تازه های سایت

کد مطلب: 15691
5. دى 1392 - 9:39
به گزارش پایگاه خبری گرو، رئیس اداره صنعت ، معدن و تجارت شهرستان نهاوند در نشست کمیته فرش استان همدان که با حضور روسای ادارات صنعت ،معدن و تجارت شهرستانهای استان در محل فرمانداری نهاوند برگزار شد گفت : شش هزارو 425 نفر در شهرستان نهاوند در حوزه قالیبافی فعالیت دارند که از این تعداد سه هزارو 800 نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند.

مجتبی رضایی گفت: شهرستان نهاوند دارای پنج کارگاه فعال قالیبافی است که  20 الی 200 نفر تحت پوشش و نظارت کارگاه های قالیبافی به صورت غیر متمرکز در این کارگاه ها  فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: شهرستان نهاوند در زمینه تولید فرش دستباف دارای پتانسیل و ظرفیت بیشماری است و فرش دستبافت نهاوند دارای آوازه کشوری و جهانی است که از برندهای معروف آن می توان به عشوند، گل حیدر(سالاری) و لچک سفید اشاره کرد.

وی افزود: بیشتر بافت های فرش دستباف در شهرستان نهاوند به صورت دو زرع و یک زرع و نیم تولید می شود و 99 درصد تولیدات فرش دستباف نهاوند از طریق اتحادیه مرکزی فرش تهران  به کشورهای آمریکا، کاندا، آلمان و کشورهای عربی صادر می شود.

وی با بیان اینکه توسعه کارگاه های فرش بافی  امروزه نقش محوري و بارزي در سياست هاي اقتصادي و صنعتي بسياري از کشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه ايفا مي کند، ابراز داشت: به همين منظور و در استاي سياست هاي سازمان صنايع کوچک ومشاغل خانگی  پس از شناسايي  ظرفیت تولید فرش شهرستان جلسه کمیته فرش استان در نهاوند برگزار شد.

رضایی گفت: علاوه بر تشکیل این جلسه برای بررسی نقاط ضعف و قوت صنعت فرش در نهاوند يکسري برنامه هاي عملياتي استراتژي توسعه بازار، تامين مواد اوليه، توليد با کيفيت و استاندارد و استراتژي عمومي براي توسعه حوزه فرش دستباف و صنعتی در شهرستان نهاوند منظور شده است.

در ادامه این نشست احمد علی بابایی رئیس اداره فرش استان همدان گفت : 9 تعاونی فرش در استان همدان مشغول به فعالیت هستند که مدیریت و نظارت اتحادیه فرش در سطح استان همدان بر بر عهده دارند.

بابایی گفت: در حال حاضر در سطح کشور بیش از 9 میلیون نفر و در سطح استان همدان بیش از 55 هزار نفر در صنعت فرش صنعتی و دست باف فعالیت دارند.

وی استان همدان را سرشار از ظرفیت و پتانسیل قوی در زمینه توسعه و گسترش صنعت و هنر فرش یافی عنوان کرد و گفت: فرش با توجه به برآورده های کارشناسی بین 60 تا 70 درصد افزایش ارزش افزوده دارد.

 رئیس اداره فرش استان همدان عنوان کرد: تولید فرش کم هزینه است و تمام مواد اولیه آن در داخل کشور تهیه و  وجود دارد و نیروی انسانی آن نیز به وفور در کشوریافت می شود، در تولید یک قطعه فرش اصلا نیازی به کمک و مواد اولیه کشورهای خارجی نیست اما فرش ایرانی صد در صد ارزش صاداراتی دارد.

 بابایی بیان داشت: از ابتدای سال 90 تا نیمه اول سال جاری یازده هزارو 197 فقره مجوز مشاغل خانگی در حوزه قالیبافی توسط اداره فرش و اداره کارو تعاون و رفاه استان همدان صادر شده است.

دیدگاه شما