به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گرو، شهرستان نهاوند در جنوب همدان، این استان را با سه همسایه خود یعنی لرستان، کرمانشاه و مرکزی مرتبط میکند. از طرفی این شهرستان با دارا بودن بیش از 501 کیلومتر محور ارتباطی شریانی، اصلی، فرعی، روستایی و خاکی، یکی از بهترین پُلهای ارتباطی بین مرکز و غرب کشور بهشمار میرود.
شهرستان نهاوند دارای سه محور پُرتردد اصلی نهاوند- فیروزان- کرمانشاه، نهاوند- آورزمان- ملایر و نهاوند- بروجرد است که ساماندهی و ایمنسازی این محورها همواره مورد مطالبه مردم شهرستان نهاوند بوده و هست.
10 اسفندماه سال گذشته با حضور رضا اکبری، رئیس سازمان راهداری کشور در نهاوند، مشکلات راههای ارتباطی این شهرستان مورد بررسی قرار گرفت.
وی در این بازدید گفته بود که در استان همدان 52 نقطه حادثهخیز وجود دارد که تاکنون حدود 45 نقطه از آنها ساماندهی و رفع خطر شده است.
اکبری تأکید کرده بود که در نهاوند حدود 12 طرح راهسازی وجود دارد که میانگین 30 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع، بر آن شدیم تا درخصوص آخرین وضعیت بهسازی جادهها و نقاط حادثهخیز شهرستان گفتوگویی را با سیدحسین موسوی، رئیس اداره راهداری و حملونقل جادهای شهرستان نهاوند ترتیب دهیم که در ادامه میخوانید:
رئیس اداره راهداری و حملونقل جادهای شهرستان نهاوند با بیان اینکه در بحث وقوع تصادفات مؤلفههای مختلف همچون محیط، فرد، مسیر، وسایل نقلیه و دیگر شرایط مؤثر هستند، گفت: همه این عوامل دست به دست هم میدهند و یک اتفاق رخ میدهد؛ بااینحال اصلیترین و مؤثرترین عامل در وقوع حوادث، خودِ راننده یا کاربر است.
سیدحسین موسوی افزود: با این وجود بنا به حساسیت موضوع، فهرستی از نقاط حادثهخیز کشور تهیه شده که شامل حدود 830 تا 850 نقطه بوده و سهم استان همدان از آن، چیزی نزدیک به 50 نقطه است.
وی با بیان اینکه نقاط مذکور یا بهصورت یک نقطه خاص و یا یک قطعه مسیر و یا بهعنوان کل یک محور ثبت شدهاند، تشریح کرد: در شهرستان ما پنج نقطه بهعنوان نقاط حادثهخیز شناسایی شده بودند که خوشبختانه طی یکی دو سال گذشته با اقدامات مختلف، رفع خطر شدهاند.
موسوی با اشاره به اقداماتی مانند خطکشی، جداسازی، نصب نیوجرسی، ایجاد حفاظ، نصب سیستم روشنایی، آرامسازی ترافیک، احداث سرعتکاه، تعریض مسیر و نصب تابلوها و علائم ایمنی در این نقاط که باعث کاهش خطر شدهاند، عنوان کرد: بازهم تأکید میکنم برای شناسایی نقطه حادثهخیز، معیارهای فنی و ارزیابیهای مشخصی وجود دارد. به همین دلیل نمیتوان صرفاً با وقوع یک حادثه، آن نقطه را در فهرست مذکور قرار داد؛ با این وجود ما معتقدیم حتی یک تصادف خسارتی هم نباید رخ بدهد، چه برسد به تصادف جرحی یا فوتی، اما باید با ارزیابی کارشناسی پیش رفت.
رئیس اداره راهداری و حملونقل جادهای شهرستان نهاوند با تأکید بر اینکه در بخش راه وظایف به سه قسمت تقسیم میشود، اظهار کرد: بخشی مربوط به سازمان راه و شهرسازی، بخشی مربوط به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور و بخشی هم مرتبط با نگهداری راهها است؛ یعنی راهی که ساخته و ایمنسازی شده، درنهایت به سازمان راهداری تحویل داده میشود تا زیر بار ترافیک برود و از آن نگهداری شود.
وی با اشاره به اینکه در شهرستان نهاوند با توجه به امکانات و اعتبارات موجود چند پروژه تعریف و اجرا شدهاند، اذعان کرد: در سالهای 1402 و 1403 حدود 12 کیلومتر راه روستایی به بهرهبرداری رسیده است و درعینحال برخی از پروژهها شامل بهسازی راههای روستایی در روستاهای اکبرآباد، امینآباد و قشلاق را نیز میتوان از دیگر کارهای در دستور کار تلقی کرد.
موسوی با تأکید بر اینکه در برخی پروژهها 90 درصد عملیات اجرایی انجام شده و تا مرحله قیرپاشی پیش رفتهاند اما لایه نهایی آسفالت باقی مانده است (بهدلیل کمبود اعتبار)، خاطرنشان کرد: پروژه تقاطع فارسبان نیز 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اکنون در مرحله اجرای بیسریزی است؛ این نقاط اگرچه بهصورت مصوب در فهرست نقاط حادثهخیز نبودهاند، اما برای ارتقای ایمنی در آنها، اقداماتی مانند نصب روشنایی، خطکشی، نصب علائم و تعریض، انجام شده است.
این مقام مسئول در حوزه راهداری با بیان اینکه محدودیت اعتبارات (چه ملی و چه استانی) از عمده چالشهای ما است، افزود: البته با وجود تأخیر در اجرای پروژهها، قطعاً کارها به سرانجام خواهند رسید. همچنین در محور قدیم نهاوند- کوهانی اقدامات خوبی در زمینه ساخت ابنیه، تعریض پُلها و زیرسازی انجام شده است؛ از طرفی قرارداد جدیدی نیز در دست اقدام داریم و درخواست تخصیص اعتبار نیز داده شده تا پیمانکار تعیین شود و کار ادامه پیدا کند.
وی با تأکید بر اینکه در امور جاری راهداری بهصورت روزانه اقداماتی مانند خطکشی، لکهگیری، نصب علائم و هشداردهندههای سرعت و سایر اقدامات ایمنی انجام میشود، گفت: برخی مسیرها که قبلاً بهصورت دوخطه بودهاند، با توجه به افزایش تردد و حادثهخیز بودن، چهارخطه شدهاند که این ارتقا نقش مهمی در کاهش حوادث آن نقاط داشته است.
موسوی با این توضیح که چهارخطه شدن مسیرهای مذکور بهصورت پیوسته اجرا شدهاند و با نیوجرسیگذاری جداسازی محور هم انجام گرفته است، ادامه داد: برای مثال تقاطع کفراج یکی از نقاط حادثهخیز بود که اقدامات خوبی در آن صورت گرفت؛ هم چهارخطهسازی انجام شد و هم جداسازی و ایمنسازی مسیرصورت پذیرفت.
وی ابراز کرد: همچنین برای این تقاطع نصب دوربین ترافیکی مصوب شده که بهزودی نصب خواهد شد؛ البته بهجز این موارد، اقدامات دیگری مثل نصب رمبل (نوارهای لرزاننده)، تابلوهای هشداردهنده و علائم ایمنی هم انجام گرفته است.
موسوی با بیان اینکه از دیگر پروژهها نقطهای قبل از دانشگاه ملی نهاوند در کمربندی بروجرد بود که آنهم جزء نقاط حادثهخیز به حساب میآمد و ساماندهی شد، اذعان کرد: در این نقطه نیز اقداماتی مشابه شامل خطکشی، ایجاد روشنایی، نیوجرسیگذاری و نصب تابلو، چراغهای چشمکزن و علائم انجام شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه مشاوری هم درنظر گرفته شده که یک طرح جامع برای ارتقای وضعیت ایمنی آن تدوین کند تا به مسیری تبدیل شود که دیگر شاهد تصادفات خسارتی در آن نباشیم، خاطرنشان کرد: پیچی اسشکل هم در کیلومتر یک محور فرعی دهفول- برزول بود که چهارخطه شده و درعینحال در آن شاهد آرامسازی نیز بودهایم؛ همچنین نصب تابلو و علائم ایمنی بههمراه شانهسازی، در آن اجرا شده، بهطوری که خوشبختانه در این نقطه طی چند سال اخیر مشکل خاصی مشاهده نشده است.
وی ادامه داد: نقطه بعدی، تقاطع دهقانآباد چولک در محور اصلی است؛ این مسیر نیز چهارخطه و یک زیرگذر برای عبور محلیها در آن ایجاد شده؛ اقدامات ایمنی ازجمله جداسازی، رمبلگذاری، شیارهای لرزاننده، خطکشی، شانهسازی و نصب تابلوها هم انجام گرفته است که خوشبختانه در این محور پس از اجرای اقدامات مذکور، تعداد تصادفات به صفر رسیده؛ حتی تصادف خسارتی هم گزارش نشده است.
