تازه های سایت

کد مطلب: 42688
17. مرداد 1399 - 8:41
در چند سال اخیر به علت قیمت پایین و قطع حمایت‌های دولت سطح زیر کشت کلزا در شهرستان نهاوند به ۵۰۰ هکتار کاهش پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری  گرو، کشاورزان کلزا‌کار نهاوندی در چند سال پیش با حدود ۴هزار هکتار سطح زیر کشت کلزا حدود  ۸هزارتن دانه‌های روغنی تولید می‌کردند،اما چند سالی است که این میزان سطح زیر کشت به شدت کاهش یافته و به ۵۰۰هکتار رسیده است.

پس از اجرای سیاست خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی و خرید تصمینی آن از سوی  دولت و حمایت‌های یارانه‌ای شامل تهیه کود و پرداخت یارانه حمل و خرید کشت دانه روغنی که عمده‌ترین آن کلزا است کشت این محصول گسترش پیدا کرد به طوری که در سال‌های نه چندان دور سطح زیر کشت آن در شهرستان نهاوند به حدود ۴هزار هکتار و میزان تولید به ۸هزار تن رسید، اما در چند سال اخیر قیمت پایین و قطع حمایت‌های دولت ، سطح زیر کشت کلزار را به  ۵۰۰هکتار کاهش داده است .

دانه‌های روغنی از محصولات با ارزش بخش کشاورزی است

یزدان سیف معاون وزیر صمت در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان گفت: حدود ۸۵ درصد نیاز کشور به دانه روغنی به صورت دانه یا روغن خام از طریق واردات تامین و در کارخانه‌های روغن کشی پس از فرآوری به روغن خوراکی تبدیل می‌شود.

او گفت: تا پیش از تولید دانه‌های روغنی در کشور ۹۸ درصد این محصول از خارج کشور تامین می‌شد،  اما سیاست‌های حمایتی دولت باعث شد این میزان به ۸۵ درصد در سال‌های اخیر کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در مورد علت کاهش سطح زیر کشت کلزا در نهاوند افزود: دانه‌های روغنی محصولات با ارزش بخش کشاورزی به شمار می‌روند که به عنوان ماده اولیه صنایع روغن کشی مورد استفاده قرار می‌گیرند و توسعه کشت این دانه‌ها موجب قطع وابستگی می‌شود، اما  در چند سال اخیر قیمت پایین و قطع بعضی از حمایت‌ها موجب کاهش سطح زیر کشت در بعضی مناطق کشور مانند نهاوند شده است.

سیف با اشاره به اینکه امسال حدود ۵۰۰هزار تن تولید دانه روغنی در کشور داریم اظهار کرد: شهرستان نهاوند در چند سال گذشته حدود ۴هزارهکتار سطح زیر کشت داشت، اما امسال به ۵۰۰هکتارکاهش یافته که مهمترین دلیل آن گران شدن دلار و قیمت بالای محصولی مانند گشنیز است که موجب شده کشاورزان از تولید کلزا خودداری و به کاشت گشنیز مشتاق تر باشند .

 قیمت گشنیز در داخل کشور هر کیلو ۲۰هزار تومان است در حالی که هر کیلو کلزا در بازار داخل ۳هزارتومان  از کشاورز خریداری می شود .

معاون وزیر صمت گفت: با این حال شهرستان نهاوند هنوز هم قطب تولید دانه‌های روغنی در استان همدان است به طوری که در شهریورماه امسال انبار ذخیره ۲۰هزارتنی روغن غرب کشور در نهاوند به بهره برداری می‌رسد.

کریم حاج بابا علی مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت:گسترش کشت و تولید دانه روغنی در یک دوره چهل ساله که صنایع روغن کشی از تولیدات دانه‌های روغنی کشور بهره‌مند شده اند نشان می‌دهد که در ابتدا تنها از پنبه دانه و سپس از دو منبع سویا و آفتابگردان و در اواخر دهه هفتاد از سایر محصولات مانند گلرنگ، کلزا و کنجد استفاده می‌شد.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند افزود: اهمیت دانه‌های کلزا به این دلیل است که هر دانه کلزا ۴۵ درصد دانه روغنی دارد که یکی از اصلی‌ترین خوراک‌های کارخانجات روغن کشی در کشور است و ریشه گیاه کلزا به دلیل اینکه بیش از ۴۰ سانتی متر در عمق خاک فرو می‌رود در عمل موجب شخم زنی مناسب زمین و عبور هوا به داخل اعماق خاک می‌شود و کشت جایگزین کلزا که گندم یا جو است ۳۰ درصد افزایش تولید دارد.

