تازه های سایت

کد مطلب: 41009
13. فروردين 1399 - 1:33
اعتماد مردم به رسانه یک سرمایه بزرگ اجتماعی است همچنان که نبود آن یک معضل و مصیبت بزرگ محسوب میشود.

به گزارش پایگاه خبری گرو، نگاهی تیزبینانه به تلاش بی وقفه رسانه ای برای تفهیم پیامهای بهداشتی پیشگیری از ویروس کرونا روایتگر این واقعیت اسف بار است  که یک بی اعتمادی نسبی در اعماق و سطوح لایه های اجتماعی وجود دارد.

اگر چه هماهنگی جامع بین بخشی و لجستیکی و بسیج امکانات و به میدان آمدن ارگانها و نهادهای دیگر از جمله" سپاه پاسداران" مایه مباهات وغرور افرین است اما در عرصه نرم افزاری و رسانه ای نوعی مقاومت وحتی دافعه اجتماعی در تمام پوسته ها و لایه های طبقاتی وجود دارد و جالب اینکه از یک تناسب قوی فرهنگی و یا تحصیلاتی تبعیت نمی کند.

این شکست رسانه ای و عدم توفیق صد درصدی درانتقال مطالبی که فقط و فقط به سلامت خود مردم مربوط میشود باعث شد که از اهرمهای مشوق ازجمله به راه انداختن کاروان "پویش مردمی" و هشتکهای مجازی وورود سلبریتی ها و فعالان اجتماعی و امداد از چهره های مقبول و تاثیر گذار استفاده شده و با تمام اینها حتی با خواهش والتماس هم کاری از پیش برده نشود.

فکر می کنم برای ریشه یابی این درخت کهن بی اعتمادی دیر باشد و یا اینکه حداقل الان فرصت مناسبی برای این امر خطیر نباشد.

شاید ساده ترین و منفعلانه ترین راه در واکاوی این معضل نهادن انگشت به روی واژه تکراری و موهوم"بی فرهنگی" و یا "بدفرهنگی" باشد.

اما لختی تامل به خوبی ریشه دار بودن این موضوع را در کم اعتمادی مردم به صادر کنندگان هشدارهای بهداشتی را نشان می دهد.

اعتماد مردم به رسانه یک سرمایه بزرگ اجتماعی است همچنان که نبود آن یک معضل و مصیبت بزرگ محسوب میشود.

اعتماد ملی به رسانه یکی از دلایل توفیق کشور چین در کنترل ویروس کرونا بود به طوری که این اعتماد باعث برانگیختگی احساس مسئولیت عمومی در تمامی افراد و سطوح مردم شد و منجر به زمین گیری کامل این ویروس مهاجم  گردید.

اگر چه قضاوت در مورد اساس این واقعیت تلخ در این مرقومه نمی گنجد ولی اشاره ای به مورد هجمه قرار گرفتن طبقات تاثیرگذار از جمله پزشکان به عنوان مثال در بحث" فرار مالیاتی" و یا تخریب و ایجاد شبهه در خیراندیشی برخی "سلبریتی ها "درجمع آوری کمکهای مردمی در زلزله غرب کشور باعث شد که الگوهای جامعه هم به انفعال و سستی و انحطاط سوق داده شوند و اعتماد مردمی به این الگوهای وچهره های مقبول و محبوب هم به سستی گراید.

جا دارد که جامعه شناسان، اندیشمندان و دلسوزان با تلاشی مشفقانه به کنکاش این سست اعتمادی رسانه ای بپردازند تا دیگر مملکت ما از سلاح اعتماد تام عمومی در پیکارهای آتی بی بهره نماند.

با نهایت ادب و احترام دکتر علی ترکاشوند متخصص جراحی عمومی بیمارستان ایت الله علیمرادیان نهاوند

دیدگاه شما