تازه های سایت

کد مطلب: 36193
2. آذر 1397 - 1:32
فاطمه نثاری بانوی بسیجی نهاوندی کارآفرینی‌ را در سال 95 از بسیج سازندگی شروع کرد و اکنون برای 51 نفر ایجاد اشتغال کرده و 18 هنرجوی خود را بیمه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از نافع، بانوی بسیجی نهاوندی کارآفرینی‌ را در سال 95 از بسیج سازندگی شروع کرد و در زمینه هنرهای دستی، تجسمی، مینا کاری لعاب‌دار سنتی، معرق کاشی، دکوپاژ و هنر ویترای با 51 نفر نیرو در نهاوند و برخی روستاها با محوریت روستای نثار، توانسته به سطحی از توانایی برسد که محصولات تولیدی‌اش آماده عرضه در دبی و امارات هستند.

فاطمه نثاری بانوی موفق و کارآفرین 31 ساله نهاوندی که 16 مدرک صنایع دستی و هنری‌اش را در شیراز و تهران گرفته است، توانسته 18 تن از هنرجویانش را نیز بیمه کند.

در ادامه گفت‌وگویی در خصوص چگونگی آغاز فعالیت و توفیقات این بانوی موفق کارآفرین بسیجی انجام شده است که می‌خوانید.

نافع: در خصوص چگونگی آغاز فعالیت و تأمین سرمایه مورد نیاز بگویید.

نثاری: با 10 میلیون تومان شروع کردم؛ بسیج سازندگی بعد از دیدن کارها، ما را به سپاسد معرفی کرد و 20 میلیون تومان وام بلاعوض برای توسعه کارگاه دریافت کردیم که توانستیم تعداد بیش‌تری اشتغال‌زایی کنیم.

به تدریج کارگاه را توسعه دادم، هنرجویان بیش‌تری استقبال کردند و اکنون برای 51 نفر توانسته‌ام اشتغال ایجاد کنم.

نافع: با توجه به استقبال از تولیدات شما علاوه بر نهاوند در شهرهای تهران، شیراز و اصفهان اکنون در چه مرحله‌ای هستید؟

نثاری: به لطف خداوند و کمک‌های سپاسد در مرحله پیگیری برای صادرات بین‌المللی کارهایم هستیم؛ کارت بازرگانی را گرفته‌ام و برای کارت صادرات بین‌المللی هم اقدام کرده‌ام.

یک نمونه از کارهایم به سفیر آلمان در ایران اهدا شده است و بعد از اینکه سفیر کارم را دید و تأیید کرد، از هر کدام از کارهایم یک نمونه با بسته‌بندی شیک و به روز ارسال شد.

نافع: گروه سپاسد اکنون هم از شما حمایت می‌کند؟

نثاری: در حال حاضر معاونت سپاسد برای فروش محصولاتم در آلمان در حال مذاکره است، ضمن اینکه 100 نمونه از کارهای مختلفم را نیز به کشور گرجستان فرستاده‌اند؛ امیدوارم شرایطی فراهم شود که بتوانم تولیداتم را به گرجستان هم صادر کنم.

نافع: فکری برای معرفی تولیدات خود با یک برند خاص دارید؟

نثاری: در صورتی که موفق به صادرات تولیداتم بشوم در نظر دارم آنها را با دو برند ایرانا - نثار و ایرانا - نهاوند صادر کنم و تبعاً این امر به اشتغال‌زایی بیش‌تری منجر خواهد شد.

نافع: آیا از برندهای مطرح شده هیچ کدام ثبت ملی شده است؟

نثاری: برند ایرانا – نهاوند ثبت ملی شده است و تا کنون با برند ایرانا - نهاوند کارهایم را به شیراز، اصفهان و سایر نقاط کشور صادر کرده‌ام.

نافع: تاکنون در جشنواره و یا نمایشگاه خارجی حضور داشته‎اید؟

نثاری: در جشنواره‌ای که حدود دو ماه پیش در اراک برگزار شد، از طرف دفتر ریاست جمهوری از کارهای من بازدید شد و از کار جدیدم با طرح بافت سفال، بسیار استقبال شد؛ کارهایم را در جشنواره صنایع و هنرهای دستی در دبی و امارات که اواخر آذر ماه برگزار می‌شود، عرضه می‌کنم، از بین 36 بانوی ایرانی، به لطف خداوند کار من پذیرفته و برای این جشنواره معرفی شد.

نافع: در مورد کار بافت سفال بیشتر بگویید و اینکه طرح و ایده کار را از کجا گرفتید؟

نثاری: در کاووش باستان‌شناسی از سیلک کاشان طرح‌هایی کشف شده بود که از کشور یونان به ایران آمده بود و مربوط به حدود 6 هزار سال قبل بود؛ ما این طرح را با تغییراتی جدید احیا کردیم و طوری طراحی کردیم که مشخص شود این سبک کار قدمت دارد و البته بسیار مورد توجه قرار گرفت.

مدیر میراث فرهنگی نهاوند از ما خواسته که نمادی از سفالینه‌های قدیم نهاوند را البته با طراحی جدید احیا کنیم که قطعاً این کار هم مورد توجه قرار می‌گیرد.

نافع: از چه شهرها و سازمان‌هایی سفارش کار داشته‌اید؟

نثاری: هر شهری یا هر سازمان و نهادی که سفارش می‌دهد بسیار خوشحال می‌شوم و البته بیشتر از من، هنرآموزان خوشحال می‌شوند؛ قرار است 24 نمونه از کارهایم به عنوان هدیه از طرف وزارت کشور به 24 تن از وزرا و رؤسای برخی قوا اهدا شود که این مسئله باعث خوشحالی‌ام شد.

نافع: عمده‌ترین بازارهای فروش تولیدات کجاست؟

نثاری: اصفهان و شیراز را می‌توانم بازار فروش تضمین شده کارهایم عنوان کنم اما سفارشاتی از شهرهای دیگر دارم برایم جالب بود.

نافع: جالب‌ترین پیشنهاد کاریتان تا به امروز چه بوده؟

نثاری: جالب‌ترین پیشنهاد این بود که اصفهان برای زیباسازی شهر 700 بشکه شیر و نفت به ما داد و خواست بشکه‌ها را طراحی کنیم که به عنوان سطل آشغال در اصفهان استفاده کنند؛ روی بشکه‌ها با رنگ‌های پلاستیکی، الیاف و دکمه، طراحی‌هایی با برند ایرانا - نهاوند انجام دادیم و کار جالبی شد؛ البته اصفهان و شیراز سفارش‌هایی برای هفت سین، دکوپاژ دستمال کاغذی، طراحی شمع و ... برای نوروز هم سفارش داده‌اند.

نافع: با توجه به تعیین برند برای تولیدات آیا بسته بندی خاصی هم دارید؟

نثاری: در ابتدا و با شروع کارم بسته‌بندی خاصی برای تولیدات نداشتم و به دلیل کمبود اعتبار و اینکه هنوز کار رونق نداشت، با نایلون معمولی محصولات را به فروش می‌رساندیم؛ بعد از آن جعبه‌های پیتزا می‌گرفتیم و رنگ می‌کردیم که البته در نوع خودش خوب بود.

اکنون با توجه به ایجاد بازار ارائه محصولات، تولیدات را با جعبه‌های چوبی شیک عرضه می‌کنیم که همین بسته‌بندی روی فروش بیشتر هم تأثیر گذاشته است.

نافع: آیا برنامه دیگری برای کارآفرینی و اشتغالزایی دارید؟

نثاری: بله. همین جعبه‌های چوبی کادویی که برای بسته بندی استفاده می‌کنیم کمی گران هستند و از طرفی هم ساخت این جعبه‌ها کار سختی نیست، با بازدیدی که از محل تولید این جعبه‌ها داشتم، تصمیم گرفتم جعبه را خودم تولید کنم و در این زمینه هم اشتغالزایی داشته باشم.

با همکاری مرکز آموزش فنی و حرفه‌ایی خواهران قرار است مواد اولیه این کار را به زودی خریداری کرده و کار را شروع کنیم.

حرف پایانی...

نثاری: تشکر ویژه از سازمان بسیج سازندگی، شرکت توزیع برق نهاوند، اداره میراث فرهنگی، فرمانداری و مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خواهران در نهاوند داردم که در به ثمر رساندن کارم، بسیار به من کمک کردند.

نافع: ممنون از حضور شما در این گفت‌و‌گو و آرزوی موفقیت‌های بیشتر و درخشش نام ایران با محصولاتی از دیار نهاوند توسط یک بانوی بسیجی کارآفرین.

انتهای پیام/س

دیدگاه شما