تازه های سایت

کد مطلب: 30161
16. فروردين 1396 - 7:59
رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی نهاوند گفت: در نهاوند ۲۶۰ تعاونی راکد و غیرفعال وجود دارد که معوقات بانکی و عدم امحال بدهی دلیل اصلی غیرفعال شدن این تعاونی‌هاست.

به گزارش پایگاه خبری گرو، جلال قیاسوند در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در نهاوند اظهار داشت: درحال حاضر در شهرستان نهاوند 407 تعاونی وجود دارد که از این تعداد 170 تعاونی غیرفعال، 26تعاونی منحل شده , 90 تعاونی نیز راکد هستند.

وی افزود: این تعاونی‌ها در بخش کشاورزی، صنعت و خدمات فعالیت می‌کنند که با توجه به ظرفیت‌های شهرستان نهاوند عمده‌ترین فعالیت این تعاونی‌ها در بخش کشاورزی است.

رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی نهاوند بیان کرد: سال گذشته فعالیت تعاونی‌ها در شهرستان نهاوند برای سه هزار و 225 نفر شغل  و 6 هزار و 440 فرصت شغلی نیز ایجاد کرده است که بیشترین آمار مربوط به حوزه خدماتی است.

وی موقعات بانکی را عمده‌ترین دلیل غیرفعال شدن تعاونی‌ها در شهرستان نهاوند دانست و عنوان کرد: سود بالای تسهیلات بانکی سبب بروز این وضعیت برای تعاونی‌ها در نهاوند شده است.

قیاسوند تصریح کرد: متأسفانه در چند سال گذشته وام‌های بانکی این تعاونی‌ها امحال نشده و تزریق سرمایه جدید به این تعاونی‌ها نیز صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: عدم توجیه اقتصادی، مالی و فنی طرح‌ها، نوسانات بازار، کمبود سرمایه مورد نیاز تعاونی‌ها‌، افزایش قیمت مواد اولیه و قیمت سوخت، ضعف مدیریتی شرکت‌های تعاونی، عدم تخصیص یارانه بخش تولید، عدم همکاری برخی دستگاه‌های اجرایی و فنی با تعاونی‌ها از دیگر عواملی هستند که سبب غیرفعال شدن تعاونی ها در نهاوند شده است.

رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی نهاوند گفت: سخت‌گیری‌های بیمه در دو سال گذشته  مبنی بر اینکه تعاونی‌ها باید به نسبت تعداد سال فعالیت حق بیمه را پرداخت کنند نیز به یک مشکل و معضل اساسی برای این بخش تبدیل شده است چرا که تعاونی‌ها توانائی پرداخت این مبالغ را ندارند.

وی ابراز کرد: امسال در شهرستان نهاوند 16 شرکت تعاونی جدید با هدف ایجاد اشتغال و فرصت‌های شغلی با گرایش‌های مختلف اقتصادی وبا رویکرد حضور بخش عمومی و مردمی تشکیل شده است.

قیاسوند با اشاره به فعالیت 16 تعاونی در بخش‌های مختلف اقتصادی برای ایجاد 350 فرصت شغلی در نهاونداظهار داشت: اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی نهاوند امسال 9 کارگاه آموزشی «قوانین و مقررات کارآفرینی» با یک هزار و 548 نفرساعت برای شرکت‌های تعاونی و موسسات اقتصادی تحت نظارت خود برگزار کرده است.

وی درباره توسعه صادرات نیز بیان کرد: در سال گذشته برای توسعه صادرات در شهرستان نهاوند توسط شرکت "کشت و صنعت آناهیتا" 42 میلیون دلارقرار داد منعقد شد که امسال نیز این میزان حداقل 25 هزار دلار بوده است.

رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی نهاوند درباره طرح‎های مشارکتی و غیرمشارکتی تولیدی در روستاها نیز تصریح کرد: افراد ساکن در روستاها با ایجاد تعاونی‌های تولیدی و عضویت 200 سرپرست خانوار می‌توانند از تسهیلات بانکی 4 درصد بهره‌مند شوند.

وی زود بازده بودن و کم هزینه بودن را از مزایای تعاونی‌های تولیدی در روستاها دانست وافزود: کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها، بهبود معیشیت روستاییان، اشتغالزایی، کارآفرینی جمعی و افزایش توان اقتصادی روستاییان از اهداف و مزایای تشکیل این تعاونی‌ها است.

قیاسوند درباره تشکیل تعاونی‌های توسعه و عمران در شهرستان نهاوند عنوان کرد: برای تاسیس این تعاونی‌ها باید نیم درصد کل جمعیت شهرستان عضو آنها شده و محل تولد، اشتغال وسکونت اعضا نیز در شهرستان نهاوند باشد.

وی درباره کمک‌های بنیاد برکت به تعاونی‌های غیرفعال نیز ابراز کرد: دو شرکت "پارسا الوند" و"احسان سپیده" نهاوند با حمایت و سرمایه‌گذاری بنیاد برکت توانستند دوباره فعالیت خود را آغاز کنند.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما