تازه های سایت

کد مطلب: 27814
18. مهر 1395 - 0:03
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان نهاوند گفت: در سطح شهرستان نهاوند 126 تعاونی فعال وجود دارد که تا کنون برای 6460 نفر فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند.

 جلال غیاثوند در گفت و گو با پایگاه خبری گرو با اشاره به اینکه ۳۰ تعاونی دیگر در سطح شهرستان در دست راه‌اندازی است، اظهار کرد: این تعاونی‌ها در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات فعالیت می‌کنند و با توجه به ظرفیت‌های شهرستان نهاوند عمده‌ترین فعالیتشان در بخش کشاورزی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شهرستان نهاوند دارای 413 تعاونی است، افزود: از این تعداد، ۱۷۰ تعاونی غیرفعال، ۹۰ تعاونی راکد و ۲۶ تعاونی منحل شده است.

معوقات بانکی علت عمده غیرفعال شدن تعاونی‌ها در نهاوند

غیاثوند افزود: معوقات بانکی علت عمده غیرفعال شدن تعاونی‌ها در شهرستان نهاوند بوده و سود بالای تسهیلات بانکی سبب این وضعیت شده است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در چند سال اخیر وام‌های بانکی این تعاونی‌ها امهال نشده و تزریق سرمایه جدید به این تعاونی‌ها صورت نگرفته است، اظهار کرد: عدم توجیه اقتصادی، مالی و فنی طرح‌ها، نوسانات بازار، کمبود سرمایه مورد نیازتعاونی‌ها(سرمایه ثابت و در گردش)، افزایش قیمت مواد اولیه و افزایش قیمت سوخت، ضعف مدیریتی شرکت‌های تعاونی، عدم تخصیص یارانه بخش‌های اجرایی تولید و عدم همکاری برخی دستگاه‌ها از دیگر عواملی هستند که سبب غیرفعال شدن تعاونی‌ها در شهرستان شده است.

وی ادامه داد: در دو سال اخیر تعاونی‌ها باید به نسبت سال‌های فعالیتشان حق بیمه پرداخت کنند و این امر به یک مشکل و معضل اساسی برای این بخش تبدیل شده است چرا که طبق این قانون  تعاونی‌ها باید مبالغ هنگفتی را به بیمه پرداخت کنند اما توانایی پرداخت ندارند.

رونق گرفتن تعاونی‌ها موجب کاهش آمار بیکاری می‌شود

غیاثوند با بیان اینکه فعالیت تعاونی‌های متقاضی تسهیلات باید در قالب صنایع‌دستی، کشاورزی و صنایع‌تبدیلی باشد، گفت: رونق گرفتن تعاونی‌ها موجب کاهش آمار بیکاری جوانان و به تبع آن توسعه شهرستان نهاوند می‌شود.

وی در ادامه به طرح‌های مشارکتی و غیرمشارکتی تولیدی مدنظر دولت در روستاها اشاره کرد و افزود: جوانان و افراد جویای‌کار که در روستاها زندگی می‌کنند می‌توانند برای دریافت تسهیلاتی که دولت درنظر گرفته با تشکیل تعاونی‌های حداقل ۲۰ نفری از این فرصت مناسب برای ایجاد اشتغال استفاده کنند.

غیاثوند با بیان اینکه سود تسهیلات ارائه شده ۴ درصد است، گفت: کاهش مهاجرت روستائیان به شهرها، بهبود معیشت روستائیان، اشتغالزایی، کارآفرینی جمعی و افزایش توان اقتصادی روستائیان از اهداف و مزایای ارائه این تسهیلات و تشکیل تعاونی‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: در همایش ملی تعاونی‌های برتر ۲ شرکت تعاونی از شهرستان نهاوند یکی با نام شرکت تعاونی کشت و صنعت آناهیتا در امر صادرات گوشت قرمز به عنوان تعاونی برتر ملی و دیگری تعاونی خزل الوند به عنوان تعاونی برتر استانی معرفی شدند.

وی افزود: تعاونی کامیونداران و کشتارگاه صنعتی زاگرس دام نهاوند نیز در شاخص‌بندی اشتغالزایی و حوزه تولید در استان به عنوان تعاونی برتر معرفی شدند.

نهاوند در زمینه ایجاد مشاغل خانگی رتبه چهارم استان همدان را دارد

رئیس اداره کار شهرستان نهاوند در ادامه گفت: امسال ۵ میلیارد و ۳۹۰ میلیون ریال اعتبار برای مشاغل خانگی نهاوند ابلاغ شده که تا کنون تخصیص پیدا نکرده است و شهرستان در این زمینه وضعیت مطلوبی ندارد.

وی اظهار کرد: اعتبار ابلاغ شده در شهرستان نهاوند به ادارات کمیته امداد، صنعت، معدن و تجارت، صنایع‌دستی، فنی‌وحرفه ای و جهاد کشاورزی تعلق گرفته است.

وی اضافه کرد: در سال‌جاری تا کنون در شهرستان نهاوند ۲۱۶ مجوز مشاغل خانگی صادر شده است و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال ۵۰ مجوز دیگر در این زمینه صادر شود.

غیاثوند در ادامه به مشاغل خانگی اشاره کرد و افزود: مشاغل خانگی در شهرستان نهاوند شامل مشاغل مستقل و پشتیبان است که از آن جمله می‌توان به قالیبافی، گلیم بافی، نازک‌دوزی، پرده‌دوزی، گوسفندپرواری، پرورش قارچ، خیاطی، پرورش گوسفند شیری، پرورش گاو شیری اشاره کرد.

ایجاد بازارچه‌های محلی برای فروش محصولات خانگی

غیاثوند بازاریابی و فروش محصولات تولید شده مشاغل خانگی را یکی از نیازهای اساسی در این زمینه دانست و عنوان کرد: بعد از تولیدات مشاغل خانگی بازاریابی و فروش این محصولات یکی از نیازهای اساسی است که باید در این زمینه تمهیدات لازم انجام شود.

وی گفت: ایجاد بازارچه‌های محلی و استانی و برپایی نمایشگاه‌های فصلی راه‌حل‌هایی مناسب برای فروش تولیدات مشاغل خانگی است و تشکیل شبکه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های پشتیبان یکی از بهترین راهکارها برای رفع مشکلات بازاریابی و فروش تولیدات مشاغل خانگی است که باید به این امر توجه شود.

وی با بیان اینکه مشاغل خانگی باید هدفمند شوند، گفت: در صورتی‌که مشاغل خانگی  تبدیل به یک برند شوند بسیاری از مشکلات فروش تولیدات این مشاغل حل خواهد شد و متقاضیان این تولیدات با اعتماد بیشتری خرید می‌کنند.

غیاثوند در ادامه به وضعیت کاریابی در نهاوند اشاره کرد و یادآور شد: از ابتدای امسال تا کنون ۱۹۸ مورد متقاضی و جوینده کار به اداره کار مراجعه کرده‌اند که ۸۲ نفر از آنها مشغول به کار شده‌اند.

وی اضافه کرد: در زمینه شکایت کارگر و کارفرما نیز ۱۶۰ مورد دادخواست داشته‌ایم که ۵۲ مورد با سازش و توافق مشکلاتشان حل شده و برای ۱۰۸ مورد رأی صادر و تعیین و تکلیف شده است.

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما