تازه های سایت

کد مطلب: 33483
17. آبان 1396 - 8:12
حمامی که تبدیل به موزه شد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، حمام حاج آقا تراب نهاوند که امروزه تبدیل به موزه مردم شناسی شده است در سال 1356 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

این حمام به سبک دوران صفویه احداث شده است.گچ بری های اسلیمی بسیار زیبایی در قسمت رخت کن حمام جلوه گر هنر معماران ایران زمین در دوران گذشته می باشد و تزیینات زیبای آن واقعا تحسین بر انگیز است.

داستان رزم رستم و دیور سفید  را می توان بر بالای ستون های حمام مشاهده نمود که به زیبایی هر چه تمام تر و در هفت رنگ و به صورت اسطوره ای و ماهرانه با کاشی های زیبا به تصویر کشیده شده است.

 حمام حاج آقا تراب نهاوند

حمام دو قلو ؟!

این حمام به حمام دو قلو نیز شهرت دارد و معمار آن اصغر معمار و آهکبری های آن نیز هنر دست استاد رضا طهرانی می باشد و کتیبه سردر حمام را استاد هنرمند و با ذوق محمد حسن بن میر نجف خطاطی کرده است . این حمام دقیقا در محله ای قدیمی از شهر نهاوند یعنی در محله علی آباد قرار دارد.

 

حمام تاریخی حاج آقا تراب

قدمت این بنا

قدمت این بنا به دوران ناصرالدین شاه قاجار بر می گردد و این  را می توان از کتیبه ای که در سر در بنا است  که سال 1320 هجری شمسی تاریخ ساخت این بنا می باشد و در این کتیبه نام بانی حمام نیز ثبت شده است که به نام حاج میرزا محمد نقی می باشد که به نام فرزندش آقا تراب این بنا را احداث نموده است.

 این موزه در شهر نهاوند قرار دارد . شهری که در منابع تاریخی بسیاری از آن به نیکویی یاد شده است .

 

موزه حاج آقا تراب

علت نام گذاری حمام حاج آقا تراب

چرا به این حمام ، حمام دوقلو می گویند ؟ به این علت که این حمام از دوقسمت تشکیل شده بود یعنی دو  حمام سردینه کوچک و سردینه بزرگ و حمام گرمینه کوچک و گرمینه بزرگ  داشته که حمام های بزرگ برای اشراف و بزرگان و رجال و شاهزادگان استفاده می شده و حمام های کوچک مخصوص مردم عادی بوده  است.

یکی از خان ها و بزرگان شهر نهاوند حاج میرزا محمد نقی این حمام را احداث نموده اما این این بنا  به نام آقا تراب که خودش از شخصیت های بزرگ و برجسته زمان قاجار در نهاوند می باشد معروف گشته است.

موزه مردم شناسی حاج آقا تراب

دیدگاه شما