تازه های سایت

کد مطلب: 7777
6. اسفند 1391 - 16:54
اخبار نهاوند ، پایگاه خبری گرو : گرد و غبار و آلودگی های ناشی از فعالیت کارخانه سیمان نهاوند، سلامت روستایی های ساکن در اطراف این کارخانه را به خطر انداخته است.

به گزارش پایگاه خبری گرو ، کارخانه سیمان نهاوند در فاصله حدود 30 کیلومتری شهرستان نهاوند قرار گرفته و در سال اخیر آلودگی های زیست محیطی آن مورد اعتراض مردم، کشاورزان و باغداران منطقه بوده است.

حدودا 12 هزار نفر از اهالی روستاهای اطراف در مجاورت این کارخانه و در روستاهای سفید خانه ، نثار، حسین آباد، میلاب،و ... زندگی می کنند و تقریبا تمامی آنها نیز از آلودگی و گرد و غبار این واحد صنعتی گلایه می کنند.

ابو الفتحی یکی از بانوان روستاهای اطراف است، وی در مورد آلودگی حاصل از فعالیت کارخانه می گوید: گرد و غبار کارخانه سیمان نهاوند زندگی مردم این منطقه را احاطه کرده است.

وی می افزاید: این آلودگی ها علاوه بر ایجاد بیماری های تنفسی در مردم منطقه سبب شده تا محصولات کشاورزی نیز دچار آلودگی شوند.

یکی از شوراهای اسلامی روستا های اطراف کارخانه نیز در مورد آلودگی این کارخانه می گوید: اگر کارخانه سیمان به همین منوال به فعالیت خود ادامه دهد، ساکنین این روستا و روستاهای مجاور کارخانه مجبور می شوند به شهر مهاجرت کرده و این موضوع مشکلات متعددی را در پی خواهد داشت.

وی می افزاید: به نظر می رسد گرد و غبار کارخانه در روزهای تعطیل و ساعات غیراداری بیشتر می شود که لازم است در این زمینه مسئولین رسیدگی کنند.

وی  تصریح می کند: با وجود اینکه این کارخانه سبب اشتغال شماری از روستاییان مجاور شده اما گرد و غبار و سر و صداهای انفجار معادن و فعالیت دستگاه ها آرامش و سلامت مردم منطقه را دچار اختلال کرده است.

یکی دیگر از اهالی این منطقه نیز می گوید: قرار بود در دودکش های این کارخانه فیلترهای مخصوص به کار گرفته شود اما متاسفانه این اتفاق روی نداده است.

وی می افزاید: با وجود اینکه مسئولان در سال گذشته وعده پیگیری و رفع مشکل را داده بودند اما در عمل اتفاق چندانی در زمینه کاهش آلودگی و گرد و غبار این کارخانه به وقوع نپیوسته است.

رئیس شورای اسلامی یکی از روستاها نیز درباره آلودگی کارخانه سیمان و تاثیر آن در منطقه می گوید: گرد و غبار ناشی از فعالیت کارخانه سیمان علاوه بر اینکه سلامت مردم این منطقه را به خطر انداخته است، به اراضی کشاورزی و باغات نیز صدمات فراوانی وارد می کند.

وی می افزاید: این آلودگی ها در فصول سرد سال بیش از فصول گرم اثرگذار است و اگر بارندگی و یا وزش باد نباشد به وضوح تنفس مردم این منطقه را دچار مشکل می کند.

این قصه سر دراز دارد
با وجود اینکه پیش از این یکی از مسئولان کارخانه سیمان آلودگی های گسترده این واحد صنعتی را تکذیب کرده و گفته بود که تنها در برخی مواقع به علت بروز مشکلات فنی، گرد و غبار از دودکش ها خارج می شود و قرار است این مشکلات نیز مرتفع شود؛ اما آنچه که دیده و شنیده می شود فراتر از این اظهارات است.

قرار بود مسئله آلودگی های ناشی از این کارخانه در تابستان سال جاری حل شود اما در حال حاضر و با وجود گذشت حدود پنج ماه از موعد رفع این مشکلات، آلودگی و گرد و غبار فعالیت این کارخانه به قوت خود باقی است.

حال باید دید با توجه به بارندگی های دیروز و امروز نهاوند که مقداری از آلودگی ناشی از فعالیت کارخانه سیمان را از بین برده است در روزهای بدون بارندگی و وزش باد چه باید کرد؟

دیدگاه شما