حاج بابا علی گفت:، چون یکی از محصولات اساسی در سبد خانواده‌ها و نیاز کشور روغن است تامین آن از طریق دانه‌های روغنی انجام می‌شود، که با توجه به شرایط کشور باید کشت دانه‌های روغنی شامل آفتابگردان، کلزا و گلرنگ را توسعه داد.

مدیر جهادکشاورزی نهاوند بیان کرد: دانه روغنی کلزا به صورت آبی کشت می‌شود و گیاهی است که نیاز آبی کمی دارد و می‌تواند با غلات تناوب خوبی داشته باشد.

او ادامه داد : در نهاوند از هر هکتار ۲ تن و ۲۰۰ کیلو گرم کلزا برداشت می‌شود و امسال بیش از هزار تن کلزا از مزارع نهاوند برداشت شد.

سطح زیر کشت کلزا در نهاوند به ۵۰۰هکتار کاهش یافت

حاج بابا علی به کاهش سطح زیر کشت کلزا به ۵۰۰هکتار در نهاوند اشاره کرد و افزود: سطح زیر کشت کلزای نهاوند در سال‌های نه چندان دور به حدود ۴هزار هکتار هم رسید، اما قیمت پایین و قطع بعضی از حمایت‌ها و گران شدن قیمت ۱۰برابری گشنیز باعث شد تولید کلزا در نهاوند کاهش یابد.

او با اشاره به افزایش قیمت گشنیز و تمایل کشاورزان به کاشت این محصول بیان کرد: در نهاوند هنوز هم یکی از دلایل اقبال کشاورزان به کشت این محصول خرید تضمینی توسط کارخانه روغن کشی کشت و صنعت خزل نهاوند و تناوب کشت است که موجب می‌شود کشاورزان دغدغه‌ای برای فروش محصول خود نداشته باشند.

نخستین کارخانه روغن کشی خصوصی نهاوند با۲۲ میلیارد تومان ۱۳ به بهره برداری رسید

مومنعلی خزایی مدیر عامل شرکت کشت و صنعت خزل گفت:در سال ۸۶ نخستین کارخانه روغن کشی خصوصی کلزا و آفتابگردان را در استان همدان در شهرستان نهاوند در زمینی به مساحت ۸۰ هزار متر مربع با نام کارخانه روغن کشی کشت و صنعت خزل با سرمایه گذاری۲۲ میلیاردتومانی به بهره برداری رسید و در حال حاضر حدود ۳۰۰ نفر در این واحد روغن کشی مشغول به فعالیت هستند.

خزایی اظهار کرد: ظرفیت تولید سالیانه کارخانه کشت و صنعت خزل ۴۵ هزار تن روغن نباتی خام از مواد نباتی است که با توجه به مدرن بودن واحد تولیدی ما چهل و سه هزار تن روغن از کارخانه‌های دیگر خریداری، تصفیه و بسته بندی می‌کنیم .

او  در ادامه با بیان اینکه این کارخانه به طور مستقیم و بدون واسطه محصول کلزا و آفتابگردان را کشاورزان با بالاترین نرخ خریداری می کند، گفت:  حتی کارخانه‌های همجوار استان نیز وارد خرید شده به طوری که از سال گذشته خرید رقابتی به وجود آمده است.

حاج قربان کیانی که یکی از مهمترین کشاورزان تولید کنند کلزا در نهاوند است در مورد کاهش تولید در نهاوند گفت: من به دلیل تناوب کشت همچنان کلزا می‌کارم، اما قیمت آن نسبت به گشنیز حداقل ۸برابر پایین‌تر است، ولی چاره‌ای نداریم.

این کشاورز نمونه نهاوند با بیان اینکه قیمت گشنیز صادراتی نهاوند در بازار حدود ۲۰هزار تومان با نوسانات ارزی است، گفت: کلزا قیمت پایین تری دارد و چندین برابر گشنیز نیاز به آب و مراقبت دارد بنابراین کشاورزان به سمت تولید گشنیز می‌روند.

او افزود: اگر دولت فکری به حال قیمت کلزا و دانه‌های روغنی نکند باز هم سطح زیر کشت در نهاوند کاهش پیدا می‌کند.

کیانی  یادآوری کرد: امروز مانند قدیم نیست ، کشاورز هزینه سنگین کاشت داشت و برداشت دارد و به دنبال سود بیشتر است و در چند سال اخیر قیمت بالای گشنیز سطح زیر کشت آن را در نهاوند به بیش از ۶هزار هکتار رسانده است.

گزارش از علی سهرابی

انتهای پیام/

دیدگاه شما