موسوی پروژه بعدی را تقاطع کهریز سلیم اعلام کرد و گفت: کمی بعد از پُل حاجعلیمراد تا انتهای حوزه فیروزان نیز جزء پروژههای کارگاهی شرکت ساخت محسوب میشود و در دست چهارخطهسازی است.
وی با بیان اینکه در مسیر مذکور لایه اول آسفالت اجرا شده اما لایه دوم باقی مانده که با این وجود محور زیر بار ترافیکی رفته است، افزود: پیش از آغاز پروژه چهارخطهسازی اقدامات ایمنسازی شامل اجرای سیستم روشنایی، آرامسازی، نصب تابلو و علائم، خطکشی، رمبلگذاری، ایجاد شیارهای لرزاننده، شانهسازی و آشکارسازی در این مسیر انجام شده است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: علاوهبر نقاط حادثهخیز عنوانشده، برخی موارد دیگر نیز هستند که گرچه جزء نقاط حادثهخیز مصوب نبودند، اما با توجه به ضرورت، اقداماتی در آنها انجام شد؛ برای مثال مسیر جاده قدیم نهاوند- کوهانی که از میان باغات قدیمی نهاوند میگذرد و به سمت سراب گاماسیاب و چندین روستا میرود. این مسیر دارای پیچهای خطرناک است و اگرچه جزء نقاط حادثهخیز نبود، اما بهدلیل اهمیت داشتن، اقدامات ایمنی در آن انجام شده است.
موسوی ادامه داد: همچنین تقاطع ورودی سراب کنگاور کهنه، چندچشمه، سراب دیگر و سراب گنبد کبود نیز اگرچه در فهرست نقاط حادثهخیز نبودهاند، اما بهمنظور افزایش ایمنی، عملیات تعریض و ایمنسازی در آنها اجرا شده است؛ همچنین در تقاطع طراحیشده زرامین به سمت سراب گیان، اقدامات مؤثری مانند اجرای سیستم روشنایی، شانهسازی، آرامسازی، خطکشی، نصب تابلوهای علائم، تابلوهای مسیرنما، جهتنما و آشکارسازی انجام شده که از ایندست اقدامات، در نقاط متعدد دیگری هم صورت گرفته است.
رئیس اداره راهداری و حملونقل جادهای شهرستان نهاوند با بیان اینکه عمده پروژههایی که در این مدت اجرا شدهاند یا بهصورت پیمانی توسط پیمانکار انجام گرفتهاند و یا به شکل امانی بودهاند (با استفاده از ظرفیتهای داخلی سازمان)، اظهار کرد: بهعنوان نمونه پروژههای روشنایی که در پنج نقطه و پنج تقاطع اجرایی شدند، کاملاً با منابع داخلی سازمان و بهصورت امانی انجام گرفتند و درواقع برای این پروژهها پیمانکاری بهکار گرفته نشده و مستقیماً توسط نیروهای سازمان اجرا شدهاند.
وی با بیان اینکه آرامسازیهایی که در برخی معابر صورت گرفته نیز به همین صورت و با اتکا به اعتبارات داخلی انجام شده است، ابراز کرد: ما روزانه حجم زیادی از امور اجرایی جاری را پیگیری میکنیم؛ ازجمله جابهجایی 10 هزار تُن مصالح، انجام عملیات شانهسازی در نقاط مورد نیاز و یا برای نمونه برداشتهای حجمی پنج هزار متر مکعب خاک که تمامی این موارد نیز از محل منابع داخلی سازمان تأمین اعتبار شدهاند.
موسوی با بیان اینکه پروژههایی هم داریم که مشمول اعتبارات ملی میشوند مانند پروژه چهارخطهسازی محور کرمانشاه یا محور نهاوند- فیروزان که از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور پیگیری میشوند، اظهار کرد: علاوهبر این در برخی پروژهها مانند روکش آسفالت محورها، از اعتبارات ملی استفاده شده است؛ برای نمونه سال گذشته در محورهای بروجرد، فیروزان و آورزمان، حدود 21 کیلومتر روکش آسفالت انجام گرفت که همگی از محل اعتبارات ملی تأمین مالی شدهاند.
وی ادامه داد: علاوهبر آن، پروژههایی نیز داریم که از محل اعتبارات خاصتری مانند اعتبارات راههای روستایی تأمین مالی میشوند، برای مثال در شهرستان دو راه روستایی داریم که با شرایط جمعیتی بالای 25 خانوار، واجد شرایط بهسازی شدهاند، البته برای اجرای این نوع پروژهها چندین پیششرط وجود دارد؛ ازجمله بررسیهای زیستمحیطی و تصویب در کمیسیون ماده 23 که باید مسیر اجرایی آنها نیز طی شود.
دیدگاه شما