله با کرونا بر آن تاکید شد، انتظاری معقول به شمار می‌رفت که متاسفانه از سوی برخی مسافران مراعات نشد.

برخی جریانات خاص رسانه‌ای در ایام منتهی به تاسوعا و عاشورای اباعبدالله تلاش ‌کردند دوقطبی «عزاداری/ رعایت پروتکل‌ها» را به وجود بیاورند؛ به این بهانه که نمی‌شود در عزاداری‌ها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد پس یا باید عزاداری‌ها تعطیل شود یا امیدی به رعایت پروتکل‌های تعیین‌شده وجود ندارد، در حالی که منافاتی بین رعایت پروتکل‌ها و برگزاری مراسمات عزاداری وجود ندارد همچنان که این مسأله عملا از سوی عزاداران اباعبدالله به اثبات رسید اما همین‌ها درباره مسافرت‌ها سکوت کردند(!) در جریان عزاداری‌های سالار شهیدان همه دنیا دید رهبر حکیم انقلاب در اقدامی هوشمندانه به دستورالعمل‌های بهداشتی بیشترین اهمیت را دادند و ضمن برگزاری مراسم عزاداری در حسینیه حضرت امام خمینی(ره)، امکان هرگونه نقض پروتکل‌ها را از بین بردند.

حضرت آقا نشان دادند عقلانیت و منطق از آن اسلام و زیر بیرق اهل‌بیت عصمت و طهارت است در حالی که تمام دنیا شاهد آن بود که در آزمون کرونا، بسیاری از مدعیان قانون در دنیای غرب و لیبرال نه تنها برای جان و سلامت ملت‌های خود ارزشی قائل نبودند بلکه با ادعاهای نادرست و به کارگیری شیوه‌های غلط، عقل و شعور ملت‌های خود را نیز تا حد اعلا تنزل بخشیدند و موجب مرگ هزاران شهروندشان شدند. اسلام همواره بر سلامت روح و جان توامان با هم تاکید دارد و این دو هیچ‌گاه در کنار هم محقق نخواهد شد مگر اینکه آموزه‌های الهی در راس امور قرار داشته باشد.

کسانی که تلاش می‌کنند چنین تفکری را به مردم القا کنند که یا رعایت پروتکل‌ها یا برگزاری عزاداری‌ها؛ به دنبال آن هستند که مردم از معنویات فاصله گرفته و کمتر به سمت و سوی آن حرکت کنند. اینها در پی کمرنگ کردن اعتقادات مردم و اهداف والای حضرت سیدالشهدا هستند تا بین مردم و مسیر اهل‌بیت دوری ایجاد کنند اگرنه یقینا اینها دل‌شان برای رعایت پروتکل‌ها نسوخته است و شاهدیم اجتماعات دیگر را مباح می‌دانند!!

برگزاری مراسمات عزاداری امام حسین علیه‌السلام در محرم امسال و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی هیئات مذهبی و مردم که به اذعان همه کارشناسان این رعایت‌ها در بالاترین حد از سوی عزاداران صورت گرفت، باعث شد روسیاهی ادعاهای باطل و هوچی‌گری‌ها بر زغال باقی بماند.

دیدگاه شما