تازه های سایت

کد مطلب: 9710
14. ارديبهشت 1392 - 9:15
شهرستان نهاوند در استان همدان قطب تولید ماهی در منطقه غرب کشور است و روستای بابا رستم در این شهرستان توانسته است به عنوان تنها دهکده شیلاتی غیر ساحلی کشور به ثبت برسد.


به گزارش پایگاه خبری گرو ، روستای بابارستم دارای دو هزار نفر جمعیت است و در سه کیلومتری جنوب نهاوند قرار دارد.
بیش از 41 استخر پرورش و ذخیره تولید ماهی در این شهرستان وجود دارد. سراب‌ها ، چشمه‌ها و قنات‌های پرآب و خروشان بزرگترین مزیت نهاوند در زمینه‌های مختلف کشاورزی ، دامداری ، دامپروری و شیلات است .


وجود ظرفیت‌های بالا و زیرساخت‌های مناسب توسعه در بخش کشاورزی و شیلات موجب شده است سرمایه‌گذاران بتوانند در زمینه‌های تولید ماهی در این شهرستان سرمایه‌گذاری کنند و تا سه سال اصل سرمایه‌گذاری آنها جذب و برگردانده شود.


وجود طولانی‌ترین و پرآب‌ترین سراب استان همدان به نام سراب گاماسیاب موجب شده است کشاورزی و دامداری در حاشیه این رودخانه عظیم و خروشان توسعه بیابد و عملاً موجبات توسعه شهرستان نهاوند را در بخش‌های مختلف کشاورزی ، صنعتی، توریستی - گردشگری و شیلاتی فراهم آورد.


به گفته مدیر جهاد کشاورزی نهاوند در این شهرستان سالانه حدود 2 هزار و 250 تن ماهی قزل آلای رنگین کمان در 41 مرکز پرورش ماهی تولید می شود که از این میزان حدود 350 تن فقط در دهکده شیلاتی بابا رستم است .


آقای ظفری می گوید : شهرستان نهاوند بیشترین میزان تولید ماهی در منطقه غرب کشور را دارد و بیش از 80 درصد تولیدات آن به خارج از شهرستان بویژه استانهای مرکزی ، چهارمحال و بختیاری ، لرستان ، کردستان ، کرمانشاه ، ایلام و تهران صادر می شود.

وی علت استقبال استانهای دیگر را از تولیدات ماهی این شهرستان مرغوبیت بالای این ماهی به خاطر سرد بودن بیش از حد آب و معدنی بودن آن می داند که موجب رشد بیشتر و سریعتر ماهی و کیفیت بهتر آن می شود .


مدیر جهاد کشاورزی نهاوند با بیان اینکه حدود 500 نفر در نهاوند به طور مستقیم و 2 هزار نفر غیر مستقیم در این زمینه فعالیت می کنند گفت : با سرمایه گذاری های بیشتر می توان میزان اشتغال را در این بخش افزایش داد .


به گفته دولو ، مدیر شیلات استان همدان ، این استان با برخورداری از 761 استخر پرورش ماهی سالانه بیش از سه هزار تن انواع ماهی های قزل آلای رنگین کمان و کپور تولید می شود.


سرانه مصرف ماهی در استان همدان 4 و نیم کیلوگرم در سال است و یک هزار نفر در صنعت پرورش ماهی فعالیت می کنند.
از طرف دیگر باید به تولید بچه ماهی چشم زده در شهرستان نهاوند اشاره کرد که با حدود 83 میلیون قطعه ، حدود 20 درصد بچه ماهی های چشم زده کشور را به تنهایی تولید می کند و در این زمینه رتبه نخست کشور را دارد.


به گفته مدیر جهاد کشاورزی نهاوند ، مرکز پرورش ماهی قزل دانش نهاوند بزرگترین مرکز تولید و پرورش ماهی در شهرستان نهاوند است که به تنهایی سالانه 500 تن ماهی تولید می کند .
آقای سیف ، مدیر عامل مرکز پرورش ماهی قزل دانش نهاوند هم به افزایش تعداد تولید مثل ماهی در این مرکز اشاره کرده و می گوید : در این مرکز توانسته ایم با ایجاد سیستم و سالن های نور کاذب میزان تولید مثل ماهی را به 4 مرحله در سال افزایش دهیم در حالی که این میزان در کشور میانگین یک یا دو مرحله در سال است.


از آن جایی که روستای بابارستم در محل عبور رودخانه گاماسیاب قرار دارد ، توانسته است با سرمایه‌گذاری تعدادی از علاقه‌مندان به تولید و پرورش شیلات ، این روستا را به نام دهکده شیلاتی غیر ساحلی کشور نامگذاری کند.


از سال 87 این روستا به عنوان تنها دهکده شیلاتی غیر ساحلی کشور نام گرفته و علت آن هم شرایط مطلوب جغرافیایی و عبور طولانی ترین رودخانه غرب کشور با 902 کیلومتر از داخل اراضی روستای بابا رستم و پرداخت تسهیلات مناسب و ارزان قیمت در این منطقه است که موجب شده اهالی این روستا بتوانند با سرمایه گذاری در این بخش برای خود و دیگران شغل مناسب داشته باشند.


مدیر جهاد کشاورزی نهاوند می گوید : دهکده شیلاتی غیر ساحلی بابا رستم دارای 11 مزرعه پرورش ماهی است که 6 خانوار به طور مستمر در آنجا فعالیت می کنند .


ظفری می افزاید : در این دهکده شیلاتی سالانه 272 هزار تن ماهی تولید می شود که این میزان تولید بالغ بر دو میلیارد و 550 میلیون ریال درآمدزایی برای سرمایه گذاران به همراه داشته است.


مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: در این دهکده علاوه بر تولید ماهی قزل آلا سالانه 600 الی 700 هزار قطعه بچه ماهی تولید می شود که جذب بازار مصرف سایت های پرورش ماهی شهرهای اطراف می شود.


ظفری در ارتباط با نژاد ماهی های پرورشی موجود در این دهکده نیز می گوید : نژاد اکثر ماهی های تولیدی در این مزارع ایرانی است اما از نژاد ماهی قزل آلای فرانسوی و آمریکایی نیز در این دهکده پرورش داده می شود.


مدیر جهاد کشاورزی نهاوند می افزاید : در شهرستان نهاوند ماهی‌های گرم آبی مانند کپور ، آمور و آزاد نیز در حال تولید و پرورش هستند که در سال‌های گذشته به علت کارهای خوب تبلیغی و ترویجی سرانه مصرف ماهی مردم از نیم کیلو در 8 سال پیش ، امسال به 4 و نیم کیلو رسیده است.
آقای سیف مدیر عامل مرکز پرورش ماهی قزل دانش نهاوند در این زمینه می گوید : همه مراحل تولید در این سایت به روش سنتی انجام می شود .
وی می افزاید : افزایش تولید مثل ماهی در این شهرستان در ایجاد سیستم و سالنهای نور کاذب و تولید مثل و ایجاد بچه ماهی های چشم زده کاملا با روش سنتی انجام می شود که اگر بتوان به صورت مکانیزه و صنعتی انجام داد و از فارغ التحصیلان این رشته هم استفاده کرد و روش سنتی را با روش جدید و صنعتی در هم آمیخت بهره وری در هرکدام از این زمینه ها افزایش قابل توجهی خواهد یافت.


آقای امیری از مالکان دهکده شیلاتی غیر ساحلی بابا رستم هم به افزایش برخی هزینه های تولید اشاره می کند و می گوید : هزینه های جانبی تولید ماهی در حوزه های مواد خوراکی مورد نیاز ماهیها و مسائل مرتبط با بهداشت و درمان آنها بالا رفته است .


خسروی یکی دیگر از مالکان دهکده شیلاتی غیر ساحلی بابا رستم هم به موضوع فرآوری و نبود صنایع تبدیلی اشاره می کند و می گوید : در صورت ایجاد صنایع تبدیلی ، با فرآوری آن می توان ارزش افزوده زیادی را عاید شهرستان و استان کرد و با ایجاد اشتغال مناسب تا حدودی فقر را از چهره این شهرستان زدود .


وی ایجاد کارخانه کنسرو سازی ، ایجاد صنایع بسته بندی در اندازه و سایزهای مختلف و همچنین روغن کشی را از جمله موارد فرآوری این محصول برشمرد .


برخی از کارشناسان هم به جنبه توریستی بودن این شهرستان و بویژه دهکده بابارستم اشاره می کنند و می گویند که می توان این روستا را از جنبه گردشگری هم معرفی کرد .


اکبری کارشناس گردشگری در این زمینه می گوید : وجود یک دهکده شیلاتی غیر ساحلی می تواند موجب جذب گردشگران زیادی به این منطقه شود تا از نزدیک با مراحل تولید و پرورش ماهی که در حد خود بسیار جالب توجه است آشنا شوند و این امر به نوبه خود در ایجاد اشتغال و رشد و آبادانی این منطقه موثر است.


دیدگاه شما