تازه های سایت

کد مطلب: 37482
18. ارديبهشت 1398 - 8:43
رئیس مرکز امور عشایری شهرستان نهاوند گفت: با شروع فصل گرما در مناطق جنوب کشور کوچ بهاره يك‌هزار و 500 خانواز از عشایر به مناطق ییلاقی نهاوند آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، ابوالقاسم بنی‌هاشمی اظهار کرد:  عشایر کوچنده مستقر در مناطق گرمسیری جنوب کوچ خود را از 12 اردیبهشت به سمت استان همدان آغاز کرده‌اند و از دو روز گذشته وارد نهاوند شدند.

وی افزود: 200 خانوار عشایری که در مناطق ییلاقی همدان مستقر می‌شوند از چهار روز پیش وارد نهاوند شده و به سمت همدان رفته‌اند.

رئیس مرکز امور عشایری نهاوند با بیان اینکه نهاوند دروازه ورود عشایر به استان است افزود: بر اساس تقویم زمان‌بندی ورود عشایر از اواسط اردیبهشت آغاز می‌شود.

وی ادامه داد:‌ به منظور جلوگیری از ورود زودهنگام دام و چرای بی‌رویه آنها چهار اکیپ با همکاری اداره منابع طبیعی از فروردین‌ماه تشکیل و بر ورود زودهنگام عشایر نظارت کرده‌اند.

بنی‌هاشمی جمعیت عشایر مستقر در مراتع نهاوند را یک‌هزار و 500 خانوار عنوان کرد و گفت: بیش از 70 درصد جمعیت عشایری استان در مراتع نهاوند استقرار می‌یابند که جمعیتی بیش از 7 هزار و 500 نفر را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: عشایر مستقر در نهاوند دارای 240 هزار راس دام سبک هستند که سالانه 4 هزار تن گوشت قرمز و یک‌هزار و 500 تن مشتقات لبنی را تولید و به بازار مصرف عرضه می‌کنند.

رئیس مرکز امور عشایری نهاوند گفت: در این شهرستان 21 سامانه عشایری وجود دارد که عشایر دو ماه از سال را در آنجا حضور یافته و بقیه ایام دام‌های خود را در دشت‌ها مستقر می‌کنند.

وی افزود: عشایری که وارد نهاوند می‌شوند از مناطق پلدختر، دشت عباس، عین خوش و اندیمشک به این شهرستان کوچ کرده و در مناطق کوهستانی، تازناب‌ها، ورازانه، اسدآباد، دره روغن، تاریک‌دره، گنبدکبود و مناطق کوهپایه‌ای گرین مستقر می‌شوند.

بنی‌هاشمی مراتع نهاوند را از غنی ترین مراتع استان عنوان کرد و گفت: این شهرستان با 93 هزار و 750 هکتار مرتع و 21 سامانه عشایری یکی از بهترین زیستگاه‌های عشایر در فصل ییلاق است.

وی با بیان اینکه همه ساله دو ایل حسنوند و ترکاشوند با طوایف خود وارد مراتع شده و تا اواسط پاییز در آن استقرار می‌یابند، از ارائه خدمات مورد نیاز تا زمان استقرار کامل خبر داد.

رئیس مرکز امور عشایری نهاوند گفت: خدمات این مرکز به عشایر شامل خدمات بهداشتی و آب آشامیدنی، دامپزشکی، خدمات آموزشی با همکاری آموزش و پرورش، ارائه سوخت و دیگر نیازمندی‌های آنهاست./فارس

انتهای پیام/

دیدگاه شما