تازه های سایت

کد مطلب: 46342
25. خرداد 1400 - 8:05
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند از افزایش ۱۰۰ درصدی کشت گشنیز در این شهرستان خبر داد و گفت: زمینه استقرار کارگاه‌های فراوری این محصول برای جلوگیری از خام‌فروشی مهیا شده است.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، کریم حاج باباعلی اظهار کرد: شهرستان نهاوند یکی از مراکز عمده کشت گشنیز در کشور است که تا سال گذشته بیش از ۶۰ درصد مجموع تولیدات کشور را انجام داده و با افزایش ۱۰۰ درصدی این میزان به ۹۰ درصد خواهد رسید.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد سطح زیر کشت گشنیز در استان مربوط به شهرستان نهاوند و مابقی به دیگر شهرستان ها مربوط می شود گفت: متاسفانه گشنیر تولیدی به علت نداشتن دستگاه و کارخانه‌های فرآوری مناسب در استان، به شکل خام به خارج از کشور صادر و سود آن نصیب دیگر کشورها می‌شود که البته زمینه استقرار کارگاه‌های فراوری در شهرستان فراهم شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند از افزایش ۱۰۰ درصدی کشت این محصول در سال زراعی گذشته خبر داد و افزود: طی سال گذشته ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار از مزارع شهرستان به کشت گشنیز اختصاص یافت که امسال این رقم با افزایش صد درصدی به ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده است.

وی از آغاز برداشت گشنیز در نهاوند خبر داد و گفت: در راستای بالا بردن کیفیت محصول امسال برداشت محصول در این شهرستان به صورت  مکانیزه صورت می‌گیرد که پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۵ هزار تن تولید شود.

حاج باباعلی در رابطه با عدم اثرگذاری بارش‌های کم سال جاری بر این محصول گفت: گشنیز یکی از محصولات کم‌آب‌بر و کم‌هزینه است که در طول مدت کشت تا برداشت سه بار آبیاری می‌شود بنابراین میزان بارش‌های کم امسال تاثیر چندانی در تولید محصول نداشته است.

وی با بیان اینکه استفاده از بذر جدید گشنیز در نهاوند باعث بالا رفتن اسانس و کیفیت محصول می‌شود اظهار کرد: به منظور بالا بردن کیفیت محصول و افزایش اسانس آن طی سال زراعی گذشته بذرهای جدید وارد شهرستان شده که می‌تواند در توسعه و فراوری  این محصول اثر قابل توجهی داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما