تازه های سایت

کد مطلب: 37701
11. خرداد 1398 - 16:26
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان از آغاز عملیات اجرایی کاوش معبد لائودیسه نهاوند خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، علی مالمیر امروز در مراسم آغاز عملیات اجرایی کاوش «معبد لائودیسه» نهاوند با اشاره تأثیر مثبت مطالبه گری مردم و خبرنگاران در به نتیجه رسیدن کاوش معبد لائودیسه، گفت: تأمین اعتبار برای تملک و کاوش این محدوده طی ماه‌های گذشته انجام شد و امروز مشکلی در این راستا وجود ندارد.

مالمیر با تأکید بر اینکه کاوش معبد لائودیسه یکی از مهم‌ترین کاوش‌های کشور است، گفت: کشف معبد لائودیسه می‌تواند در حوزه باستان‌شناسی بین الملل برای جمهوری اسلامی و تبع آن استان همدان و شهرستان نهاوند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان عنوان کرد: نهاوند یکی از شهرستان‌های پر بضاعت استان همدان در حوزه‌ای باستان‌شناسی، میراث فرهنگی و گردشگری است که آثار بسیار ارزشمند تاریخی دارد.

کشفیات تپه گیان در موزه نهاوند به معرض نمایش گذاشته‌شده است

وی با بیان اینکه برخی از این آثار همچون کشفیات تپه گیان در موزه شهرستان نهاوند به معرض نمایش گذاشته‌شده که نشان از غنای تاریخی نهاوند دارد، گفت: امیدواریم این موضوع هم محقق شود تا پیشرفت و توسعه همه‌جانبه استان و شهرستان را همراه داشته باشد.

سرپرست تیم باستان‌شناسی معبد لائودیسه نیز در خصوص اهمیت کاوش این معبد، گفت: بعدازاینکه اسکندر ایران را فتح می‌کند مدت‌ها به دنبال ترویج فرهنگ و تمدن یونان در ایران بود اما ازآنجاکه فرهنگ و تمدن ما بسیار غنی بود نمی‌توانست کاملاً مسلط شود و به همین جهت از ترفندی با عنوان فامیلی قصد کرد ایران را تحت تسلط قرار دهد.

مهدی رهبر ادامه داد: به همین واسطه به ۱۰ هزار سرباز یونانی در شوش و ۷۰ سردار خود دستور می‌دهد که با زنان ایرانی ازدواج کنند که یکی از سرداران وی سلوکوس بوده که آپامه دختر ایرانی را اختیار می‌کند که در حقیقت موجب این می‌شود سلوکی‌ها خون ایرانی یونانی در رگ‌هایشان در جریان باشد.

وی تصریح کرد: درنتیجه سلوکیان بعد از اسکندر ایران را تصرف می‌کنند و از جمله شهرهای که در آن زمان می‌سازند شهر نهاوند است که به‌عنوان شهر لائودیسه تا دوره ساسانی شناخته می‌شد و پس‌ازآن به نهاوند تغییر نام می‌دهد.

رهبر خاطرنشان کرد: ازجمله کارهایی که آنتیوخوس سوم پادشاه سلوکی انجام می‌دهد دستور احداث شهر لائودیسه است که معبد به اسم همسر وی ساخته می‌شود.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: امروز آغاز عملیات اجرای کاوش برای دستیابی به معبد لائودیسه صورت گرفت.

کاوش معبد لائودیسه از مطالبات مردم نهاوند است

حسن بهرام نیا ادامه داد: کاوش معبد لائودیسه یکی از مطالبات جدی مردم شهرستان نهاوند است چراکه نهاوند ریشه در تاریخ و تمدن دارد.

نماینده مردم نهاوند در مجلس بابیان اینکه نهاوند شهری فرهنگی است و مردم این شهرستان می‌خواهند فرهنگ و غنای تاریخی خود را عملاً به منصه ظهور بگذارند، گفت: یکی از ساخته‌های دست بشر که ریشه در تاریخ دارد و می‌تواند در راستای توسعه گردشگری داخلی و خارجی تأثیرگذار باشد معبد لائودیسه است که امیدواریم هرچه زودتر معبد کشف شود.

فرماندار نهاوند نیز در ادامه اظهار کرد: از سال ۸۴ کار کاوش در محدوده محله دوخواهران نهاوند باهدف کشف معبد لائودیسه آغازشده و در هر مرحله به اطلاعات جدیدتری دست یافته ایم.

مراد ناصری گفت: محدوده کاوش حدود ۳ هکتار است که بخش قابل‌توجه آن مسکونی است اما با توجه به محدودیت‌های اعمال‌شده از طرف سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مردم این محله اجازه ساخت و ساز ندارند اما امیدواریم در آینده نزدیک کاوش به نتیجه برسد و مشکلات مردم این محدود مرتفع شود./مهر

دیدگاه شما