تازه های سایت

کد مطلب: 31728
26. تير 1396 - 14:36
بدعهدی آمریکایی‌ها در فضای پسا برجام همچنان ادامه دارد و وزیر امور خارجه کشورمان در آخرین اظهارنظر معتقد است که متن و روح برجام نقض شده است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، آمریکایی‌ها با تصویب طرح‌های مختلف در فضای پسا برجام بار دیگر بدعهدی و غیرقابل‌اعتماد بودن خود را نشان دادند و طبق گفته کارشناسان به‌دفعات متعدد روح و متن برجام را نقض کرده است ولی مسئولان دیپلماسی کشور اعلام کرده‌اند که همچنان به برجام پایبند خواهند بود.

در آخرین اظهارنظر مسئولان کشورمان محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با شبکه سی آن با اشاره به اینکه ایران هرگز به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده است و دولت آمریکا متن و روح برجام را نقض کرده است.

 این سخنان مهم ظریف بار دیگر بدعهدی‌های آمریکایی‌ها را نشان داد ولی در مقابل مسئولان دیپلماسی کشور در مورد متعدد در مقابل این تحریم‌ها موضع‌گیری نکردند که نمونه بارز آن تحریم‌های موسوم به s722 (مقابله با فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران) بود که علی‌رغم اینکه ایران به‌طور کامل تعهدات خود را در برجام انجام داده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم این مسئله را تائید کرده است ولی در سنای آمریکا تصویب شد.

در این طرح که در چند بخش ارائه‌شده است سنای آمریکا خواستار اعمال تحریم‌هایی جدید علیه ایران به بهانه برنامه موشکی، انتقال تسلیحات، حمایت از گروه‌های مقاومت و نقض ادعایی حقوق بشری است و با 98 رأی آن را تصویب کرد.

طبق پیش‌نویس طرح که در سایت کنگره قرار دارد، بخش 5 این قانون به وضع تحریم‌های جدید علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مربوط است. در این بخش نمایندگان کنگره از دولت خواسته‌اند که 90 روز پس از تصویب قانون فوق، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را مشمول دستور اجرایی 13224 نماید.

دستور اجرایی 13244 در سال 2001 توسط جرج بوش رئیس‌جمهور وقت آمریکا صادر شد. در این دستور تحریم‌های مهمی علیه سازمان‌هایی که ازنظر آمریکا تروریستی محسوب می‌شوند، وضع‌شده است.

این طرح 3 بخش دارد بخش اول شامل تحریم‌های موشک بالستیک است که بر اساس این طرح، افراد مرتبط با برنامه موشک بالستیک ایران و کسانی را که با آن‌ها معامله دارند هدف قرار می‌دهد.

بخش دوم تحریم‌های جدید تروریسم است که برای اولین بار، آمریکا تحریم‌هایی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به اتهام حمایت از تروریسم اعمال می‌کند.

اجرای تحریم تسلیحاتی بخش سوم این طرح است اگر این طرح قانون شود، کلیه افرادی که درفروش، تأمین قطعه، تعمیر و انتقال تانک، خودروی زرهی، تسلیحات با کالیبر بالا، هواپیماهای جنگی، بالگردهای تهاجمی، کشتی، موشک و سامانه‌های موشکی به ایران، نقش‌آفرین باشند، توسط رئیس‌جمهور مورد تحریم قرار می‌گیرند و دارایی آن‌ها توقیف می‌شود.

آمریکایی‌ها درگذشته نیز 2 طرح علیه سپاه پاسداران به کنگره ارائه کرده بودند که هدف از آن‌ها افزایش فشار اقتصادی بر سپاه پاسداران به بهانه «حمایت از تروریسم» و «نقض حقوق بشر» است.

بدعهدی‌های آمریکایی در فضای پسا برجام همچنان ادامه دارد و اقدامات و قانون‌هایی که آن‌ها در این مدت امضا و تصویب کرده‌اند به‌خوبی نشان می‌دهد که آن‌ها برجام را نقض کرده‌اند و عملاً برجام را دور می‌زنند.

امضا قانون محدودیت صدور روادید برای مسافران ایران و چند کشور مسلمان، دزدی از اموال ایران به بهانه اخذ غرامت برای کارمندان لانه جاسوسی، تعیین بودجه ویژه‌ای برای براندازی نرم ایران با مسئولیت جان کری وزیر سابق امور خارجه آمریکا و مسئول مذاکرات در برجام و تصویب طرح دشوار کردن رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران در کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا ازجمله بدعهدی‌ها و طرح‌هایی است که دولت قبلی و فعلی آمریکا بر ضد جمهوری اسلامی تصویب کرده است و دولت‌مردان ما نیز لازم است که پاسخی مناسب در برابر این‌همه بدعهدی‌ها و نقض مکرر برجام به‌طرف مقابل بدهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما