تازه های سایت

کد مطلب: 22972
18. اسفند 1393 - 8:58
شهرستان تاریخی و باستانی نهاوند سرزمین سرابهای چشم نواز و یکی از مناطق خوش آب و هوای کشورمان در همدان مهیای پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی است.
نهاوند شهر سرابهای جوشان مسافران نوروزی را فرا می خواند

به گزارش سایت گرو، نهاوند با طبیعتی زیبا و بکر به عنوان یکی از مناطق شگرف در غربی کشور با دارا بودن جاذبه گردشگری فراوان طبیعی می تواند در ایام نوروز رضایت خاطر هر مسافری را به خود جلب نموده و نوروزی خاطره انگیز را برای آنان رقم زند.

شهرستان نهاوند با مساحتی در حدود 1460 کیلومتر مربع، در غرب کشور به فاصله 440 کیلومتری تهران و 105کیلومتری جنوب استان همدان تحت تاثیر عرض جغرافیایی مناسب، کوههای بلند و مرتفع و ارتفاع از سطح دریا دارای آب و هوایی معتدل و کوهستانی است که همه ساله پذیرای مسافران زیادی از مناطق مختلف کشور به ویژه در ایام نوروز می باشد.

تاریخ دیرینه سرزمین کهن نهاوند که اسلام برای نخستین بار از دروازه های آن وارد ایران گردید و ندای وحدانیت از مناره های آن سر داده شد گویای بخشی از تاریخ کهن ایران باستان است که وقایع تاریخی زیادی در آن بوقوع پیوسته است.

رود خروشان گاماسیاب که سرچشمه رود بزرگ کرخه است با جاری شدن در دشت نهاوند مناظری زیبا و سر سبز و خرم در این منطقه را به تصویر کشیده که بدون شک هر مسافری متحیر می کند.

چشمه های جوشان، سرابهای سحر انگیز، بناهای تاریخی مانند حمام حاج آقا تراب، مسجد جامع بازار، منزل شهید قدوسی، تپه تفریحی گیان، پل های تاریخی و مراکز گردشگری مذهبی مانند شاهزاده محمد و دیگر امام زاده های شهرستان بخشهایی از گنجینه های گرانبهای تاریخ فرهنگی و طبیعی نهاوند است.

باغات این شهرستان علاوه بر اینکه همواره موجب انس و الفت شهروندان با طبیعت بوده اند برای افراد غیر بومی نیز زیبا ترین جاذبه ها را به تصویر کشیده است.

این گستره سبزه زار حاشیه شهر تا ورای رودخانه گاماسیاب امتداد دارد و این کمربند سبز منطقه قرن هاست که موجب لطافت هوا و محیط زیست و همچنین زمینه ساز فعالیت های اقتصادی اقشار متوسط نهاوند است.

پدیده ارزشمندی که در سطح کشور کم نظیر است و حفاظت از این میراث های طبیعی و کوچه باغ های زیبای آن می تواند کانونی برای جذب گردشگران طبیعی باشد.

سرابها و چشمه های نهاوند که به واسطه آنها به شهر سرابها لقب گرفته است از دیگر جاذبه های گردشگری نهاوند می باشند که باعث جذب مسافران به این شهرستان می شود.

سراب های معروف نهاوند عبارتند از سراب گاماسیاب، نیلوفر، گیان،فارسبان، باروداب و سراب ملوسان با حیات وحش منحصر به فردش که هر کدام می تواند نمادی زیبا برای معرفی غنای طبیعت نهاوند و جایگاهی برای جذب گردشگر باشد.

این سراب با چشمه های جوشان، پر آب و زلال در 21 کیلومتری جنوب غربی نهاوند در پای کوه های گرو از سلسله جبال زاگرس در امتداد دره ای به نام (درون) که دو کوه بزبی و گوچال آنرا احاطه کرده اند واقع شده است.

طول جنگل سراب گیان 5/2 کیلومتر می باشد که در کف این دره بوجود آمده است.

وسعت این جنگل طبیعی 150 هکتار تخمین زده شده و طرح توسعه جنگل تا وسعت 500 هکتار در دست اقدام است.

در جنوب غربی گیان منطقه جنگلی سراب به وسعت 90 هکتار یکی از عجایب زیبایی خلقت و نشانه عظمت آفریدگار هستی بخش کائنات است.

این جنگل در سه کیلومتری گیان واقع شده و دارای انواع و اقسام درختان بزرگ و کهنسال و کوچک است که به طور خودرو در کنار مسیر سراب روئیده اند.

این جنگل با پوشش انواع درختان خودرو فضای زیبایی را بوجود آورده اند که بی شک یکی از تفرجگاه های مهم غرب کشور محسوب می شود.

با توجه به قابلیت های گردشگری جنگل و سراب گیان به تازگی مطالعاتی انجام شده و برای آماده سازی و بهره برداریهای گردشگری آن یک سلسله عملیات عمرانی به همت فرمانداری نهاوند و حمایتهای استاندار همدان در این منطقه انجام شده و با ساماندهی این منطقه ظرفیت بیشتری برای جذب گردشگر فراهم شده است.

سراب گاماسیاب از دیگر سرابهای معروف و دلربای نهاوند می باشد. این حوضه به مساحت 3/1706کیلومتر مربع در غرب کشور و در استان همدان در برگیرنده یکی از سرشاخه اصلی و اولیه سیستم رودخانه ای کرخه و دز است.

در قلمرو این حوزه شهرستان های نهاوند، بروجرد و کنگاور واقع شده اند، اما بخش عمده آن از نظر تقسیمات کشوری در قلمرو شهرستان نهاوند واقع شده است.

این منطقه نیز سالانه پذیرای تعداد زیادی از مسافران و گردشگران می باشد که با آسفالت راه آن از سوی فرمانداری شهرستان زمینه تبدیل آن به منطقه ای گردشگری بیشتر فراهم شده است.

**سراب ملوسان از دیگر سرابهای دیدنی نهاوند است که در 15 کیلومتری شمال غربی نهاوند، بالاتر از روستای ملوسان و پشت کوه های آردوشان و سیاه دره قرار گرفته و زیستگاه برخی از حیوانات و پرندگان نیز می باشد.

آب این چشمه پر آب به صورت رودی جریان می یابد و در بستر آن گونه هایی از ماهی ها زندگی می کنند.

مازاد آب این سراب پس از سیراب کردن زمین های کشاورزی و روستاهای مسیر خود، به خرم رود می ریزد.

**این شهرستان علاوه بر جاذبه های گردشگری طبیعی دارای آثاری است که برگرفته از تاریخ کهن این شهر می باشد.

حمام حاج آقا تراب (یا حمام دوقلو) در محله علی آباد واقع در بافت قدیمی شهر نهاوند قرار دارد.

در سردر ورودی این بنا کتیبه ای نصب شده که نام بانی حمام و تاریخ ساخت آن را سال1230هجری شمسی در زمان ناصرالدین شاه قاجار بیان می کند ولی به سبک دوران صفویه ساخته شده است. علت شهرت این اثر تاریخی به حمام دوقلو، به دلیل آن است که حمام از دو قسمت برای دو قشر وطبقه جامعه آن دوران تشکیل شده است.

مسجد جامع نهاوند در ضلع غربی میدان آزادی نهاوند و بر روی تپه ای احداث شده است که برای رسیدن به درب آن باید از 25پله بالا رفت.

بر محراب این مسجد قطعه سنگ حجاری شده ای به ابعاد 50 در 250 سانتی متر به چشم می خورد که عده ای از کارشناسان با استفاده از آن بنای کنونی را متعلق به دوره سلجوقیان دانسته اند، این کتیبه ی سنگی، علاوه بر تزئینات حاشیه، دارای عبارات بسم الله الرحمن الرحیم و محمدرسول الله در وسط کتیبه و به خط کوفی می باشد.

این مسجد مانند بسیاری از مساجد قدیمی ایران دارای سادگی خاصی بوده و تنها تزئینات مختصری با گل و بوته در حاشیه گنبد مرکزی آن دیده می شود.

از سوی دیگر در حملات هوایی عراق علیه ایران در جریان جنگ تحمیلی، به این مسجد خسارت هایی وارد شده است اما دیدن آن برای علاقه مندان آثار تاریخی جذاب خواهد بود.

**معبد لائودیسه از دیگر آثار باستانی و تاریخی نهاوند است.

آثار به جای مانده از سلوکیان در نهاوند، آثار معبدی است که منسوب به سلوکیان است و به معبد لااودیسه معروف بوده است.

