تازه های سایت

کد مطلب: 8387
24. اسفند 1391 - 8:00
اخبار علمی ، پایگاه خبری گرو : سازمان فضایی آمریکا «ناسا» اعلام کرد: مریخ نورد «کیوریسیتی» موادی شیمیایی در مریخ پیدا کرده است که می تواند نشانه وجود نوعی حیات اولیه در گذشته این سیاره باشد.

 

به گزارش دیلی میل، مریخ نورد کیوریسیتی ماه گذشته که در حال بررسی نمونه سنگ بستر یک رودخانه قدیمی در مریخ بود، این مواد شیمیایی را کشف کرد.

در این نمونه سولفور، نیتروژن، هیدروژن، اکسیژن، فسفر و کربن پیدا شده است.

محققان می گویند: ترکیب این عناصر می تواند منبع انرژی احتمالی برای میکرو اورگانیسم ها باشد.

مواد معدنی یافته شده در این نمونه همچنین می تواند نشانه وجود آب در سطح مریخ در گذشته باشد.

«جان گروتزینگر» دانشمند برجسته برنامه اکتشافی کیوریسیتی در مقر سازمان فضایی آمریکا در واشنگتن گفت: «محیطی قابل سکونت کشف کرده ایم که برای حیات بسیار مناسب بوده است. اگر این آب وجود داشت شاید می شد آن را نوشید.»

وی خاطرنشان کرد : این نمونه از درون یک صخره قدیمی استخراج شده است . این صخره زمانی در آب قرار داشته و تحلیل ها حاکی از وجود سولفات و سایر مواد معدنی لازم برای پیدایش حیات در آن است.

به گفته گروتزینگر، آبی که در این ناحیه مریخ جاری بود احتمالا قابل نوشیدن بوده است. یعنی این محیط تا این اندازه برای حیات آمادگی داشته است.

ماموریت پنج میلیارد دلاری مریخ نورد کیوریسیتی برای کشف حیات در مریخ طراحی نشده بلکه هدف آن یافتن نقاطی است که امکان وجود آثار اولیه حیات در آن ها وجود دارد.

کیوریسیتی هفت ماه پیش توسط عملیاتی پیچیده در گودال گیل در مریخ فرود آمد.

این مریخ نورد درحال جمع آوری فهرست قابل توجهی از شواهد وجود آب در گودال گیل است.

قرار بود کیوریسیتی به زوی به سمت بخش جنوبی این گودال حرکت کند که با این کشف تازه ، سفر آن برای چند هفته به تاخیر افتاد.

دیدگاه شما