تازه های سایت

کد مطلب: 24130
17. شهريور 1394 - 10:17
سال‌هاست که بازیکن‌سالاری در دستور کار مسئولان فوتبال کشورمان قرار گرفته که جز هنجار شکنی و نتایج ضعیف نتیجه‌ای نداشته است.

به گزارش سایت گرو به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، فوتبال ایران چند سالی است دچار معضلات فرهنگی و اخلاقی بسیاری شده است، اگر روزی مهاجم خوزستانی استقلال تهران به دلیل حضور در یک پارتی شبانه فوتبالش تمام می‌شود امروز دیگر به بهانه حرفه‌ای بودن آن بازیکن نباید با حرکات غیر فرهنگی بازیکنان برخورد کرد.

فوتبال ایران در یک دهه گذشته داعیه دار حرفه‌ای شدن دارد، اما محمد ناظم‌الشریعه در گفتگو با رهیاب می‌گوید: باشگاه حرفه‌ای به معنی این است که ما برای نوجوانان و جوانانی که جذب ورزش می‌شوند باید برنامه مشخصی داشته باشیم، باید بدانیم که برنامه جوانان جذب شده به ورزش فقط فوتبال نیست بلکه ما باید اوقات فراغت آنها را هم پر کنیم تا هدایت کنیم به سمت و سوی حرفه‌ای شدن.

 

 

 

سرمربی تیم ملی فوتسال امید کشورمان معتقد است: بهترین کار این است که حرفه‌ای گری را یاد ورزشکاران دهیم تا دچار این ناهنجاری‌های فرهنگی نشوند و باید حرفه‌ای گری را از تیم‌های پایه آموزش دهیم؛ چرا که امروز ورزشکاران ما نمی‌دانند چه کارهایی انجام دهند و چه کارهایی نباید انجام دهند.

 

حرفه‌ای شدن و بر مبنای آن قرارداد میلیاردی منعقد کردن باید شرایط ویژه خود را داشته باشد تا بازیکن بداند چه چیزهایی جزو خطوط قرمز است و برای الگو شدن جوانان و نوجوانان باید از چه کارهایی پرهیز کند، گرچه برخی از آنها معتقدند این کارهای شخصی است اما باید بدانند که این کار آنها زمانی شخصی است که از پول بیت‌المال حقوق میلیاردی دریافت نکنند و مانند بقیه زندگی کنند.

رئیس فدراسیون فوتبال ایران در خصوص اینکه علی‌اکبر محمدزاده رئیس کمیته اخلاق اشکان دژاگه و سردار آزمون را به دلیل خالکوبی به کمیته اخلاق دعوت کرده است، می‌گوید: من موافق این موضوع نیستم چون بازیکنان ما برای تیم ملی بازی می‌کنند این کار درستی نبوده و اگر تخلفی بوده است نباید رسانه‌ای می‌شد.

 

وی می‌افزاید: پیش از این به بازیکنان گفته شده بود که روی خالکوبی‌های خود را بپوشانند اما این زمان برای وقتی بود که بازیکنان ملی‌پوش ما آن را نمی‌دانستند. ما نمی‌توانیم جلوی بازیکنان مؤثرمان را بگیریم و از تیم ملی کنار بگذاریم.

 

چندی پیش هم مهرداد پولادی به دلیل مجعول بودن کارت پایان خدمتش باید به سازمان نظام وظیفه مراجعه می‌کرد، اما به کشورهای حاشیه خلیج فارس پناه برد و حالا یک سرباز فراری است و در کشورهای عربی به دنبال کسب درآمد میلیاردی است؛ مدیریت غلط در ورزش و به ویژه در فوتبال سبب شد که این بازیکن در اظهار نظری گستاخانه اعلام کند سربازی خود را در تیم ملی سپری کرده است.

 

برای بررسی این موضوع نمونه‌های بسیاری یافت می‌شود از توجه ویژه فدراسیون و مقامات فوتبال کشورمان به تیم‌ها و بازیکنان خاص گرفته تا اینکه بازیکنان و مربیان شدیدترین اهانت‌ها را علیه یکدیگر و علیه داوران به کار گرفته‌اند.

 

برخورد حرفه‌ای با بازیکنان هنجار شکن

 

تری موفق‌ترین کاپیتان چلسی بوده است که توانسته از سال ۲۰۰۴ با این تیم ۳ عنوان قهرمانی در لیگ برتر، چهار عنوان در جام حذفی، دو عنوان در کارلینگ کاپ و یک عنوان در لیگ قهرمانان اروپا به‌دست آورد. وی یکی از ۵ نفری می‌باشد که بیشتر از ۵۰۰ بازی برای چلسی انجام داده‌اند. تری پس از برد ۱-۰ چلسی در برابر منچستر یونایتد در ۲۰۰۷، اولین کاپیتانی است که جام بازی‌های حذفی را در ورزشگاه ومبلی بالای سر برد و همچنین اولین بازیکنی‌ست که در این ورزشگاه گل ملی زده است. اما پس از رسوایی اخلاقی حان تری بازوبند کاپیتانی از وی گرفته شد تا این بازیکن تنبیه شود.