مکان دقیق این معبد مشخص نیست اما آثاری که از نواحی تپه مرکزی شهر به نام تپه دوخواهران به دست آمده این احتمال را قوت می بخشد که محل معبد این مکان بوده است.

این معبد را آنتوخوس سوم پادشاه سلوکی در این شهر برای همسر خود ملکه لائودیس بناکرده است.

در حفاری های سال 1325کتیبه بزرگی به ابعاد 85 در 36 سانتی متر در 33 سطر به خط یونانی پیدا شد که مربوط به آنتیوخوس سوم است.

ترجمه این کتیبه توسط لویی لوبروج در شماره هفتم مجله هلینکا انتشار یافت.

از دیگر آثار باقی مانده از این معبد، ستون، سرستون ته ستون و تک سنگ های فراوان است که در بعضی از منازل و جلو درب برخی مغازه های شهر و اطراف شهر پراکنده است.

** همچنین از دیگر جاذبه های گردشگری این شهرستان می توان به مراکز زیارتی نهاوند اشاره کرد.

شاهزاده محمد که هرچند در این مکان امامزاده محمد و برادرش امام زاده علی هر دو مدفون هستند اما بقعه مبارکه بیشتر به نام برادر بزرگتر امام زاه محمد معروف است.

این مکان در ضلع خاوری میدان قیصریه قرار دارد و یکی از مکان های تاریخی نهاوند محسوب می شود این دو امامزاده که ما نیز در این تحقیق از آنان به «امام زاده محمد و شاهزاده محمد » نام می بریم از فرزندان حضرت امام موسی کاظم (ع) هستند.

یکی از امام زادگان مطهر در شهرستان نهاوند حضرت امام زاده ابراهیم (ع) است که در روستای دره ابراهیم از توابع شهرستان نهاوند مدفون است و منشا برکات و تاثیرات مثبتی در روستا و منطقه شده است.

از سال 1375بقعه مبارک این امامزاده که دارای مصالح خشتی و گلی بود مورد بازسازی قرار گرفت و به یمن بازسازی بقعه اولین عنایت خداوندی از طریق پیدایش چشمه آب نصیب اهالی روستا شد این در حالی بود که ساکنین روستای مزبور به علت کمبود شدید آب و نداشتن سایر امکانات رفاهی در حال مهاجرت به شهر بودند.

**صنایع دستی در نهاوند دارای اصالت، قدمت و جایگاه ویژه است و مهم ترین آنها قالی بافی است.

برخی از این قالی ها از مرغوبیت خاصی برخوردارند و بعضی به خارج از کشور صادر می شوند که از جمله میتوان به قالی عشنوند، برجک، بانسره و کله خان اشاره نمود.

بافتن قالی از دیر زمان در بین خانواده های نهاوندی و زنان خانه دار روستایی رواج داشته است.

از دیگر صنایع دستی می توان گیوه دوزی، بافت جاجیم و ریسمان، گل سازی با گیاهان طبیعی و مخمل و سبدبافی را نام برد.

گیوه دوزی در نهاوند از اهمیت خاصی برخوردار بوده به طوری که در بازار قدیم نهاوند راسته مخصوصی به نام گیوه دوزان وجود داشته است.

رویه نخی این کفش ها بیشتر توسط زنان و مردان سالخورده در منازل بافته می شد و سپس توسط استادان گیوه دوز تولید و عرضه می گردید.

این نوع کفش بخصوص برای فصل تابستان بسیار مناسب است.

یکی دیگر از صنایع دستی نهاوند که چند سالی است رونق خاصی یافته منبت کاری و مبل سازی است.

استادکاران این هنردستی طرح های مختلفی را روی چوب می زنند که از طرح های معروف آنها می توان به طرح سه گل، طرح پنج گل و طرح شاخه انگوری اشاره کرد که در استان و منطقه و حتی کشور مشتاقان و خریداران زیادی پیدا کرده است.

اینک شهرستان نهاوند با این جاذبه های طبیعی خدادادی و همچنین تاریخ کهن آماده پذیرایی از مسافران نورزی است تا بتواند لذت این ایام را در کام آنها شیرین تر نماید.

شهرستان نهاوند واقع در منطقه غرب کشور با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 190 هزار نفر در 105 کیلومتری جنوب استان همدان واقع شده است.

دیدگاه شما