تازه های سایت

کد مطلب: 15334
21. آذر 1392 - 10:21
پایگاه خبری گرو : يکي از آن 200 نفر! نكته اي آموزنده از خاطرات شهيد آيت الله علي قدوسي...

"يكي از 200 نفر"

گفت: « ما اگر در راه خدا چيزي داديم، هر چند عزيز ما باشد، به هيچ وجه نبايد ناراحت و يا پشيمان باشيم و حتي نبايد در فقدانش قطره اي اشك برزيم.» بعد گفت: از آبادان تلفن و خبر دادند كه 200 نفر از بهترين بچه ها در هويزه پيشروي كرده اند و چون بدون اطلاع آنها دستور عقب نشيني داده شده ، معلوم نيست كه چه شده اند و هنوز برنگشته اند. حسين علم الهدي هم جزو آنها بوده است. . هيچ حرفي از محمد حسن نزد. با توجه به صحبت هاي مقدماتي ايشان، من شرمنده بودم كه از محمدحسن هم بپرسم؛ ولي بالاخره سوال كردم كه آيا محمدحسن هم با آنها بوده؟

ايشان در پاسخ به آرامي و خونسردي گفت: « بله ولي خب پسر ما تنها يكي از آن 200 نفر حساب مي شده و يك جزء ناچيز و در مقايسه با آن همه بچه هاي خوب، از همه پايين تر بوده است.»

شهید قدوسی در كلام رهبري:

« چند خصوصيت در ايشان وجود داشت كه نه تنها من بلكه همه را جذب مي كرد. يكي از آنها صداقت و صفاي اين مرد بود. هيچ كلكي در كار اين آدم نبود. صريح، صادق، صاف و نسبت به آنچه كه احساس وظيفه مي كرد، بشدت پيگير و علاقمند بود. ايشان روحاني باصفاي خالصي بود.» خلاصه اي از زندگي نامه شهيد؛

مرداد سال 1306 زماني که هنوز بيش از دو سال از روي کار آمدن رضا خان نگذشته بود ، در شهر کوچک نهاوند، پسري در خانواده اي روحاني متولد شد . وي را که آخرين فرزند خانواده بود علي ناميدند .پدرش يکي از روحانيون برجسته، صاحب علم و اجتهاد و تقوا بود. دوران خردسالي شهيد تحت تعليم پدري عالم و باتقوا و مادري متدين و پرهيزگار سپري شد .

در آن برهه زماني ، درس خواندن در مدارس جديد که با تحول آموزش از شکل سنتي به سبک اروپايي همراه شده بود ، براي فرزند يک روحاني معروف کار ساده اي نبود زيرا خانواده هاي مذهبي ترجيح مي دادند که فرزندانشان در همان مکتب خانه هاي قديمي تعليم ببينند تا از انحراف فکري و اخلاقي مصون بمانند . ولي شهيد قدوسي با شکستن اين سنت و روش ، وارد اين مدارس شده و با پشتکار و زحمت بسيار توانست دروس ابتدايي را با موفقيت پشت سر گذارده و تا سال سوم دبيرستان پيشروي نمايد .

او در اين زمان دچار يک انقلاب فکري شده و تصميم مي گيرد که براي يادگيري دروس اسلامي به قم عزيمت نمايد . لذا در سال 1321 وارد حوزه علميه شده و مشغول فراگيري دروس اسلامي مي شود . ابتداي ورودش به حوزه با سختي و غربت همراه بود. اما هيچ کدام باعث نشد که او از تحصيل علوم ديني و رشد علمي باز بماند .

پس از کودتاي 28 مرداد به دروس خود در حوزه ادامه داد . درس خارج را نزد آيت الله بروجردي و امام خميني(ره ) و دروس فلسفه را نزد علامه طباطبايي فرا گرفته و از جمله شاگردان اصول فلسفه و روش رئاليسم ايشان بود . البته ناگفته نماند که اکثر شاگردان اين دروس به شهادت رسيدند . شهيد آيت الله قدوسي بعد از سالها شاگردي نزد استاد علامه طباطبايي، مورد توجه ايشان واقع شده و استادش او را به دامادي مي پذيرد.

با پيش آمدن مسئله کاپيتولاسيون در 4 آبان 1343 و سخنراني کوبنده امام خميني ( ره ) در اعتراض به اين مسئله که منجر به دستگيري ايشان در 13 آبان و تبعيد به ترکيه گرديد ، جامعه مدرسين با اعتراض شديد اقدام به انتشار اعلاميه ها و نشريات مخفي نمود .

اما به علت شدت اختناق و فشار وارده از سوي رژيم استبداد ، شاگردان دلسوخته امام از جمله شهيد قدوسي را بر آن داشت که کيفيت مبارزه را متناسب با وضع پراختناق تغيير دهند . اين امر مقدمه تشکيل يک گروه سازمان يافته و مخفي از مدرسين و اساتيد حوزه شد . اين تشکيلات مخفي به بهانه بررسي و اصلاح امور حوزه برگزار ميشد وليکن به طراحي مبارزه با رژيم شاه مي پرداخت . شهيد قدوسي از موسسين اين تشکل بود از ديگر فعالان اين تشکيلات مي توان به چهره هايي چون رهبر معظم انقلاب حضرت آيت الله امام خامنه اي مدظله العالي، آيت الله رباني و آقاي منتظري اشاره نمود .

در حدود سال 1344 اين جمعيت توسط ساواک شناسايي و تمام روحانيوني که در آن بودند از جمله شهيد قدوسي دستگير و زنداني شدند .

يکي از فصول درخشان شهيد قدوسي تاسيس مدرسه حقاني بود که با همياري جمعي از اساتيد ، همچون آيت الله جنتي ، آيت الله مصباح و شهيد آيت الله دکتر بهشتي انجام گرفت . تاسيس اين مدرسه نه تنها يک حرکت صرفا فرهنگي ، علمي و تربيتي نبود بلکه همان طور که بعدها معلوم شد يک حرکت سياسي دقيق و حساب شده اي بود که بعد از قيام 15 خرداد و تبعيد امام به وقوع پيوست .

شهيد قدوسي بدون غرور و با تواضع به دنبال اساتيد مي رفت و گاهي براي راضي کردن يک استاد ، ده بار به وي رجوع ميکرد . حرکت مدرسه حقاني باعث شد شماري از طلاب و فضلاي عالم ، متقي و آگاه به زمان تربيت شده و سرمايه اي عظيم براي انقلاب اسلامي گردند .

ايشان بعد از پيروزي انقلاب اسلامي يکي از اعضاي فعال کميته استقبال بودند و به فرمان امام ( ره ) ماموريت پيدا کردند تا در دادگاه هاي انقلاب که در تهران تشکيل مي گرديد حضور بهم رسانده و متصدي مقام قضاوت گردند . پس از گذشت چند ماه از انقلاب دادگاه هاي انقلاب بي نظم و با مشکلات زيادي درگير بود که اين امر مسئولين را واداشت تا براي اين وضعيت راه حلي بيابند . اولين قدم براي اين مسئله قرار دادن مدير دلسوز و مقتدر در راس دادگاه ها بود که طي حکمي از سوي امام ( ره ) شهيد قدوسي به سمت دادستاني کل کشور منصوب شدند .

سرانجام اين پارساي پرتلاش ، پس از سالها مجاهدت و تلاش شبانه روزي در شهريور ماه سال 1360 با انفجار بمبي که توسط منافقين در دادستاني انقلاب کار گذاشته شده بود به درجه رفيع شهادت نائل شدند و بار ديگر تاريخ، برگ خونين ديگري از دفتر مبارزات تشيع و انقلاب را ورق زد و پس از شهادت براي تشييع به قم منتقل شده و در جوار حرم ملکوتي حضرت معصومه سلام اله عليها آرميد .

پيام شهيد به تمام طلاب :

دوستان من ! اگر آمده ايد که روحاني شده و به پست و مقام برسيد و دنبال بزرگ شدن و به دست آوردن موقعيت و ثروت باشيد ، بدانيد که در دنيا و آخرت ضرر کرده ايد . تا دير نشده است باز گرديد ، ولي اگر آمده ايد که سرباز امام زمان ( عج ) و خادم اسلام بشويد خوش آمديد ، بدانيد که خداوند شما را ياري خواهد کرد .

منابع :

1- شهيد محمد حسن قدوسي فرزند آقاي قدوسي است كه به همراه شهيد علم الهدي به شهادت رسيد.

2- شاهد ياران، ش 38،ص 75 ؛ به نقل از همسر شهيد آيت الله علي قدوسي

دیدگاه شما