تازه های سایت

کد مطلب: 41348
8. ارديبهشت 1399 - 7:27
نبود کشتارگاه دام سبک دلیل ذبح غیر بهداشتی است؟ / رئیس اداره دامپزشکی شهرستان نهاوند: اختلاف بین قصابان و کشتارگاه نهاوند رفع شده است

به گزارش پایگاه خبری گرو، سال گذشته خبری مبنی بر نبود امکانات در کشتارگاه شهرستان نهاوند و اختلاف قصابان در این شهرستان با کشتارگاه توسط یکی از خبرگزاری‌ها اعلام شد که بلافاصله مدیرکل دامپزشکی استان از استاندارد بودن این کشتارگاه در گفت‌و‌گو با سپهرغرب خبر داد و خواستار میانجی‌گری فرماندار برای حل مشکل قصابان و کشتارگاه شد؛ اما چندی پیش به نقل از خبرگزاری مهر بازهم فرماندار نهاوند خواستار جلوگیری از ذبح غیر بهداشتی دام در این شهرستان با توجه به شرایط کرونایی شد که با توجه به این مهم، به نظر می‌رسد گویا هنوز مشکل قصابان با کشتارگاه حل نشده است.

به‌منظور پیگیری این موضوع درصدد تماس تلفنی با مسئولان مربوطه برآمدیم که سرانجام رئیس اداره دامپزشکی شهرستان نهاوند در این خصوص پاسخ گفت.

مهدی قنبری با بیان اینکه کشتارگاه نهاوند دارای استانداردهای لازم بوده، اظهار کرد: شاید یک‌سری ایرادها و نواقص وجود داشته باشد، اما این نواقص قابل رفع است.

وی با تأکید بر اینکه درصورت عدم رعایت استانداردها مجوزهای لازم ارائه نمی‌شد، گفت: کشتارگاه نهاوند مجوز لازم را از دامپزشکی گرفته و دارای ژروانه و مسئول فنی است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان نهاوند بیان کرد: مسئول فنی به‌منظور نظارت بر خط کشتار و ذابح شرعی در این کشتارگاه حضور دارد.

وی با بیان اینکه مشکلات و نواقصی که سال گذشته مطرح بود رفع شده، افزود: کشتارگاه دارای دوش شست‌وشوی گوشت و پیش سرد است.

قنبری با اشاره به اختلاف بین قصابان و متصدی کشتارگاه، تصریح کرد: اختلافات نیز به دنبال برگزاری نشست‌ها، حل شد.

وی با بیان اینکه تمام قصابان شهر نهاوند در کشتارگاه ذبح می‌کنند، ادامه داد: شهرهای اطراف شهرستان نهاوند همچون برزول، گیان و فیروزان نیز در کشتارگاه ذبح با نظارت انجام می‌دهند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان نهاوند با بیان اینکه اگر گلایه‌ای باشد آقای فرماندار مستقیماً نامه‌ای به‌منظور رسیدگی به ما ابلاغ می‌کند، خاطرنشان کرد: فرماندار تأکید کرد که کشتار روستاها و شهرهای اطراف نیز در کشتارگاه به‌منظور نظارت انجام شود که این کار نیز صورت گرفت.

وی با بیان اینکه کشتار انجام‌شده در کشتارگاه نهاوند مصرف این شهرستان است، یادآور شد: کشتارهای کشتارگاه نهاوند همچنین در شهرهای اطراف همچون گیان، برزول و فیروزان و روستاهایی همچون دهفول، دهنو و کرک توزیع می‌شود.

قنبری با بیان اینکه کشتار به‌صورت روزانه انجام می‌شود، اظهار کرد: کشتارها 24 ساعت در پیش‌سرد برای طی کردن موارد بهداشتی نگهداری می‌شوند.

وی در توضیح نحوه توزیع کشتارهای روزانه نیز گفت: بعد از 24 ساعت ماندن در پیش سرد، کشتارها با ماشین‌های بهداشتی و کددار در سطح شهر توزیع می‌شوند.

با توجه به صحبت‌های رئیس اداره دامپزشکی شهرستان نهاوند مبنی بر رفع اختلاف بین قصابان و متصدی کشتارگاه، اما تذکر فرماندار مبنی بر جلوگیری از ذبح غیر بهداشتی دام، این سؤال را به ذهن متبادر می‌کند که اگر اختلافات حل شده، چرا هنوز هم ذبح غیر بهداشتی و خارج از کشتارگاه انجام می‌شود؟

البته در کشتارگاه نهاوند تا چندی پیش تنها کشتار دام سنگین انجام می‌شد و این درحالی است که به‌منظور جلوگیری از ذبح غیر بهداشتی، نیاز به کشتارگاه دام سبک نیز هست که یا باید در همین کشتارگاه ذبح کشتار دام سبک نیز انجام شود و یا کشتارگاه دیگری به این منظور ایجاد کنند که این مهم نیازمند بررسی دقیق و گرفتن تصمیمات لازم از سوی مسئولان مربوطه است./ سپهر غرب

دیدگاه شما