تازه های سایت

کد مطلب: 24867
10. آذر 1394 - 10:25
معاون وزیر اسبق اقتصاد با تاکید بر این موضوع که وام خودرو به خروج از رکود کمکی نمی کند تصریح کرد: این نوع حرکت دولت پیش از این از سوی شرکت های لیزینگ هم انجام می شد و اشتباه دولت در این بود که دولت و بانک مرکزی وارد این مساله شدند.

به گزارش سایت گرو، حیدر مستخدمین حسینی معاون وزیر اسبق اقتصاد و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص وام خودرو که از سوی دولت برای خرید خودرو ارائه شد اظهار داشت: به نظر من متقاضی تسهیلاتی که از سوی دولت اعلام شد مردم نبودند؛ به عبارت دیگر مردم ما هیچ گاه از دولت یا از سیستم بانکی کشور تقاضای وام برای خرید خودرو نکرده بودند.

وی با بیان اینکه وام خودرو ابتکار دولت برای نجات خودروسازها بود، گفت: دولت هنگامی که موجودی انبار های خودرو را دید که مملو از خودروها شده بود، به دنبال حل مشکل خودروسازها برآمده و با ارائه چنین وامی به خودروسازها کمک کرد تا انبارهای آنها تخلیه شود.

معاون وزیر اسبق اقتصاد خاطرنشان کرد: بعد از ارائه وام خودرو ، خودروها به جای اینکه در انبارهای خودروسازی پارک شود، قرار است در پارکینگ مردم پارک شود و تعداد زیادی خودرو که طی ماه‌های گذشته به فروش نرفته بود به خیابان ها سرازیر شد.

 

اشتباه دولت ورود مستقیم به بحث خودرو بود

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر این موضوع که وام خودرو به خروج از رکود کمکی نمی کند تصریح کرد: این نوع حرکت دولت پیش از این از سوی شرکت های لیزینگ هم انجام می شد و اشتباه دولت در این بود که دولت و بانک مرکزی وارد این مساله شدند؛ این در حالی است که هیچ دولت و یا هیچ بانک مرکزی در کل دنیا خود را وارد چنین مسائلی نمی کند.

مستخدمین حسینی در ادامه گفت: کارهای مهم تر و جدی تری در اقتصاد کشور وجود داشت که دولت باید به آنها ورود پیدا می کرد؛ همین مساله را ما در خصوص لوازم خانگی هم داریم و علی رغم قول هایی که برای ارائه وام برای خرید لوازم خانگی از سوی دولت داده شده بود تاکنون شاهد چنین وامی در بخش لوازم خانگی نبوده ایم.

وی ضمن یادآوری این نکته که هنوز تکلیف زمان تحویل خودروهای خریداری شده با وام مشخص نیست خاطرنشان کرد: بعد از اتمام سقف وام خودرو مردم با مشکل تحویل خودروهای خود مواجه شده اند و هنوز تکلیفشان با وام خودرو مشخص نشده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: منابعی که از سوی بانک مرکزی برای تحویل وام خودرو تامین شد، قطعا بر روی پایه پولی بانک مرکزی تاثیر گذاشته و آن را کاهش می دهد.

معاون وزیر اسبق اقتصاد همچنین گفت: همچنین نمی توان از تاثیر وام خودرو بر نرخ تورم چشم پوشی کرد؛ علی رغم اینکه دولت گمان می کرد با رفع مشکلات خودرو سازی اقتصاد از رکود خارج می شود ، چنین موضوعی پیش نیامد؛ همانطور که از قبل پیش بینی می شد مشکلات رکود در بخش خودروسازی با ارائه وام خودرو قابل حل نبوده و نیست.

مستخدمین حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرایی تلاش دولت برای خارج شدن از رکود با ارائه وام هایی نطیر مسکن و خودرو یادآور شد: دولت معتقد است صنعت خودروسازی پیش ران اقتصاد بوده؛ اما واقعیت این است که بعد از صنعت نفت اقتصاد مسکن بر صنعت ملی بسیار تاثیرگذار و پیشران اقتصاد است.

 

قدم های دولت در راستای کاهش رکود اشتباه است

وی با بیان این نکته که مسکن حداقل نیازمند 500 محصول بوده یادآور شد: این محصولات توسط کارخانه های صنعتی تولید می شود، بنابراین اگر مسکن حرکت کرده و تولید مسکن در کشور افزایش پیدا کند (چیزی که در روزهای اخیر شاهد افت شدید در این بخش بوده ایم) مشکلات بسیاری در بخش اقتصاد حل خواهد شد.

معاون وزیر اسبق اقتصاد در ادامه گفت: وقتی تولید مسکن کاهش پیدا می کند اشتغال نیز کاهش پیدا کرده از طرف دیگر امکان استفاده از موادی مانند فولاد، میلگرد در پنجره و دیگر لوزام ساختمانی کاهش پیدا می کند که نتیجتا در تمام صنایع وابسته به مسکن نیروی کار کمتری استفاده شده و نرخ بیکاری افزایش پیدا می کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: اگر چه دولت در تلاش بود بخش های مسکن و خودرو را از رکود خارج کند، اما قدم هایی که در این خصوص برداشت اشتباه بوده و دولت بایستی این موضوع را از طرق دیگر مانند تزریق نقدینگی به سایر بخش های اقتصادی رفع می کرد.

مستخدمین حسینی همچنین یاد آور شد: دولت در حالی این مبلغ را به جیب خودروسازان روانه کرد که خودروسازان بدهی های زیادی داشتند و با این مبلغ تنها می توانند بدهی های خود را پرداخت کنند و منبع جدیدی برای بهبود وضعیت خودروسازان در نطر گرفته نشد.

وی افزود: شیوه ای که دولت در قبال مسکن پیگیری می کند نیز نمی تواند مشکلات رکود در بازار مسکن را کاهش دهد؛ خارج شدن از رکود در بخش مسکن و خودرو نیازمند تصمیمات قوی تر بوده و بایستی دولت بازار سرمایه را حرکت دهد.

 

دولت بازار سرمایه را با برنامه ریزی جرکت بدهد

معاون وزیر اسبق اقتصاد با اشاره به این نکته که بازار سرمایه در کشور ماز خمی است خاطر نشان کرد: دولت به جای ارائه وام به فکر التیام طخم بازار سرمایه باشد چرا که اگر تک تک شرکت ها شروع به حرکت کنند آن زمان است که تحرک بزرگی در اقتصاد شکل خواهد گرفت.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایا دولت برای جلوگیری از کاهش قیمت خودرو وام خودرو را ارائه کرد اظهار داشت: در حالی تولید کارخانه های خودروسازی افزایش پیدا کرده بود که تقاضا بسیار کم بود، تمام انبارها در کارخانه ها یا در قسمت های دیگر مملو از خودرو شده بود. و جایی برای تولید خودروی جدید وجود نداشت و با توجه به اینکه امکان کاهش قیمت خودرو زیاد بود ، دولت با ارائه این وام هم انبارهای خودروسازان را خالی کرد و هم مانع از کاهش قیمت خودرو شد. هر چند که با این اقدام تولید خودرو در کشور دوباره از سر گرفته شد.

 

دلیل تلاش خودروسازان برای رهایی از خودروهای انبار شده

مستخدمین حسینی گفت: با توجه به اینکه پس از اجرای برجام قطعات با کیفیت تری وارد کشور شده و قطعا خودروهایی با کیفیت بالاتر تولید می شد، در صورتی که این خودروها باقی می ماند مردم دیگر آنها را نمی خریدند و ترجیح می دادند تولیدات جدید با کیفیت بالاتر و طراحی بهتر را خریداری کنند.

وی افزود: شاید نکته کلیدی وام خودرو جلوگیری موقت از بیکار شدن کارگران مشغول در شرکت های خودروسازی بود چرا که ظرفیت تولید کاهش پیدا کرده بود.

معاون وزیر اسبق اقتصاد با بیان اینکه خودروهایی که به صورت وام به مردم ارائه شد یک افزایش قیمت نسبی هم داشت تصریح کرد: محاسبات در ارائه وام خودرو انقدر پیچیده شد و چندین بار تغییر کرد تا جایی که مردم بعد از خرید خودرو تازه متوجه شدند قیمت این خودرو اندکی افزایش هم داشته است.

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: اگر چه سند این خودروها منتقل نمی شود ولی مردمی که روی به خرید این خودرو آورده اند به خاطر استفاده از منابع مالی آن بوده است و در حقیقت در پی فروش وکالتی خودروهای خود و دریافت پول نقد هستند که این پول نقد در اقتصاد ملی به گردش در خواهد آمد.

 

وام خودرو پایه پولی بانک مرکزی را کاهش و تورم را افزایش می‌دهد

خودروسازان بایستی برای خروج از رکود قیمت خودرو را کاهش می‌دادند

مستخدمین حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا دولت برای خروج از رکود مسیر کاهش قیمت خودرو را انتخاب نکرد اظهار داشت: کاری که دولت در این زمینه انجام داد یک کار صحیح و اقتصادی نبود و این وام ها بر پایه پولی بانک مرکزی تاثیر به سزایی خواهد گذاشت و تورم را قطعا افزایش خواهد داد. وقتی بازار خودرو را نمی خرد در حقیقت کارخانه ها باید تغییری در قیمت و کیفیت محصول خود به وجود آورند که در صورت کاهش قیمت و یا افزایش کیفیت تقاضا برای خرید آن محصول بیشتر خواهد شد که خودرو سازان چنین اقدامی انجام ندادند.

وی افزود: سالهای سال است که حمایت های زیادی از صنایع خودروسازی در کشور صورت می گیرد، اما تاکنون این حمایت ها تاثیری بر کیفیت حودرو نگذاشته است و دردی از دردهای مردم کم نشده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به این نکته که دولت سهم زیادی در بخش خودروسازی ندارد و تنها یک کرسی را در اختیار دارند یادآور شد: با توجه به اینکه دولت گمان می کند خودرو یک صنعت پیشران در کشور است اقدام به چنین حمایت هایی از خودروسازان می کند که البته این تفکر تفکر صحیحی نیست.

انتهای پیام/

دیدگاه شما