تازه های سایت

کد مطلب: 30162
15. فروردين 1396 - 8:03
مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: به دنبال پایش های صورت گرفته و مثبت بودن نمونه آزمایشگاهی یکی از مرغداریها، ۱۳ هزار قطعه مرغ به همراه تخم مرغ و دانه این مرغداری روز گذشته (یکشنبه) معدوم شد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، محمودرضا رسولی با اعلام این خبر گفت: این اداره کل برنامه پایش و مراقبت را با هدف جلوگیری از شیوع آنفلوآنزای حاد پرندگان به صورت مستمر در دستور کار قرار داده است.
وی اضافه کرد: ۴۱ مولفه هنگام پایش و مراقبت برای پیشگیری از شیوع آنفلوآنزا مورد توجه قرار دارد که مهمترین آنها امنیت زیستی طیور در استان همدان است.
وی بیان کرد: مولفه های ابتلا به آنفلوآنزا فراوان است و برخی از آنها نظیر خرید و فروش غیرمجاز طیور و کنترل پرندگان مهاجر در اختیار دامپزشکی نیست.
مدیرکل دامپزشکی استان همدان اظهارکرد: پرندگان مهاجر مبتلا به آنفلوآنزا با حضور در محل زندگی طیور محلی و استفاده از آب و دانه آنها بیماری را به راحتی منتقل می کنند.
وی سیاست اصلی دامپزشکی را ریشه کنی بیماریها به ویژه آنفلوآنزا ذکر کرد و گفت: این اداره کل تمامی کانون های بیماری آنفلوآنزا را ضدعفونی و طیور مبتلا به بیماری را معدوم کرده است.
وی اضافه کرد: آزمایش از نمونه های آزمایشگاهی بیماری آنفلوآنزای مرغی به صورت مستمر در حال انجام بوده و تاکنون ۲۶ هزار مورد آزمایش انجام شده است.
با کسب دستور از مقام قضایی و با حضور نمایندگانی از نیروی انتظامی، آتش نشانی، محیط زیست و مرکز بهداشت پنجشنبه هفته گذشته نیز ۲ هزارو ۴۰۰ قطعه مرغ معدوم شد.
ویروس بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان H۵N۱ بین انسان و پرندگان مشترک است.
در آغاز ماه ژوئیه سال ۲۰۰۵ میلادی گزارش های رسمی از مسئولان دولتی چند کشور در مورد همه گیری ویروس H۵N۱ در مرز برخی کشورها به سازمان بهداشت جهانی دام (OIE ) داده شد.
در پایان همان ماه روسیه و قزاقستان نیز گسترش آنفلوآنزای پرندگان را در کشورهای خود گزارش و اعلام کردند که عامل بیماری، ویروس H۵N۱ است.
از زمان نخستین گزارش های شیوع این ویروس در پرندگان موجود در روسیه که دامنه شیوع آن فقط بصورت محدود در سیبری بود، این ویروس شروع به گسترش به سمت غرب کرد به طوری که در قزاقستان چند روستای مجاور مناطق آبی نخستین مناطقی بودند که شیوع این ویروس را تجربه کردند.
انسان در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه های پرندگان کشته شده، می تواند به این بیماری مبتلا شود.
باوجود آنکه شیوع آنفلوآنزای پرندگان به شدت شیوع آنفلوآنزای انسانی در بین انسان ها نیست و بسیار سخت از پرنده به انسان منتقل می شود، اما در صورت انتقال، درصد تلفات و کشندگی آن بالاست و به این دلیل، مجامع بین المللی روی کنترل این بیماری خیلی تاکید دارند.
در سال های اخیر، برای کنترل این ویروس خطرناک توافق هایی میان سه سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد (FAO)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان بهداشت جهانی دام (OIE) صورت گرفته است.
چندی پیش در گزارش رسانه های خارجی از شیوع این بیماری در یکی از مزارع پرورش طیور آلمان خبر داده شد. همزمان این بیماری در چند کشور دیگر از جمله فرانسه نیز مشاهده شد.
به گفته برخی کارشناسان در سال ۲۰۱۴ – ۲۰۱۵ صنعت طیور آمریکا بابت بیماری آنفلوانزا ۲٫۳ میلیارد دلار خسارت دید و اگر برای هر کشور دیگری چنین شرایطی پیش بیاید، از نظر اقتصادی و از منظر سلامت، دچار زیان های فراوانی خواهد شد.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما