تازه های سایت

کد مطلب: 10587
11. خرداد 1392 - 8:41
پایگاه خبری گرو ،اخبار نهاوند : مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بیش از 2 میلیون نفر از بانوان در کشور مشغول بافت فرش دست‌بافت هستند.

به گزارش پایگاه خبری گرو ، زهرا ظفری در بررسی مشکلات فرش‌بافان نهاوندی اظهار کرد: یکی از مهمترین دغدغه‌های مسئولان ایجاد اشتغال پایدار در بین مردم به ویژه برای نسل جوان است.

وی گفت: در این راستا با برنامه‌ریزی‌های متعدد به فراخور زمان و مکان تلاش شده تا این دغدغه را کاهش داده شود.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت توجه به مشاغل خانگی و توسعه رشته‌های آن را متناسب با موقعیت جغرافیایی هر منطقه مهم خواند و افزود: ایجاد مشاغل خانگی در هر استان و منطقه تفاوت دارد اما آنچه مهم است قصد دولت برای مهیا کردن زمینه‌های ایجاد مشاغل خانگی در سطح خانواده‌ها است.

وی با اشاره به فعالیت بیش از 2 میلیون نفر در زمینه قالی‌بافی که عمدتاً خواهران هستند، گفت: از این تعداد تاکنون 200 هزار نفر زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفته‌اند.

ظفری ادامه داد:‌ طی امسال نیز تلاش شده براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته 400 هزار نفر زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گیرند.

وی با اشاره به ضرورت توجه به رفع مشکلات بانوان فرشباف یادآور شد:‌ در برخی خانواده‌ها بانوانی هستند که توان پرداخت حق بیمه را ندارند و مجبور هستند بدون بیمه تأمین اجتماعی اقدام به فرش‌بافی کنند بنابراین قادر نخواهند بود به جز چند سالی در هنگام جوانی قالی‌بافی کنند.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: یکی از برنامه‌های اساسی وزارت صنعت، معدن و تجارت توجه به بیمه کردن تمام قالیبافان با پرداخت کمترین مبلغ حق بیمه است.

وی ابراز داشت: در استان همدان بیش از 46 هزار نفر از بانوان در بخش قالی‌بافی فعال هستند که سالانه بیش از 60 هزار متر مربع فرش نفیس دست‌بافت تولید و روانه بازار می‌کنند.

ظفری ادامه داد: بیشترین سود حاصل از فروش فرش نفیس دست‌بافت نصیب واسطه‌ها و دلال‌ها می‌شود بنابراین دولت به دنبال ارائه راهکارهایی برای حذف واسطه‌ها در این بخش است.

وی گفت:‌ در شهرستان نهاوند نیز 3 هزار و 500 فرش‌باف بانو فعالیت دارند که بیش از 50 درصد آنها زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت بیمه تأمین اجتماعی، نبود بازار فروش محصولات فرش، نبود مکان مناسب برای بافت فرش، افزایش قیمت مواد اولیه فرش دست‌بافت و عدم توجه به بهداشت محیط را از مهمترین مشکلات بافندگان فرش عنوان کرد و افزود:‌ عزم دولت برای رفع این مشکلات جزم شده است.

دیدگاه شما