تازه های سایت

کد مطلب: 17454
4. اسفند 1392 - 10:11
متاسفانه در سال هاي اخير بالارفتن هزينه‌هاي تغذيه دام‌ها باعث شده تا برخي دامداران براي تامين هزينه‌ها از پسماندهاي خطرناک استفاده کنند. گزارش پیش رو این موضوع را مورد بررسي قرار داده است.
s_200_150_16777215_00_images_Cyberspace_11_gosfanfnd3.jpg

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گرو ، چندی پیش مطلع شدیم که در تعدادی از دامداران اقلام تاریخ مصرف گذشته‌ای چون چیپس و پفک را به صورت غیرقانونی خریداری می‌کنند و به عنوان خوراک دام مورد استفاده می‌‎دهند.

خودروهای پخش مواد غذایی از مغازه‌ها و فروشگاه‌های جمع‌آوری شده و به دامداران فروخته می‌شود یک دامدار در این رابطه می‌گوید: بسیاری از دامداری‌ها به علت گران‌بودن تغذیه دام از این نوع مواد برای پروار‌شدن دامها استفاده می‌کنند تا زودتر وزنشان برای فروش سنگین‌ شود.

 

مصرف اقلام تاریخ مصرف گذشته در صورت کپک‌زدن خطرناک است!

 

مدیرکل دامپزشکی همدان در این‌باره به خبرنگار ما گفت: تا کنون گزارشی مبنی بر استفاده دامداران از محصولات تاریخ مصرف گذشته ارسال نشده است.

 

دکتر محمدرضا رسولی در پاسخ به این سوال که آیا مصرف این نوع مواد سلامت دام را به خطر می‌اندازد گفت: مصرف این اقلام تنها زمانی می تواند بر سلامت دام تاثیر بگذارد که کپک زده باشد اما در غیر این صورت تاثیر چندانی در سلامت دام نخواهد داشت.

 

وی در پایان تاکید کرد: البته به محض دریافت گزارشی مبنی بر استفاده دامداران از چنین موادی به عنوان تغذیه دام با آنها برخورد خواهد شد.

 

مجوزی برای استفاده از چیپس و پفک تاریخ مصرف گذشته صادر نشده

 

مسئول بهداشت محيط وحرفه اي مركز بهداشت همدان نیز به خبرنگار ما خاطرنشان کرد: بعضی از اقلام مانند سویا وجود دارند که بعد از گذشتن تاریخ مصرف چون فسادپذیر نیستند می تواند به عنوان غذای دام مورد استفاده قرار گیرد.

 

حسين خالقي مجد ادامه داد: بعضی مواد غذایی که دارای ارزش اقتصادی هستند را بعد از گذشتن تاریخ مصرف مورد آزمایش قرار می دهند و بعد از مشخص شدن نتایج آزمایشها و بی خطر بودن این اقلام به عنوان غذای دام در اختیار دامداری ها داده می‌شوند اما در خصوص چیپس و پفک هیچ مجوزی تا کنون داده نشده است.  

 

 پس مانده‌های کارخانه‌ای خوراک خطرناک دام‌ها

 

پایگاه اطلاع رسانی غذا و سلامت نوشت: استفاده از نان خشک‌های کپک زده و پس مانده های کارخانه های بیسکویت سازی و اقلام تاریخ مصرف گذشته به علت احتمال آلوده بودن این مواد به آفلاتوکسین، سلامتی و بهداشت انسان و دام را به شدت به خطر می اندازد.

 

«محمدقلی نادعلیان»، استاد دانشکده-ی دامپزشکی دانشگاه تهران ضمن ابراز تاسف از این که برخی دامداری ها از گذشته پسمانده های کارخانه های بیسکویت سازی و نان خشک را به علت ارزان قیمت بودن در تغذیه‌ دام های خود به کار می برند، بر نامناسب بودن این مواد غذایی در تغذیه دام تاکید کرد و گفت: «استفاده از نان-های خشک کپک زده به دلیل وجود قارچ های سمی، سلامت دام را به خطر انداخته، موجب اختلالات شدید گوارشی می شود.

 

او افزود: به دلیل این که ممکنست این مواد آلوده به آفلاتوکسین باشند با مصرف آن ها به وسیله-ی دام و دفع آن در شیرش، سلامت و بهداشت انسان هایی هم که از این شیر استفاده می کنند، به شدت مورد تهدید قرار می گیرد.

 

او خاطرنشان کرد: با توجه به این که تمام سموم از طریق دستگاه گوارش جذب می شوند، قارچ های موجود در نان های کپک زده و غیره نیز جذب بدن دام شده، در کیفیت گوشت و شیر تاثیر نامطلوب گذاشته و باقی می‌ماند.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: در کارهای تحقیقاتی که تاکنون صورت گرفته است، برخی مواقع به علت کپک‌زدگی‌ها و پسماندگی‌های خورانده شده به دام، بیماری آفلاتوکسیکوزیس در دام ها را مشاهده کرده ایم که در شیر آن ها نیز وجود دارد، ولی به دلیل این که این میزان از شدت بالایی برخوردار نیست، ظاهرا به صورت بالینی، انسان‌ها بیمار نمی‌شوند؛ ولی در درازمدت اثرات سوء و خطرناکی را در سلامت و بهداشت انسان‌ها ایجاد می‌کند.

 

حرف آخر

 

در پایان ذکر این نکته بسیار ضروری به نظر می‌رسد که؛ با توجه به اینکه گوشت دام به صورت مستقیم مورد استفاده انسانها قرار می‌گیرد از این رو یکی از بخش‌هایی است که نیازمند توجه و نظارت بیش از پیش است و امیدواریم که مسئولان مربوطه با کنترل قیمت خوراک دام جلوی استفاده از اقلامی را که نه تنها ارزش غذایی برای دام ندارند بلکه برای دام و انسان نیز مضر هستند را بگیرند.

 

محمد صبوری

دیدگاه شما