تازه های سایت

کد مطلب: 23394
23. تير 1394 - 9:05
سرپرست جهاد کشاورزی نهاوند گفت: برداشت 9 هزار تن دانه گشنیز از مزارع نهاوند آغاز شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3500 تن افزایش نشان می‌دهد.
برداشت ۹ هزار تن گشنیز از مزارع نهاوند آغاز شد

به گزارش سایت گرو، احمد باقری در جمع کشاورزان نهاوند اظهار داشت: امسال 4500 هکتار از اراضی حاصلخیز کشاورزان نهاوندی به کاشت گیاه گشنیز پاییزه و بهاره اختصاص یافت که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نزدیک به 1500 هکتار افزایش سطح زیر کشت رانشان می‌دهد.

وی گفت: علت افزایش 1500 هکتاری سطح زیر کشت گشنیز در نهاوند تقاضای صادرات 4000 تنی به خارج از کشور، پرسود و کم آب بر بودن این محصول در مقایسه با محصولات پر آب بری مانند صیفی‌جات است که با توجه سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در مورد هدایت کشاورزان به سمت کاشت محصولات کم آب‌بر و پرسود تولید گشنیز نهاوند امسال به بیش از 9000 تن رسید.

سرپرست جهاد کشاورزی نهاوند اظهار داشت: با توجه به این‌که از هر هکتار گشنیز بین 2 تا 3 تن محصول تولید می‌شود پیش‌بینی برداشت محصول امسال ما بیش از 9 هزار تن دانه گشنیز در نهاوند است که 68 درصد تولید گشنیز کشور و 98 درصد استان در اختیار کشاورزان نهاوندی است.

 باقری بیان کرد: کارشناسان بخش زراعت این اداره در زمستان فصل استراحت کشاورزان کلاس‌های آموزشی و توجیهی را در مورد نحوه صرفه‌جویی از آب زیرزمینی و خشک‌سالی برگزار کرد ندو آنها را به کاشت محصولات پرسود و کم آب بر مانند گشنیز و کلزا توصیه کردند.

وی گفت: در سال‌های اخیر به‌طور متوسط بین 4 تا 5 هزار تن گشنیز در نهاوند تولید شده که متأسفانه بیشترین سود نصیب واسطه‌ها و کشورهای خارجی می‌شود که برای جلوگیری از این کار احداث یک کارخانه فرآوری توسط بخش خصوصی در این شهرستان ضرورت است.

باقری بیان کرد: در زمینهٔ تولید بذر گشنیز نزدیک به 90 درصد بذر مورد نیاز کشور در شهرستان نهاوند و استان همدان تولید می‌شود که بذر تولیدشده پس از بود جاری در اختیار سایر کشاورزان در نقاط مختلف کشور قرار می‌گیرد.

سرپرست جهاد کشاورزی نهاوند افزود: مهمترین صادرکنندگان گشنیز در ایران از اهالی نهاوند می‌باشد که به‌تنهایی بیش از 4 هزار تن از این محصول را به ارزش حدود 3 دلار به بیشتر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و اروپا صادر می‌کند که ازجمله متقاضیان اصلی آنها در کشورهای پاکستان، قطر، آلمان و چندین کشور دیگر قرار دارند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر قیمت هر کیلو دانه خشک‌شده گشنیز بیش از 3500 تومان است که از محصول گشنیز به‌صورت سبزی خوردنی ادویه‌جات تهیه نقل گشنیزی و در صنعت نیز درزمینه‌های تولید عطر، مواد شیمیایی، صنایع بهداشتی، آرایشی، مواد غذایی تولید و شکلات‌سازی استفاده می‌شود.

باقری گفت: صادرات محصول گشنیز ارزآوری و سود بسیار خوبی برای کشاورزان و کشور دارد که به گفته صادرکنندگان هر کیلو از آن در خارج از کشور حدود 3 دلار به فروش می‌رسد که سالانه چندید میلیون دلار برای کشور ارزآوری دارد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما