تازه های سایت

کد مطلب: 54402
8. مهر 1402 - 15:37
شهرستان نهاوند قدمت بسیار زیادی در زمینهٔ تولید فرش دستباف دارد و هنر تاریخی و بومی قالیبافی در این شهرستان نیازمند برند‌‌سازی و حمایت مسئولان است.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، از دیرباز شهرستان نهاوند به دلیل وجود واحدهای دامداری خانگی و داشتن مواد اولیه ازجمله شهرهای پیشرو درزمینهٔ قالی‌بافی بوده است. این صنعت و هنر تاریخی که بومی این منطقه است در سال‌های نه‌چندان دور زمینه اشتغال خانگی بسیاری را در نهاوند ایجاد کرده بود.

قالی‌های بافته‌شده توسط هنرمندان نهاوندی زینت‌بخش خانه‌های زیادی در شهرستان و کشور بود و با توجه به تغییر الگوی زندگی و کاهش قابل‌توجه دام‌ها امروزه این صنعت از روش سنتی خود جداشده است و حالتی صنعتی و تجاری‌تر به خود گرفته است.

با این‌ وجود در برخی از روستاهای نهاوند همچنان صنعت قالی‌بافی به‌صورت خانگی و محدود وجود دارد. برخی از طرح‌های قالی نهاوند شهرتی جهانی دارد که طرح قالی «عشوند» از این جمله است.

طرح‌های «گل حیدر» «کله گلی» در کنار طرح «عشوند» از دیگر طرح‌های قالی‌بافی اصلی در نهاوند است که همچنان طرفداران خود را دارد.

شهرستان نهاوند با محوریت فرش دستباف شناسنامه‌دارترین شهرستان است که در بازارهای خارجی و بین‌المللی حرف برای گفتن دارد.

این صنعت هنری امروز برای اینکه نقش مهمی در اشتغال شهرستان داشته باشد نیازمند توجه مسئولان در راستای حمایت از واحدهای بافندگی و ارائه تسهیلات به این واحدها است.

برند سازی و استفاده از طرح‌های زیبا که مخصوص این شهرستان است و تجاری‌سازی این برندها می‌تواند نقش مهمی در احیای این صنعت قدیمی داشته باشد.

در شهرستان چندین کارگاه تولید فرش دستباف فعال است و این واحدها هم برای خود مشکلاتی دارند که نیازمند پیگیری و حل شدن است و حمایت از این هنر در راستای ایجاد اشتغال پایدار، رونق اقتصادی و بازرگانی نیازمند توجه ویژه مسئولان استانی و شهرستانی است.

سمانه بحیرایی مسئول کارگاه فرش دستباف مهرگان بافت ماندگار نهاوند در خصوص صنعت فرش شهرستان گفت: ظرفیت‌های زیادی در حوزه فرش‌بافی در شهرستان وجود دارد و در صورت حمایت امکان افزایش پنج برابری تولید فرش در سال و صادرات آن را داریم.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون بیش از ۲۰ بافنده در این شرکت مشغول فعالیت می‌باشند و سالانه بیش از ۴۰۰ متر فرش با نقش و بیش از ۵۰۰ متر گلیم در این کارگاه بافته می‌شود.

بحیرایی با اشاره به نیازمندی حل بیمه بافندگان افزود: درصورتی‌که از کارگاه‌های فرش دستباف در حوزه اعطای تسهیلات حمایت بیشتر شود، این شرکت امکان تولید بیش از ۲ هزار متر فرش در سال و صادرات آن را دارد.

این کارآفرین نهاوندی اظهار داشت: در این کارگاه فرش‌هایی با نقشه‌های عشوند، درختی، گل حیدر، ده حیدر، بیجار و سالاری تبریز بافته و به بازار عرضه می‌شود.

وی گفت: امیدواریم مسئولان حمایت‌های لازم را داشته باشند تا این کارگاه‌ها توسعه یابند و مشکلات بافندگان هم حل شود.

علیرضا شهبازی نماینده نهاوند نیز در جریان بازدید از یکی از کارگاه‌های فرش‌بافی نهاوند گفت: هر کاری بتوانیم باید برای گسترش این هنر و صنعت انجام دهیم.

وی با اشاره به دعوت از مدیران بنیاد برکت و صندوق کارآفرینی امید به شهرستان و استفاده از ظرفیت‌های این دو مجموعه افزود: اعتبارات و تسهیلات قابل قبولی در این حوزه پرداخت‌شده است و همچنان پیگیر تأمین اعتبار بیشتر در این زمینه هستیم.

نماینده نهاوند اظهار داشت: با همکاری‌های صورت گرفته در نهاوند قدم‌های مثبتی برداشته‌شده است، هرچند انتظار داریم نگاه ویژه‌تری به نهاوند شود چون ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شهرستان من‌جمله در حوزه فرش دستباف، صنایع تبدیلی کشاورزی، مبل و منبت و… زمینه ایجاد اشتغال بالایی دارد.

شهبازی با اشاره به اینکه فرش نهاوند ظرفیت جهانی‌شدن و ارائه در بازارهای بین‌المللی را دارد، اعلام آمادگی کرد در این زمینه هرگونه کمک و پیگیری لازم باشد، انجام دهد.

ایجاد و راه‌اندازی نمایشگاه دائمی فرش در شهرستان ضروری است و نیاز است به این منظور جشنواره فرش دستباف نهاوند به‌صورت ملی برگزار شود.

خانم فلک‌دین مدیر یکی دیگر از کارگاه‌های بافت فرش گفت: در این کارگاه سالانه ۲۰۰ مترمربع بافته می‌شود و بیشتر طرح‌های بومی نهاوند توسط اعضا بافته می‌شود.

وی افزود: در کنار تولیدات فرش به‌صورت رایگان به علاقه‌مندان آموزش داده می‌شود که این دوره‌ها یک‌ماه است.

این کارآفرین نهاوندی اظهار داشت: برای ۱۵ نفر اشتغال ایجاد کرده‌ایم و در صورت حمایت آماده افزایش تعداد افراد هستیم.

فلک‌دین ادامه داد: از مشکلات اصلی ما بیمه و در اختیار قرار دادن تسهیلات است که اگر به بافندگان ما هم تسهیلات اعطا شود، کار بیشتر پیشرفت می‌‌کند.

به گزارش پایگاه خبری گرو نهاوند، در شهرستان نهاوند بیش از ۴۰۰ کارگاه کوچک و بزرگ فرش‌بافی فعال دارد و بیش از ۲۵۰۰ نفر در این کارگاه‌ها مشغول هستند.

برگزاری دوره‌های آموزشی پیشرفته، حل مشکل بیمه بافندگان، اعطای تسهیلات مناسب، ارتقای سطح مهارت دانش بافندگان، فراهم کردن مواد اولیه باقیمت مناسب، برپایی نمایشگاه دائمی عرضه محصولات، تسهیل شرایط برای صادرات و برند‌سازی طرح‌های بومی نهاوند ازجمله مشکلات پیش روی صنعت فرش‌بافی نهاوند است که بافندگان از مسئولان درخواست این مشکلات را دارند.

سالانه در این شهرستان بیش از ۱۰ هزار مترمربع فرش دستباف تولید می‌شود و قطعاً حمایت از این کارگاه‌ها باعث رونق تولید و ایجاد اشتغال در سطح شهرستان می‌شود.

گزارش از مهدی سهرابی

دیدگاه شما