تازه های سایت

کد مطلب: 23418
30. تير 1394 - 8:26
سرپرست جهاد کشاورزی نهاوند گفت: برداشت مکانیزه ۲۵۰۰ تن کلزا از ۱۳۰۰ هکتار سطح زیر کشت مزارع این محصول در شهرستان نهاوند آغاز شد.
۲۵۰۰ تن دانه روغنی کلزا از مزارع نهاوند برداشت شد

به گزارش سایت گرو، احمد باقری با اعلام این خبر اظهار داشت: امسال بیش از 68 درصد محصول کلزای استان همدان در شهرستان نهاوند تولید می‌شود که از 45 درصد آن روغن مرغوب گیاهی استیصال می‌شود.

وی افزود: با توجه به واردات روغن امروز تولید دانه روغنی کلزا به‌عنوان اولویت کشت در دستور کار کشاورزان و جهاد کشاورزی قرار دارد و به همین دلیل هر کیلو خام آن باقیمت مصوب از طرف دولت خریداری و ذخیره می‌شود که بعد از فصل برداشت دانه‌های روغنی برای تولید روغن در اختیار کارخانه‌های روغن‌کشی قرار گیرند.

سرپرست جهاد کشاورزی نهاوند اظهار کرد: امسال سطح زیر کشت این محصول در بخش گیان، زرین‌دشت، خزل و مرکزی 1300 هکتار بود که پیش‌بینی می‌شود درمجموع 2500 تن کلزا برداشت شود.

باقری گفت: کاشت محصول کلزا به دلیل کم‌ آب‌بر و پر صرفه بودن و به علت خرید تضمینی از طرف دولت و بخش خصوصی و نزدیکی مزارع با تنها کارخانه روغن‌کشی استان در نهاوند و استیصال 45 درصد روغن از هر دانه کلزا هرسال سطح زیر کشت این محصول افزایش می‌یابد.

وی افزود: شهرستان نهاوند ازنظر میزان تولید و برداشت به یکی از شهرستان‌های برتر و پیشرو در کشور تبدیل‌شده زیرا میزان برداشت هر هکتار در استان یک‌تن و 800 کیلوگرم است، درصورتی‌که در شهرستان نهاوند از هر هکتار بیش از 2 تن و نیم برداشت می‌شود.

سرپرست جهاد کشاورزی نهاوند اظهار داشت: هرسال ظرفیت تولید تنها کارخانه روغن‌کشی استان در نهاوند بانام کارخانه کشت و صنعت خزل بیش از 45 هزار تن تولید روغن نباتی خام از کلزا و سایر محصولات روغنی مانند آفتابگردان است که با توجه به مدرن بودن واحد تولیدی این کارخانه به‌جز محصول نهاوند چهل‌وسه هزار تن روغن از کارخانه‌های دیگر خریداری، تصفیه و بسته‌بندی می‌شود.

باقری تصریح کرد: چند سالی است که مراحل سه‌گانه کاشت داشت و برداشت محصول کلزا در نهاوند به شکل مکانیزه انجام می‌شود و به‌طور متوسط در هر هکتار برای 3 نفر و درمجموع برای بیش از 3 هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما