تازه های سایت

کد مطلب: 39334
14. آبان 1398 - 8:31
به اعضای تشکل ها و تسهیلگران منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان همدان روش های حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری آموزش داده شد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، اولین جلسه تحلیل دست اندرکان طرح آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی دراجرای طرح‌های آبخیزداری در شهرستان نهاوند تشکیل شد.

صالحی بخشدار مرکزی شهرستان نهاوند در این نشست با بیان اهمیت اجرای طرح‌های منابع طبیعی در حفظ آب وخاک بر لزوم مشارکت مردم در مدیریت پایدار منابع طبیعی تاکید کرد.

او گفت: تنها راه حفاظت از منابع طبیعی داشتن برنامه و نگاه سیستمی بر مقوله منابع طبیعی با رویکرد آموزش و ترویج وجلب مشارکت‌های مردمی است.

بخشدار نهاوند افزود: اهمیت جلب مشارکت و تعامل با مردم در اجرای پروژه‌های منابع طبیعی بسیار مهم واثر گذار است وهمواره ا با نگاه بومی ومحلی واستفاده از مروجان و تسهیل گران متخصص در حوزه منابع طبیعی، طرح‌های ترویجی باید مستمروادامه دار باشد.

حسن قیاسوند رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان نهاوند هم گفت: بدون تردید مردم مهمترین و موثرترین نقش را در حفاظت از جنگل‌ها ومراتع بر عهده دارند و بدون کمک مردم طرح‌های منابع طبیعی به نتیجه نخواهد رسید.

حشمت اله سعدی استاد دانشگاه و سر تسهیل گر پروژه ترویج و مشارکت‌های مردمی در حوزه آبخیزداری و پروژه بوم سازان زاگرس، با بیان اهمیت حضور پایدار مردم در مدیریت منابع طبیعی به لزوم توجه به آموزش وترویج وتسهیلگیری در حوزه منابع طبیعی تاکید کرد وافزود: باید منابع طبیعی با مردم تعامل داشته باشد ودر اجرای پروژه‌های آبخیزداری ازنقطه نظرات مردم و از دانش بومی محلی نیز در فرایند اجرای طرح‌ها استفاده نماید تا میزان مشارکت پذیری مردم با منابع طبیعی افزایش پیدا کند.

او بر لزوم شناسایی و تحلیل چالش ها، تهدید‌ها وبهره مندی از ظرفیت‌ها و فرصت‌ها در حوزه منابع طبیعی تاکید کرد.

سعدی گفت: فعالیت‌های آبخیزداری در مدیریت سیلاب‌ها به ویژه در بارندگی‌های سال ۹۸ وهمچنین ایجاد اشتغال در روستا‌ها برای مدیریت منابع طبیعی هدفی است که با مشارکت مردم محقق می شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما