تازه های سایت

کد مطلب: 27624
7. شهريور 1395 - 5:06
محصول گشنیز نهاوند باوجود بیشترین سطح تولید و زیر کشت در کشور همچنان از نبود صنایع تبدیلی در این شهر رنج می‌برد و تلاش کشاورزان به جیب دلالان سرازیر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گرو، شهرستان نهاوند به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی، مکان مناسبی برای تولید محصولات مختلف زراعی و باغی است که در صورت حمایت دولت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ارزآوری خوبی برای کشاورزان دارد.

این محصول که در صنایع مختلف صنعتی، پزشکی و آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد سالانه به‌صورت سنتی توسط کشاورزان نهاوند کاشته می‌شود ولی سودی که از فروش این محصول باید نصیب کشاورزان شود به دلیل نبود صنایع تبدیلی به جیب دلالان می‌رود.

گشنیز نهاوند که در کل کشور دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است و بهترین نوع است بعد از خرید از دست کشاورزان به واسطه‌ها فروخته‌شده و سپس به کشورهای آسیای و اروپایی صادر می‌شود تا به محصولاتی مفید و باارزش افزوده تبدیل شود.

این محصول کم آب بر بوده و با هزینه‌ای نسبت اندک کشت می‌شود به همین دلیل کشاورزان رغبت خوبی برای این کشت دارند و درست درزمانی که اوج محدودیت آب است یعنی در تابستان برداشت می‌شود.

 

928438

 

محصول گشنیز که در صنایع داروسازی و ساخت عطر و ادکلن کاربرد دارد در شهرستان نهاوند به‌صورت وسیع کشت می‌شود و این شهرستان دارای رتبه برتر تولید محصول در کشور است و درصورتی‌که در شهرستان صنایع تبدیلی وجود داشته باشد مزیت‌های نسبی بسیار مناسبی دارد.

اگر توسط بخش خصوصی کارخانه فرآوری احداث شود هم از خام فروشی جلوگیری می‌شود و هم زمینه ایجاد اشتغال و سود بیشتری برای کشاورزان نهاوندی فراهم می‌شود.

 باقری رئیس جهاد کشاورزی نهاوند در این مورد می‌گوید: کشت گشنیز به نسبت آسان بوده و هزینه آن پایین است همچنین در برابر بیماری‌ها مقاوم است؛ بنابراین کشاورزان تمایل بیشتری برای کشت این محصول دارند.

وی ادامه داد: رتبه نخست تولید این محصول در کل کشور با تولید بیش از 63 درصد تولید کل کشور در اختیار کشاورزان نهاوندی است و از این لحاظ رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند افزود: در سال زراعی جاری بیش از 4 هزار هکتار از راضی شهرستان نهاوند به کشت گیاه گشنیز اختصاص‌یافته است و حدود 10 هزار تن محصول گشنیز در نهاوند تولیدشده است.

 

928439

 

وی افزود: به‌طور متوسط از هر هکتار بین 2 تا 3 تن محصول گشنیز تولید می‌شود که با توجه به قیمت نسبتاً بالای این محصول برای کشاورزان صرفه اقتصادی دارد.

وی گفت: در سال‌های اخیر به‌طور متوسط بین 5 تا 7 هزار تن گشنیز در نهاوند تولیدشده که متأسفانه بیشترین سود فروش این محصول را واسطه‌ها و کشورهای خارجی می‌برند.

با توجه به آمارهای بالا و گفته مسئولان بیش از 96 درصد کل محصول گشنیز استان همدان نیز در نهاوند تولید می‌شود که رقم بسیار بالایی است و اهمیت این محصول را به سیاست‌گذاران بخش کشاورزی ثابت می‌کند.

همچنین کشاورزان نهاوندی بیش از 90 درصد از بذر گشنیز کشور را فراهم می‌کنند که بذر تولیدشده در اختیار سایر کشاورزان در نقاط مختلف کشور قرار داده می‌شود.

این محصول دارویی و بهداشتی باقیمتی بیش از 3 دلار توسط فروشندگان و صادرکنندگان به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و اروپا صادر می‌شود و کشورهای پاکستان، قطر، آلمان از مشتریان محصول گشنیز نهاوند هستند.

در سال‌های گذشته محصول گشنیز نهاوند را به قیمت هر کیلو 4 هزار تومان خریداری می‌کردند ولی امسال به دلایل نامشخص قیمت این محصول به کمتر از نصف کاهش‌یافته است که نگرانی‌هایی را برای کشاورزان به وجود آورده است.

 

928437

 

محصول گشنیز تولیدی نهاوند به‌صورت سبزی خوردنی، ادویه‌جات و تهیه شکلات مصرف می‌شود و محصولات خوراکی که در تهیه آن‌ها از این گیاه دارویی استفاده می‌شود طرفداران زیادی دارند.

در بخش صنعت نیز از محصول گشنیز نهاوند در زمینه‌های تولید عطر، مواد شیمیایی، صنایع بهداشتی، آرایشی، استفاده می‌شود که سد خوبی را نصیب صاحبان این صنایع کرده است.

باوجوداین موضوعات و با توجه به اهمیت تولید این محصول متأسفانه به دلیل نداشتن کارخانه‌های فرآوری مناسب به شکل خام به خارج از کشور صادر می‌شود و سود سرشار آن نصیب دیگر کشورها می‌شود و این در حالی است که بیشترین میزان تولید گشنیز در شهرستان نهاوند است.

در حال حاضر بیش از 4 هزار نفر از کشاورزان نهاوند به امر تولید گشنیز اشتغال دارند که درصورتی‌که دولت از کشت این محصول در نهاوند حمایت کند و بخش دولتی و خصوصی برای ایجاد صنایع تبدیلی در نهاوند و استان همدان سرمایه‌گذاری کنند کشاورزان بیشتری به تولید محصول گشنیز مبادرت می‌کنند.

با توجه به سیاست‌های وزارت کشاورزی مبنی بر عدم مهاجرت روستاییان از مناطق روستایی به نظر می‌رسد حمایت‌های بخش دولتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌تواند رونق را به تولید و اشتغال در بخش کشاورزی برگرداند و دست واسطه‌ها و دلالان را از این تجارت پرسود کوتاه خواهد کرد.

گزارش از مهدی سهرابی

انتهای پیام/

478625

دیدگاه شما