 

جالب اینکه پس از تری نوبت کاپیتانی به فردیناند رسیده بود اما مدافع سابق منچستر یونایتد در گفتگویی اعلام کرده بود که حضور جان‌تری با بازوبند کاپیتانی پس از فاش شدن روابط غیر اخلاقی‌اش می‌تواند برای جوانان بدآموزی داشته باشد و باید این بازوبند به افرادی (بخوانید فردیناند) واگذار شود که از نظر اخلاقی بازیکنان موجهی هستند!!

 

چندی پیش هم فرانک ریبری، کریم بنزما و سیدنی گوو بازیکنان فرانسوی به اتهام فساد اخلاقی مورد بازجویی پلیس فرانسه قرار گرفتند و هیچ‌کس نگفت که این بازیکنان ملی ما هستند و هرکدامشان وزنه‌ای برای موفقیت تیم، حرف آنها فقط حرفه‌ای گری بود.

 

کاپیتولاسیون در فوتبال

 

امروز مسئولان کمیته اخلاق از سمت خود استعفا کردند؛ حسین آبانگاه در تشریح این موضوع می‌گوید: حضورم در کمیته اخلاق فدراسیون این بوده که می‌خواستم به کفاشیان در زمینه مبارزه با تخلف و فساد کمک کنم اما به نظر می‌رسد خود آقایان نمی‌خواهند.

 

دبیر کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در مورد جزئیات دلایل استعفایشان تصریح می‌کند: این استعفا دو دلیل اصلی داشت. دلیل اول اینکه کمیته اخلاق مهرداد خانبان را به دلیل مصاحبه و توهین به وزیر ورزش، رئیس فدراسیون فوتبال و مسئولان فدراسیون محروم و جریمه کرد بنابراین وی نباید تیم ملی را در سفر به هند همراهی می‌کرد. او این موضوع را به پیروانی و کی‌روش انتقال داد و در نهایت آنها بدون اعتنا به حکم صادر شده از خانبان خواستند با تیم ملی به هند بیاید و کفاشیان نیز این حرکت آنها را تأیید کرد. در واقع کفاشیان با این حرکت خود رأی کمیته اخلاق را وتو کرد. سؤال من این است آیا در آیین نامه انضباطی آمده که بازیکنان تیم ملی و اطرافیان کی‌روش از قوانین موجود مستثنی هستند؟ دلیل اصلی استعفای ما باز شدن پای قانون کاپیتولاسیون به فدراسیون فوتبال است.

 

وی می‌افزاید: کفاشیان اعلام کرد موضوع احضار آزمون و دژاگه به دلیل خالکوبی نباید رسانه‌ای می‌شد. مگر نه اینکه خالکوبی و اشاعه آن در آیین نامه انضباطی به عنوان تخلف قید شده است؟ بنابراین بازیکنان تیم ملی با بازیکنان دیگر چه تفاوتی دارند؟ آیا آنها تافته جدا بافته هستند که نباید رسانه‌ای می‌شد؟ پس چرا این حساسیت در مورد بازیکنان دیگر فوتبال کشور در موارد مختلف که تخلفی مرتکب شده و رسانه‌ای می‌شود؛ وجود ندارد؟ با تبعیضی که وجود دارد فردا چگونه می‌توانیم بازیکنی که در نقاط محروم کشور و تیم‌های پایین‌تر مرتکب تخلف شده را فرا بخوانیم و آنها را در مورد تخلفی که انجام دادند بازخواست کنیم؟

 

به گزارش رهیاب، داشتن رابطه جنسی در اروپا و آمریکا شاید کار زشتی نباشد اما وقتی این کار از یک انسان سرشناس سر بزند با وی برخورد می‌کنند چرا که معتقدند بازیکن حرفه‌ای باید حرفه‌ای برخورد کند و نباید از کارهایی که سبب ایجاد هنجار در جامعه می‌شود، دهند.

 

برخورد نکردن با بازیکنان سبب ایجاد تنش و گسترش فساد در فوتبال می‌شود؛ رفتارهای امروز کرار جاسم نتیجه برخوردهای مسئولان فوتبال ایران است و اگر در حرفه‌ای بودن کمی از کارلوس کی روش الگو گرفته می‌شد امروز وضعیت فوتبال در کشورمان این قدر آشفته نبود.

 

خوب است کفاشیان به جای حمایت از بازیکنان متخلف از مسئولان کمیته اخلاق تقدیر می‌کرد و به جای بازیکن سالاری درس اخلاق می‌داد؛ فوتبال ایران سال‌ها است با همین بازیکنان بزرگ و کوچک نتیجه‌ای نگرفته است که با برخورد با آنها ترس از بین رفتن موفقیت داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما