تازه های سایت

کد مطلب: 30568
11. ارديبهشت 1396 - 8:03
رئیس اداره امور عشایری نهاوند از ورود زودهنگام عشایر به شهرستان نهاوند خبر داد و گفت: تعداد خانوارهای عشایر نهاوند یک هزار ۴۶۰ خانوار هستند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، سیدابوالقاسم بنی‌هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه کوچ‌نشینی کهن‌ترین شیوه زیستن بشر است که تا کنون به‌جای مانده، اظهار کرد: عشایر به شیوه‌ای جذاب زندگی کرده‌ و توانسته‌اند پس از سال‌ها همچنان سنن و آداب ‌و رسوم گذشته خود را حفظ کنند.

وی مهمترین خصوصیت عشایر را بر خلاف زندگی‌های شهری و روستایی کوچ‌رو بودن و سکنی گزیدن در سیاه‌چادرها عنوان کرد و گفت: عشایر از ۱۵ اردیبهشت‌ماه تا اواخر آبان‌ماه در شهرستان نهاوند حضور دارند.

رئیس اداره امور عشایری نهاوند تعداد خانوارهای عشایر نهاوند را یک هزار ۴۶۰ خانوار اعلام کرد و یادآور شد: این خانواده‌ها شامل دو نوع عشایر نیمه‌کوچ و کوچ‌رو هستند.

بنی‌هاشمی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد جمعیت عشایر استان را عشایر نهاوند تشکیل می‌دهد، عنوان کرد: عشایر نهاوند دارای ۶۰۰ هزار رأس دام سبک هستند که از تولیدکنندگان ساده و کم‌توقع جامعه محسوب می‌شوند که سالانه حدود ۴ هزار تن گوشت قرمز و ۸۰۰ تن انواع فرأورده‌های لبنی مثل دوغ، ماست، پنیر، کره، کشک، روغن و پوست تولید می‌کنند.

وی دو ایل ترکاشوند و حسنوند را مربوط به شهرستان نهاوند عنوان کرد و گفت: این دو ایل خود نیز دارای تعدادی طوایف با نام‌های رحمتی، گرگه‌ای، سلیمانی، نظری، میرزاجان و برام هستند.

بنی‌هاشمی با بیان اینکه عشایر جاذبه‌ای برای صنعت گردشگری استان محسوب می شوند، تصریح کرد: هر ساله عشایر کوچ‌رو ییلاق خود را در نهاوند و قشلاق را در استان‌های ایلام و خوزستان سپری می‌کنند و از چهار مسیر اصلی، گردنه گاماسیاب، کوه‌های تازناب، کوه‌های ورازانه و مناطق کوهستانی امیرآباد، تپه‌علی، محمودوند و فارسبان در بخش خزل وارد شهرستان شده و در 93 هزار و 750 هکتار از مراتع و دشت‌های شهرستان در ۲۹ سامانه عشایری مستقر می‌شوند.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما