تازه های سایت

کد مطلب: 7546
26. بهمن 1391 - 7:06
در آستانه دومین سالگرد انقلاب بحرین، مخالفان این کشور در فراخوانی از مردم این کشور خواسته اند در تظاهرات امروز چهارشنبه و اعتصاب عمومی روز پنجشنبه (14 فوریه) شرکت کردند.

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل ازنافع، "سعید شهابی"، دبیرکل جنبش آزادگان بحرین با اشاره به فرا رسیدن دومین سالروز آغاز انقلاب مردمی کشورش گفت: فجایعی که در بحرین در حال رخ دادن است قابل شرح و توصیف نیست؛ فقط می توانم بگویم که بحرین آبستن یک انفجار سیاسی بزرگ علیه آل خلیفه و آل سعود است.
وی با انتقاد شدید از سانسور خبری تحولات بحرین از سوی برخی رسانه های غربی و عربی گفت: غرب همواره از مفهوم حقوق بشر در عرصه سیاست استفاده ابزاری می کند. به این معنی که رسانه های غربی هر کجا تحولات منطقه و جهان به نفع سیاست های این کشورها باشد آنها را پوشش می دهند و هر کجا که این تحولات به ضرر منافع آنها باشد، حقایق را کتمان می کنند و سعی در بایکوت خبری دارند.
خبرنگار ما این بار به سراغ سعید شهابی، دبیرکل جنبش آزادگان بحرین رفته و جدیدترین تحولات بحرین را از این فعال سیاسی کهنه کار جویا شد که مشروح آن را با هم می خوانیم:

آقای شهابی دو سال از آغاز انقلاب بحرین گذشته و دامنه تظاهرات به روستاها و دورترین نقاط بحرین کشیده شده است؛ پس از گذشت دو سال که قطعا برای ملت بحرین پر از فراز و نشیب بوده است، شما برای ما بفرمایید هم اینک در بحرین اوضاع از چه قرار است؟
دو سال پر فراز و نشیب از انقلاب اسلامی بحرین می گذرد و شعله های این انقلاب همچنان روشن و پرفروغ است. سرنگونی آل خلیفه تنها خواسته مردم بحرین از کوچک و بزرگ و پیر و جوان است. آنچه در تظاهرات شبانه روزی مردم غیور بحرین بارها و بارها تکرار شده، سرنگونی آل خلیفه و سقوط این نظام استبدادی است.
از آغاز انقلاب بحرین تاکنون علاوه بر رهبران مخالف آل خلیفه، عده زیادی از تظاهرکنندگان اعم از روشنفکر و مردم عادی و زن و مرد دستگیر و زندانی شده اند. بسیاری به شهادت رسیده و یا مجروح شده اند. بسیاری از شهروندان بحرینی در زندان ها و در زیر شکنجه های نیروهای امنیتی یا فلج شده و جان خود را از دست داده اند.
با وجود همه این دردها و مشکلات مردم بحرین در دو سال گذشته یک صدا اعلام کرده اند که حکومت آل خلیفه را نمی خواهند. ملت بحرین راهی را آغاز کرده اند که برگشتی در آن وجود ندارد و هر گونه غفلت و توقف، عواقب جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.
در اینجا لازم می دانم به شما اطمینان دهم که مردم غیور بحرین با حمایت های معنوی برادران ایمانی خود در ایران و سایر نقاط خاورمیانه در مقابل ظلم و ستم آل خلیفه ایستاده اند و تا آخرین قطره خون خود به مقاومت ادامه می دهند اما کشور خود را به دست حکومت آل سعود نمی سپارند. حکومت آل سعود در جایگاهی نیست که بخواهد برای ملت ما تصمیم بگیرد و یا برایمان نظام و رژیم تعیین کند. دیگر دوران استبداد و استعمار و اشغال گری به سر آمده و ملت ها از خواب غفلت بیدار شده اند.

خواسته ها و مطالبات مردم بحرین چیست که نظام حاکم قادر نیست و یا نمی خواهد آنها را برآورده کند؟
ملت بحرین حکومت آل خلیفه را نمی خواهد. ملت بحرین می خواهد سرنوشت سیاسی کشورش را به دست بگیرد و حاکم بحرین را خود انتخاب کند. گمان نمی کنم بتوان ساده تر از این خواسته ها و مطالبات مردم بحرین را مطرح کرد. دموکراسی پایه و اساس همه جوامع امروزی است و بحرین هم که می خواهد پابه پای تحولات جهان به پیش برود نیاز به برقراری دموکراسی دارد. دموکراسی حق هر انسان آزاده و مدرن است و هیچ رژیم و قدرتی نمی تواند این حق  را از انسان ها و جوامع بشری بگیرد.
همانطور که مستحضر هستید  در حال حاضر حاکمان همه جوامع با رای اکثریت مردم بر سر کار می آیند و حکومت ها بین چهار تا هشت سال بیشتر دوام نمی آورد حال آنکه حکومتی مانند حکومت آل خلیفه نزدیک به چهار ده است که بر جان و مال ملت بحرین حکومت کرده است. آل خلیفه هم حکومت را موروثی کرده و هم به خود جرات داده و جسارت پیدا کرده است به جان و مال شهروندان بحرینی تعرض کند. مردم بحرین از حکومتی که بخواهد با زور سلاح و تجهیزات نظامی بر مردم حکومت کند بیزارند و به هیچ وجه قادر به  تحمل چنین نظامی نیستند.
باز هم به عبارت ساده تر، ملت بحرین  می خواهد نظامی بر سر کار بیاید که دین اسلام و عدالت اجتماعی را سرلوحه کارهای مملکت قرار داده و عزت و کرامت از دست رفته شهروندان بحرینی را به آنان بازگرداند. شهروندان بحرینی انتظار دارند که حکومت آینده بحرین تفاوتی بین زن و مرد و دین و مذهب و نژاد افراد قائل نشود بلکه مناصب و سمت های دولتی را بر اساس شایستگی و صلاحیت افراد به آنها تفویض کند. همانطور که مستحضرید آل خلیفه برای تضعیف شیعیان از سال 2004 این جمعیت اکثریت و طرفدار مذهب تشیع را از کلیه مناصب دولتی و مهم عزل کرده است. ناگفته نماند که این اقدام در راستای عملیاتی کردن یک سند محرمانه 346 صفحه ای است که تضعیف و محو شیعیان بحرین را هدف قرار داده است. ملت بحرین می خواهد نظام آینده تفاوتی بین شهروندان شیعه و سنی قائل نشود و نظام شایسته سالاری در این کشور برقرار شود. من از شما می پرسم آیا این خواسته زیادی است؟!

مگر در انقلاب بحرین فقط شیعیان شرکت دارند که نظام آل خلیفه از در دشمنی با آنان وارد شده است؟
بیش از هر چیز باید توجه داشت که 70 درصد جمعیت بحرین را شیعیان تشکیل می دهند و این طبیعی است جمعیت تظاهرکنندگان شیعی بیشتر از اهل سنت باشد. اما این انقلاب تنها به شیعیان اختصاص ندارد. انقلاب با قیام شیعیان بحرینی آغاز شد ما با وخیم تر شدن اوضاع و اشغال کشور از سوی بیگانگان برادران اهل سنت نیز به خیل عظیم انقلاب پیوستند. برادران اهل سنت دو سال است که در انقلاب ملت بحرین حضور پررنگ دارند و در کنار شیعیان ایستاده اند. یکی از رهبران معارض نظام از اهل سنت دکتر ابراهیم شریف است.
البته در مقابل شیعیان و روحانیونی مانند عبود المگابی و محسن العصفور نیز داریم که دست نشانده رژیم آل خلیفه هستند.

پاسخ نظام آل خلیفه به خواسته ها و مطالبات ملت بحرین در طی دو سال گذشته چگونه بوده است؟
خواسته مردم سرنگونی رژیم آل خلیفه است اما نظام آل خلیفه به خواسته مردم اعتنایی ندارد و به جای عمل به خواست ملت، راه را برای اشغال کشور از سوی آل سعود و سایر کشورها باز کرده و همه روزه به سرکوب وحشیانه تظاهرات مسالمت آمیز ملت بحرین مشغول است. ماموران این نظام با دستگیری زنان محجبه به صورت آنان اسپری فلفل می پاشند و با ماشین های خود پیکر نوجوانان بحرینی را متلاشی می کنند. جالب اینجاست که همه  جنایات و اهانت ها در میان سکوت مطلق مجامع بین المللی صورت می گیرد.

آیا از رهبران انقلاب بحرین که در زندان های آل خلیفه بسر می برند اطلاعی در دست دارید؟ آیا خللی در عزم و اراده این رهبران ایجاد شده است یا خیر؟
بسیاری از رهبران معارض بحرینی از جمله شیخ "حسن المشیمع"، دکتر "عبدالجلیل السنکیس" و شیخ "محمد المقداد" از بعد از آغاز انقلاب بحرین از سوی ماموران آل خلیفه دستگیر شده و دو سال است که در سلو ل های مخوف منامه زندانی شده و تحت وحشیانه ترین شکنجه ها قرار دارند. رهبران مخالف منامه با وجود همه شکنجه هایی که متحمل شده اند همچنان محکم بر سر مواضع خود مانده اند و از جوانان انقلابی می خواهند که به عنوان آینده سازان کشور بحرین به انقلاب اسلامی خود بها دهند و میدان را برای متجاوزان و بیگانگان خالی نکنند چرا که یک لحظه غفلت، با یک عمر پشیمانی همراه خواهد شد.
به صراحت باید خدمت شما عرض کنم که حتی شهادت برخی از رهبران سیاسی و مذهبی، مردم عادی و فعالان سیاسی زیر شکنجه های نیروهای امنیتی نیز خللی در عزم و اراده رهبران مخالف بحرینی ایجاد نکرده است.

با وجود همه تهدیدها و شکنجه های طاقت فرسای نیروهای امنیتی و نیز به راه انداختن موج نسل کشی از سوی آل خلیفه و آل سعود در دو سال گذشته، از این پس برای پیروزی انقلاب اسلامی بحرین تا کجا حاضر به پایداری هستید؟
ملت بحرین خواستار سرنگونی نظام آل خلیفه است. این خواسته اول و آخر ملت بحرین اعم از شیعه و سنی است.
دو سال است که آل خلیفه با اقدامات سرکوبگرانه خود راه را بر هرگونه سازش با ملت بسته است و مهم تر از همه اینها برای باقی ماندن در حکومت به اشغال گران سعودی متوسل شده است. ملت بحرین هیچ گاه نمی پذیرد نظام وطن فروشی مانند آل خلیفه حاکم بحرین باشد.
بار دیگر عرض می کنم ملت بحرین دو سال است که بر خواسته خود که سرنگونی رژیم آل خلیفه است پافشاری می کند و ما شهروندان بحرینی تا پای جان آخرین فرزند خود در بحرین به انقلاب خود ادامه خواهیم داد.

تا چه اندازه به تاثیر دخالت های منطقه ای و فرامنطقه ای در طولانی شدن روند انقلاب اسلامی بحرین اعتقاد دارید؟
یقینا اگر هجوم ارتش تا بن دندان مسلح آل سعود، وکمک های انگلیس و رژیم صهیونیستی و آمریکا به آل خلیفه نبود رژیم آل خلیفه دو سال پیش سرنگون شده بود. آل خلیفه به خوبی می داند که در برابر خواسته ها و مطالبات ملت شکست خورده که به درخواست کمک از بیگانگان برای اشغال کشورش متوسل شده است. و این مایه خفت و خواری یک نظام حاکم است که از حضور بیگانگان در کشور خود استقبال کرده و رسم میزبانی را به جای آورد. ملت بحرین چنین نظام خائن و وطن فروشی را به رسمیت نمی شناسد.

در مورد ادعای کشورهای غربی و منطقه ای مبنی بر دخالت ایران در تحولات کشور بحرین چه نظری دارید؟
جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که هیچ گاه در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نکرده است. بارها گفته ام و مجددا تاکید می کنم وقوع انقلاب بحرین ناشی از دخالت ایران نیست بلکه به دلیل بازگشت مردم به اصل و فطرت خویش و همچنین ناشی از احساس نیاز به دین، آزادی و عدالت اجتماعی است.

نقش زنان بحرینی در انقلاب بحرین را چگونه ارزیابی می کنید؟

زنان بحرینی در آستانه دومین سالگرد انقلاب اسلامی بحرین با حضور در خیابان های منامه و برگزاری یک تظاهرات عظیم و مسالمت آمیز، ضمن بیعت با آرمان های انقلاب بحرین بار دیگر به جهانیان ثابت کردند که زن مسلمان یک زن متحجر نیست؛ زن مسلمان با همه پایبندی اش به اصول اسلام در اجتماع های ملی و بین المللی حضور فعال دارد و پایه و اساس هر جامعه ای را زنان آن جامعه تشکیل می دهند. حضرت امام خمینی (ره) این مسئله را در بیانات خود به زیبایی بیان کرده اند که از دامن زن، مرد به معراج می رود. زنان بحرینی نیز با پیروی از حضرت زینب (س) که در قیام کربلا و حوادث پس از آن نقشی مهم ایفا کرد از همان ابتدای قیام بحرین حضوری پر رنگ در انقلاب ملت داشته اند.
با سپاس از وقتی که در اختیار ما گذاشتید، در پایان چنانچه سخنی باقی مانده یا نکته ای از قلم افتاده بفرمایید!
نکته آخر اینکه مردم بحرین با سرنگونی رژیم آل خلیفه قصد دارند تا دست استعمار ودخالت کشورهای خارجی را از کشور خود قطع کنند و دیگر اینکه بتوانند همانند ایران همواره بر این مواضع اسلامی و ضد استعماری خود پایدار بمانند. به امید فرا رسیدن چنین روز فرخنده و مبارکی!

دیدگاه شما