تازه های سایت

کد مطلب: 18218
18. فروردين 1393 - 9:30
مدیرمنابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند گفت: به علت شیوع بیماری قارچی و زغالی موسوم به سوسک چوب خوار تا کنون۴۰ هکتار از درختان بلوط جنگل های گیان زرین باغ سیاهدره نهاوندخشک شده اند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، علی ده پهلوان اظهار کرد: در حال حاضر عوامل اصلی خشکیدگی بلوط، بیماری قارچی موسوم به بیماری ذغالی بلوط و چوبخوران هستند که تا کنون سه گونه آنها در مناطق جنگل های گیان زرین باغ سیاهدره شناسای شده اند.

وی گفت: علت و زمینه های خشکیدگی جنگل در چند سال اخیر به بالا رفتن درجه حرارت، تخریب و تبدیل مراتع به دیمزارهای کم بازده کشت غلات و حبوبات در زیر اشکوب درختان جنگلی علاوه بر اینکه باعث کاهش نفوذ آب حاصل از بارندگی های سالیانه به سفره های آب زیرزمینی می شوند.

مدیرمنابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند افزود: برای جلوگیری از تخریب و خشک شدن جنگل و درختان بلوط می توان آب لازم را در مواقع گرم سال برای درختان بلوط تأمین کرد و یا با حفر چاله های به ارتفاع 1متر و عرض 80 سانتی متر و سنگ چین کردن دور آنها به صورت هلالی ذخیره گاه خوبی برای نزولات آسمانی درست کرد.

ده پهلوان گفت: نگه داشتن آب در سطح زمین باعث افزایش رطوبت نسبی مورد نیاز عامل بیماری می شود و شرایط را برای رشد و نمو قارچ فراهم می سازد علاوه برموارد فوق به رهبرداری از معادن مختلف و ایجاد جاده های متعدد و عبور لوله های،گاز, نفت، آب و تامین سوخت و مصارف روستائی, از طریق جنگل و در نهایت هجوم ریزگردهاکه در چند سال اخیر, از کشورهای همسایه به کشور ما سرازیرمی شوند.

وی اظهار کرد:در سال های گذشته همه عوامل دست به دست هم داده اند تا در جنگل های این مناطق، شرایطی فراهم گردد که این جنگل ها ضعیف و ضعیف تر شده و آمادگی برای حمله و هجوم چوبخواران که از آفات درجه دوم بوده و در زمان ضعف، درختان مبتلا به این آفات می گردند بیماری قارچ ذغالی بلوط تحت نامعلمیBiscogniaxiamediteranusباعث سیاه شدن، پژمردگی و درنهایت خشکیدگی کامل درختان می شود.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند بیان کرد: عملیات‌های مختلفی در جنگل‌های بلوط گیان، زرین باغ و سیاهدره انجام شده است، این اقدامات شامل حذف پایه‌های خشک، آفت زده، بیمار و انتقال آنها به خارج از جنگل، هرس بهداشتی درختان،عملیات ذخیره نزولات آسمانی بااحداث چاله‌های فلسی شکل،هلالی آبگیر،بانکت ونهال کاری وغنی سازی بوده است.

ده پهلوان بیان کرد: امسال 60 هکتار جنگل جدید در مناطق آفت زده جنگل‌های بلوط گیان، زرین باغ وسیاهدره نهال کاری شده است همچنین از تعدادی از درختان نیمه خشک تاج جدید گرفته شد تا دوباره به چرخه جنگل برگردند.

وی اعلام کرد: برای شناسایی این آفت ها منطقه جنگلی بامساحتی بالغ بر 54/7629 هکتار و در 2 بخش جدا از هم که بخش اول شامل روستاهای کمالوند، محمودوند، زمستان، تاوهو چشمه خطا و دولت آباد با مساحت تقریبی 78/2735 هکتار مورد مطالعه قرار گرفت.

وی گفت :قسمت دوم نیز شامل 2 روستای سیاهدره و تاریک دره علیا و سامانه عرفیایل چاواری به مساحت 76/4893 هکتار در بخش جنوب غربی استان همدان واقع و از نظر تقسیمات کشوری جزء شهرستان نهاوند محسوب می شود که این منطقه بین 47 درجه و 55 دقیقه تا 48 درجه و 5 دقیقه طول شرقی و 34 درجه و 12 دقیقه تا 34 درجه و 20 دقیقه عرض شمالی و در دامنه شمالی رشته کوه گرین قرار دارد./تسنیم

دیدگاه شما