تازه های سایت

کد مطلب: 8531
4. فروردين 1392 - 14:42
اخبار نهاوند ، پایگاه خبری گرو : عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، معتقد است مذاکرات هستهای ایران و 1+5 (آلماتی2) در اوائل سال جاری نشان خواهد داد که آمریکا درخصوص موضوع مذاکره با ایران چقدر صادق است.

به گزارش پایگاه خبری گرو ،  مهدی سنایی نماینده نهاوند وعضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم  با بیان اینکه صحبت های رهبر معظم انقلاب در بعد سیاست خارجی دو زوایه داشت، تصریح کرد: وجه نخست فرمایشات ایشان مربوط به مطالبات اصلی جمهوری اسلامی است که بر «ایستادگی بر سر حقوق خود و دفاع تمام عیار از امنیتش» پافشاری دارد.
وی افزود: با توجه به فشار رژیم صهیونیستی به آمریکا برای حمله به ایران، این پیام در زمان حضور اوباما در سرزمین اشغالی به گوش او و مقامات اسرائیل رسید تا آنها متوجه باشند که هر گونه بحث در این زمینه را باید از دستور کار خود خارج کنند.
مقام معظم رهبری در سخنانی در مشهد، تصریح کردند: «رژیم غاصب صهیونیستی در حد و اندازه ای نیست که در صف دشمنان ملت ایران به حساب بیاید و اگر غلطی از آنها سر بزند، جمهوری اسلامی ایران، تل آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد.»
باراک اوباما در سفرش به سرزمین های اشغالی از با اهمیت بودن امنیت رژیم صهیونیستی برای آمریکا سخن گفت.
سنایی با بیان اینکه «این پیام به خوبی از سوی طرف مقابل دریافت شد»، افزود: با وجود اینکه دو روز از اظهارات رهبر انقلاب و حضور اوباما در فلسطین اشغالی گذشت و او هیچ عکس العملی در اسرائیل نشان نداد؛ بدین معنا است که آمریکا می خواهد با تامل و حوصله در برابر سخنان رهبر انقلاب اقدام کند.
وی گفت: قاعدتا نخست وزیر اسرائیل فشار زیادی به اوباما آورده تا وی در خاک این رژِیم علیه جمهوری اسلامی ایران موضع گیری کند، اما «عدم موضع گیری اوباما در سرزمین های اشغالی نشان داد که آمریکا در خصوص اینکه خودش را در دام برنامه های مقامات اسرائیل نیاندازد، جدی است».
اوباما بعد از سفر به سرزمین های اشغالی، راهی اردن شد. وی در کنفرانسی مشترک با پادشان اردن، در واکنش به سخنان رهبر معظم انقلاب هرچند بار دیگر «دیپلماسی» و راه حل های دیپلماتیک برای حل موضوع هسته‌ای ایران بدون در نظر گرفتن راه حل نظامی سخن گفت، اما در عین حال تاکید کرد که «همه گزینه ها در مورد ایران بر روی میز قرار دارد.»
این در حالی است که به گفته رهبر معظم انقلاب «آمریکائی ها مدتی است که از طرق گوناگون پیغام می دهند که خواهان مذاکره جداگانه با ایران در خصوص موضوع هسته ای هستند».
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بخش دیگری از گفت و گو با خبرآنلاین با بیان اینکه توطئه ها و طراحی های انجام گرفته در آمریکا، فضایی برای ایجاد اعتماد بین دو کشور فراهم نمی کند، تصریح کرد: «اما موافقت رهبر انقلاب با گفت وگوهای دو جانبه، به نوعی انداختن توپ در زمین ایالات متحده بود و حالا این آمریکا است که باید حسن نیت خود را ثابت کند و نه تنها با سخن از مذاکره بلکه با اقدامات عملی نشان دهد که به دنبال دشمنی با جمهوری اسلامی ایران نیست».
وی خاطر نشان کرد: مذاکرات آلملاتی دو نشان خواهد داد که غرب و آمریکایی ها صرفا به دنبال امتیاز گیری و دیکته کردن تصمیمات خود هستند یا اینکه واقعا به عنوان طرف برابر، به دنبال تفاهم و یافتن راهکارهای برای حل و فصل مسائل اند.
سنایی که معتقد است با سخنان رهبر انقلاب به عنوان تعیین کننده ترین فرد در حوزه سیاست خارجی، «مذاکره با آمریکا از وضعیت تابو خارج شده»، افزود: از آنجا که سیاست خارجی ایران به جز رژیم صهیونیستی، مذاکره با هیچ کشور دیگری را منع نکرده است و جمهوری اسلامی ایران هم در گذشته در خصوص مسائل عراق و افغانستان مذاکرتی با آمریکا انجام داده است، طبیعتا همکارهای ایران و آمریکا در برخی از بخش ها می تواند مشکلات موجود در منطقه را کم کند.
وی اظهار داشت: شرط اصلی جمهوری اسلامی از سوی رهبری انقلاب تعیین شده است؛ یکی اینکه آمریکا دست از دشمنی بردارد و با «اقدامات عملی» اعتماد ما را جلب کند و نشان دهد که جمهوری اسلامی را به عنوان قدرت منطقه ای بپذیرد و دوم آنکه آنها اصول مذاکره رعایت کنند.
عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی، تاکید کرد: «طبیعتا عدم مخالفت ازسوی رهبر انقلاب با مذاکره دو جانبه، موضوع قابل توجهی برای آمریکایی ها است و آنان حتما در این زمینه عکس العمل هایی نشان خواهند داد».
سنایی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص اینکه مذاکراتی بین دولت های مختلف ایران و آمریکا صورت گرفته است، خاطر نشان کرد: سخن ایشان قرار دادن دولت ها در مقابل دولت آمریکا بود و اینکه جایگاه رهبری جایگاه خاص خودش است که ضمن اینکه نظارت کلی بر عرصه سیاست خارجی دارند، اما وظیفه دیلپلماسی را بر عهده دولت ها گذاشتند و طرف مذاکره با آمریکا یا هر کشور دیگر، دولت ها هستند. منتها باید اصول و منشور تعیین شده از سوی رهبری انقلاب را رعایت کنند.

دیدگاه شما