تازه های سایت

کد مطلب: 37143
5. فروردين 1398 - 12:10
حمام و موزه مردم شناسی حاج آقا تراب نهاوند از آثار دوره قاجار است که در بافت قدیمی شهر نهاوند واقع شده و آماده پذیرایی از میهمانان نوروزی است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، حمام و موزه مردم شناسی حاج آقا تراب نهاوند از آثار دوره قاجار است که در بافت قدیمی شهر نهاوند واقع شده و از قسمت های، حمام سرد و گرم، حجره شاه نشین، و خزینه تشکیل شده، و شامل تزئیناتی نظیر نبرد رستم با دیو سفید، گچ بری و کاشی کاری است و در سال 56 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

بنای این ساختمان مربوط به دوران قاجار بوده و یکی از معدود جاذبه‌های تاریخی و قابل بازدید در نهاوند است. تزئینات بین بنا شامل گج بری، کاشی کاری و نقاشی یکی از نبردهای شاهنامه‌است. این حمام علاوه بر دو قسمت ماکتها حمام سرد و گرم، حجره شاه نشین و خزینه نیز دارد.

اين حمام که دارای دو قسمت مردانه و زنانه می باشد مربوط به دوران قاجار است که به سبک صفويه بنا شده و دارای سه قسمت سردينه، گرمخانه و ميان درميان و همچنين نقوش اسليمی آهک بری شده با ملات ساروج است که در آن نقوش رستم و سهراب با کاشی هفت رنگ ترسيم شده است .

این حمام در بافت قديمی شهر در حوالی ميدان قيصريه در محله علی آباد ودر كوچه ای با نام كوی حاج آقا تراب توسط  مرحوم حاج میرزا محمد تقی که از خوانین و محترمین شهر بوده ، ساخته شده و به نام فرزندش حاج آقا تراب معروف شده است.

حمام بنايی تقريباً‌ مستطيل شكل دارد در ورودی آن پنج پله از سطح كوچه پائين تر است و بر بالای آن كتيبه ای از سنگ سفيد حاوی تاريخ، سال احداث ونام بانی آن نصب شده است.اين كتيبه برسردر ورودي مردانه مي باشد.

در ورودی قسمت زنانه نيز در كنار در ورودی مردانه قراردارد كه در ورودی مردانه مجلل تر مي باشد. همچنين دو نيم ستون در دو طرف در ورودی نمای زيبايی بدان بخشيده است. فضای داخلی حمام بوسيله ديواری به دو قسمت تقسيم شده است، قسمت اول سردخانه يا رخت كن كه در وسط آن چهار ستون سنگی كه برفراز آن گنبدی استوار است قراردارد، در وسط اين قسمت حوض زيبايی ساخته شده و سه سمت آن حجرات يا طاق نماهايی قرار دارد و در يك سمت شاه نشين با دو ستون كه بر بالای آن صحنه ای از شاهنامه نقاشی شده است از ساير قسمتها جدا ميشود.

نقش و نگارهای متنوع گياهی و گلدانهاي تزئينی با نقوش مرغان و كتيبه اي كه متضمن متن ((انا فتحنا لك فتحاً مبينا))، عمل رضا طهراني، 1342 در پيرامون داخلی گنبد ترسیم شده است. در وسط گنبد روزنه ای جهت نورگيری و تهويه هوا تعبيه شده است. قسمت دوم گرمخانه حمام نيز مشابه با قسمت رختكن با چهار ستون در وسط و يك گنبد كوچكتر بر بالاي آن می باشد.

يکي از جذابيتهای ديدنی اين حمام سيستم گرمايشی آن است که اين سيستم به طور کامل از طريق شيشه کاری در معرض ديد بازديد کنندگان قرار گرفته است.

این حمام با صرف هزینه‌ای بالغ بر 40 میلیون تومان به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده و بعد از آن با تفکیک دو بخش زنانه و مردانه و تزئین آنها با ماکتهای مجزا، در بخش مردانه مراسم شستشو به نمایش گذاشته شده و در بخش زنانه مراسم حنابندان یک عروس به تصویرکشیده شده‌است.

حمام حاج آقا تراب نهاوند جز سه مکان پربازدید شهرستان نهاوند در ایام نوروز در سال های گذشته بوده است که امسال نیز خود را برای پذیرایی از میهمانان نوروزی آماده می کند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما