تازه های سایت

کد مطلب: 25035
1. دى 1394 - 9:53
با بررسی وضعیت ناسالم هوای کشور به این نتیجه میرسیم سال 94 که هنوز سه ماه از عمرش باقی مانده با 44 روز هوای ناسالم اوج آلودگی در 5 سال اخیر نشان داده می شود.

به گزارش سایت گرو به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آلودگی هوا این روزها یکی از اساسی ترین مشکلات کلانشهرهای کشور است که علاوه بر سختی تنفس باعث تعطیلی مدارس شده است؛ هر چند مقاومت مدیران برای تصمیم‌گیری درباره این مشکل و تعطیلی مدارس طی روزهای گذشته و پس از اوج‌گیری غلظت آلودگی هوا شکسته شد و مدارس تمام مقاطع تحصیلی در تهران و کلانشهرهایی مانند اصفهان و اراک تعطیل شدند اما همچنان انتظار جامعه  از دولت برای انجام تدابیر ویژه و راهکارهایی که درمان همیشگی این معضل را هدفگذاری کرده باشد پابرجاست.

معضل آلودگی هوا سال 92 بیشتر از پیش به بنزین های تولید داخل ربط داده شد که خانم ابتکار با اصرار بر بی کیفیت بودن بنزین تولید داخل مجلس را مجاب کرد که بنزین های یورو 4 باید وارد کرد.

ادعای آلوده بودن پتروبنزین ها و شاهد مدعایی با عنوان آلودگی هوای پایتخت و افزایش سرطان، آنقدر اهمیت داشت که برای اثبات و کشف صحت و سقم ادعای ابتکارِ دولت، نمایندگان مردم در بهارستان را به تکاپو بیاندازد تا از لا به لای جو غبارآلودی که ایجاد و اذهان مردمی که مشوش کرده بود، واقعیت را کشف کنند. در این میان اما علی رغم هیاهوی رسانه ای ایجاد شده، بهارستانی ها تصریح کردند که گزارش مستندی مبنی بر آلودگی بنزین‌های تولید داخل وجود ندارد. در نهایت نیز کمیسیون اصل 90 مجلس پس از ماهها تحقیق و بررسی، به صراحت ادعای آلودگی پتروبنزین ها را رد کرد.

معصومه ابتکار با تاکید بر آلوده بودن بنزین های تولید داخل، تصریح کرد: «مطابق قانون، سازمان محیط زیست مرجع تشخیص وضعیت آلودگی در کشور است. سازمان حفاظت محیط زیست تمام گزارش ها را ارئه کرده است. گزارش های ما مبتنی بر تحلیل و بررسی و قضاوت و پیشداوری نیست و شامل عدد و رقم در اندازه گیری کیفیت هوا و کیفیت سوخت است».

وی با تأکید بر اینکه اندازه گیری ها، اعداد و ارقام گزارش هایشان در خصوص آلودگی پتروبنزین ها محدود به کار سازمان محیط زیست نیست؛ ادامه داد: «علاوه بر سازمان محیط زیست شهرداری، سازمان ملی استاندارد و چندین مرکز دانشگاهی نیز این تحقیقات را انجام داده اند. تمام این اندازه گیری ها حاکی از این بوده که در یک دوره ای متاسفانه بنزین غیر استاندارد در ایران مصرف شده که سبب آلودگی شدید در شهرهای کشور شده است و ما در آن دوران اپیزودهای مکرر آلودگی شدید هوا در شهرهای بزرگمان داشتیم».

ابتکار در اثبات ادعایش اظهار داشته بود: «در سال 91 و 92 به دلیل وضعیت اضطراری تعطیلی داشتیم در حالیکه در سال 93 اصلا این اتفاق نیفتاد و هیچ روز شرایط آلودگی حتی به هشدار هم نرسید»

رئیس سازمان محیط زیست در واکنش به اینکه طبق گزارش ها پترو بنزین ها ظاهراً اصلا در تهران استفاده نشده بوده عنوان داشت: «متاسفانه در همه شهرها و تهران استفاده شده است. شاخص های الودگی هوا این را نشان می دهد».
وی در پاسخ به اینکه با این وصف گزارش کمیسیون اصل 90مجلس بر چه اساسی بوده است و مگر سازمان محیط زیست تعاملی دوسویه با مجلس ندارد، اظهار داشت: «مجلس هم یک تحلیل و گزارشی را ارائه داده است. چرا ما باهم تعامل داریم و گزارش‌هایمان را هم فرستادیم ولی مرجع قانونی تشخیص وضعیت آلودگی هوا سازمان حفاظت محیط زیست است».

ابتکار در نهایت تصریح کرد: «البته گزارش کمیسیون بهداشت، کمیسیون انرژی و ... متفاوت است و درواقع کمیسیون های مختلف مجلس، گزارش های مختلفی را دادند. مبنای تشخیص و اندازه گیری آلودگی هوا سازمان است و گزارش این موضوع هم در پرتال ما موجود است. ما کارمان را در این زمینه انجام می دهیم. 44 روز آلودگی کمتر و کیفیت بهتر هوای تهران هم خدا رو شکر به نظرم دستاورد خیلی خوبی بود».

سال 94 با بنزین وارداتی ناسالم ترین هوا را داراست

با توجه به ادعاهای دولت تدبیر و رییس محیط زیست بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در چند سال اخیر به این نتیجه میرسیم که سال 94 با بیشترین روزهای ناسالم، ناپاک ترین هوا را داشته است؛ تعداد روزهایی با هوای سالم از سال 1390 تا 1393 به ترتیب 37، 42، 29 و 37 روز بوده است.

البته ناگفته نماند سال 94 که هنوز سه ماه از پایان عمرش باقی مانده بیش از 44روز هوای ناسالم داشته است.

با این تفاسیر موضوع به بنزین هایی یورو 4 برمی گردد که خانم ابتکار با اصرار زیادش باعث واردات این بنزین شد؛ بنزینی که وقتی به ایران رسید مشخص شد از نوع یورو 2 می باشد.

حجت الاسلام سید مهدی موسوی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره بنزین های وارداتی اظهار داشت:ادعاهایی مبنی بر اینکه بنزین یورو 4 وارد شده و در کشور توزیع شده است وجود دارد اما آلودگی هوا و افزایش آلاینده ها دلیل محکمی است که بنزین ها یورو 4 نبوده و نیست.

وی ادامه داد:کشورهای تولید کننده معمولا بنزین یورو 4 را برای مصارف خود بهره می گیرند و مازاد تولید برای فروش ندارند و تولید آنان محدود است و مانند یورو 2 و یورو 3 نیست که بتوانیم به راحتی آنها را وارد کنیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:خواهش می کنم مسوولان بفرمایند مبادی ورودی این بنزین ها کجا است؟کدام سازمان و دستگاه آن را کیفیت سازی می کند؟

مقایسه بنزین های تولیدی و بنزین های وارد شده

با بررسی موارد مختلف از لحاظ کیفیت و آلایندگی و قیمت بنزین پتروشیمی را با بنزین وارداتی مقایسه کنیم:

از مرداد 89 و همزمان با اجرایی شدن تحریم فروش بنزین به ایران توسط آمریکا، برخی از مجتمع های پتروشیمی آروماتیکی کشور بخشی از ظرفیت خود را به تامین بنزین (ریفرمیت) مورد نیاز کشور اختصاص دادند و اقدام به تولید بنزین نمودند.
آنالیز کیفی 4 محموله بنزین تحویلی از پتروشیمی نوری به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران (اسفند 92 و فروردین 93) در جدول 1 آمده است.
 

آنالیز کیفی 4 محموله از بنزین پتروشیمی‌ها (اسفند 92 و فروردین 93)

از آنجایی که گوگرد به عنوان سم کاتالیست‌های واحد تبدیل کاتالیستی است و قطعاً باید جداسازی شود، میزان ترکیبات گوگردی موجود در بنزین پتروشیمی ها نیز بسیار اندک بوده و نزدیک به صفر است.
با این وجود، بخشی از بنزین مورد نیاز کشور که از طریق واردات تأمین می‌شود که از کیفیت مناسبی برخوردار نیست. آنالیزهای کیفی محموله‌های مختلف بنزین وارداتی در نیمه دوم سال گذشته (محموله های 1 و 2) و همچنین آنالیز رسمی اعلام شده برای بخش اعظم بنزین سوپر وارداتی از جنوب کشور توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در اطلاعیه اخیر (محموله 3)، نشاندهنده پایین بودن کیفیت این بنزین در مقایسه با بنزین پتروشیمی ها و همچنین غیر استاندارد بودن این بنزین‌ها (استاندارد یورو 4 اتحادیه اروپا) را نشان می‌دهد.
 

آنالیز کیفی 3 محموله از بنزین وارداتی و مقایسه با استاندارد یورو 4 (نیمه دوم سال 92)

همانطور که در جدول 2 مشاهده می شود برخلاف ادعای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران مبنی بر واردات بنزین یورو 4 در سال گذشته، بخش اعظم بنزین وارداتی نه تنها از استانداردهای یورو 4 برخوردار نمی باشد بلکه حتی کیفیت پایین تری نیز در مقایسه با بنزین پتروشیمی‌ها دارند. بر همین اساس تحقق وعده‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و سازمان حفاظت محیط زیست درباره واردات بنزین یورو 5 با قطع تولید بنزین پتروشیمی در سال جاری، بعید به نظر می رسد.

همسر ابتکار وارد کننده بنزین آلوده

با همه این تفاسیر و بررسی موضوع واردات بنزینی که باعث وخیم تر شدن آلودگی کلانشهر ها شده و همچنین جلوگیری از تولید بنزین داخلی باید به این نکته اشاره کرد که اصرار بیش از اندازه خانم ابتکار برای واردات بنزینی که امسال را به وخیم ترین سال آلودگی هوا تبدیل کرده است در چیست؟

پس از گمانه زنی برای جلوگیری از ورود بنزین، حجت الاسلام مهدی موسوی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس از پشت پرده بنزین وارداتی و دلالی همسر یک مقام دولتی در این زمینه خبر داده بود. در همین زمینه سایت خبری عصرامروز و برخی سایت های دیگر، مسئول وارادات بنزین وارداتی را که توسط حجت الاسلام موسوی نژاد از آن پرده برداشته شده بود را مهندس سید محمد هاشمی اصفهانی همسر خانم ابتکار عنوان کردند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما