تازه های سایت

کد مطلب: 50527
5. مرداد 1401 - 4:23
کارشناس شیلات جهاد کشاورزی نهاوند گفت: با راه‌اندازی کامل سایت قزل دانش نهاوند از ورود ۴۰ درصد تخم چشم زده به کشور جلوگیری می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، مصطفی کزازی اظهار کرد: شهرستان نهاوند به خاطر اقلیم ویژه و وجود سراب‌ها، چشمه‌ها و منابع آبی متعدد توانمندی‌های خوبی برای تولید ماهی سردابی دارد و سهم بسیار بالایی را در صنعت آبزی‌پروری استان به خود اختصاص داده است.

وی افزود: از جمله ظرفیت‌های این شهرستان در زمینه‌ تکثیر و تفریخ است که به مجوز تولید ۱۶۸ میلیون تفریخ و ۲۰۰ میلیون تکثیر و در زمینه پرورش به مجوز تولید ۴ هزار تن ماهی سردابی در ۸۶ مزرعه فعال و نیمه‌فعال می‌توان اشاره کرد.

کارشناس شیلات جهاد کشاورزی نهاوند گفت: سایت پرورش ماهی قزل دانش با ۱۱۰ هزار متر مربع مساحت بزرگترین مزرعه پرورش ماهی استان و مرکز استراتژیک اصلاح نژاد غرب کشور است که طی چند سال گذشته به دلایل متفاوتی مانند سیل و آلودگی ویروسی ناشی از آب قابل دسترس از ناحیه سایت گردشگری در سراب گاماسیاب پروسه تولید آن مختل شده بود که با تلاش مسئولان جهاد کشاورزی بخشی از آن به چرخه تولید بازگشت.

وی افزود: این سایت می‌تواند به صورت مستقیم برای ۴۰ نفر و به صورت غیر مستقیم برای ۲۵۰ نفر اشتغالزایی کند ضمن اینکه از نظر شبکه هیدرولیکی توزیع آب دارای یک طراحی کاملا فنی است به طوریکه برای انتقال آب به تمام بخش‌ها و استخرها هیچ گونه نیازی به پمپاژ ندارد.

کزازی گفت: در این شرکت که در سال ۱۳۸۶ تاسیس و در سال ۷۰ موفق به اخذ پروانه شد حدود ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته ودارای تجهیزات روز دنیا می باشد به گونه ای که در زمینه امنیت زیستی می توان به نصب تاسیسات ٱوزون ژنراتور و یووی و فیلتر‌های تصفیه آب اشاره داشت.

وی با بیان اینکه وجود رودخانه گاماسیاب در جوار این شرکت بزرگترین مزیت آن است گفت: این شرکت دارای مجوز برداشت آب از رودخانه گاماسیاب در فصل پرآبی به میزان ۲ هزار لیتر بر ثانیه و در فصل کم‌آبی هزار لیتر بر ثانیه است.

کارشناس شیلات جهاد کشاورزی نهاوند اظهار کرد: با توجه به دمای ۸ تا ۱۱ درجه سانتیگراد آب رودخانه مناسب‌ترین دما برای تولید تخم چشم زده در طول سال از جمله تخم خارج از فصل یا تکثیر نوری است که سایت قزل دانش تا سال ۱۳۹۳ در این زمینه رکورددار و تأمین‌کننده بخش بزرگی از نیاز کشور بوده است.

 وی به مشکلات کنونی سایت اشاره کرد و گفت: اقداماتی برای پیگیری مشکل این مرکز شامل پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش و تامین اعتبار برای لوله‌کشی از سرچشمه تا مزرعه به منظور راه‌اندازی امن چرخه تولید انجام گرفته که امیدواریم در سفر ریاست جمهوری به استان به طور ویژه این مساله در اولویت قرار گرفته و با اختصاص اعتبار لازم بتوان آن را به بهره‌برداری کرد.

کزازی اظهار کرد: در صورت راه اندازی و استفاده از ظرفیت کامل سایت پرورش ماهی قزل دانش نهاوند که بزرگترین مزرعه پرورش ماهی استان همدان است از ورود ۴۰ درصد تخم چشم‌زده به کشور جلوگیری و ۲۵ درصد بچه ماهی کشور نیز تامین می‌شود.

دیدگاه شما