تازه های سایت

کد مطلب: 7487
23. بهمن 1391 - 6:46
پایگاه خبری گرو : تیم ملی فوتبال نیجریه یکشنبه شب با شکست یک بر صفر تیم بورکینافاسو، بعد از 19 سال و برای سومین بار، به مقام قهرمانی رقابت های فوتبال جام ملت های آفریقا، دست یافت.

به گزارش پایگاه خبری گرو  ، تک گل تیم ملی فوتبال نیجریه دراین بازی ، در دقیقه 40 بازی توسط ˈ ساندی امباˈ به ثمر رسید.

سوپرعقابهای نیجریه پیش از زدن این گل، در همان ابتدای بازی دو موقعیت بسیار عالی را بدست آوردند که با عدم دقت بازیکنان این تیم به هدر رفت.

بعد از این گل نیز ˈویکتور موسس ˈ بازیکن تیم باشگاه ˈچلسی ˈ انگلیس دو موقعیت خوب را در دقایق 40 و 42 از دست داد.

در نیمه دوم این دیدار سرنوشت ساز، تیم نیجریه با تحکیم خطوط دفاع و میانی اش و گرفتن شیوه ای دفاعی اگرچه بازی را از روان و زیبا بودن خارج کرد اما این شیوه سبب شد که تیم بورکینافاسو تا دقیقه 70 بازی نتواند موقعیت خطرناکی را بر روی دروازه این تیم خلق کند.

اما عقب کشیدن تیم نیجریه سبب شد که فشار تیم بورکینافاسو از دقیقه 70 بازی شدت بیشتری پیدا کند.

بهترین موقعیت تیم ملی فوتبال بورکینافاسو در دقیقه 74 این بازی با نفوذ بازیکنان تکنیکی این تیم و با شوت زیبای ˈ ویلفرد سانوˈ بازیکن تیم ˈکیوتو سانگاˈ ژاپن بدست آمد که دروازه بان نیجریه با دفع زیبای این توپ این بخت مسلم را از تیم مقابل گرفت.

تیم نیجریه بعد از این حرکت خطرناک تیم بورکینافاسو ، با خارج شدن از لاک دفاعی تلاش کرد از فشارهای بازیکنان این تیم بکاهد.

با خارج شدن سوپر عقابها از لاک دفاعی، آنان باز دو موقعیت بسیار عالی با حرکات زیبای ˈویکتورموسس ˈ و ˈاحمد موسیˈ بازیکن تیم ˈسی اس کا مسکوˈ در دقایق 85 و 86 بازی بدست آوردند که اگر دقت عمل و واکنش عالی دروازه بان تیم بورکینافاسو نبود ، تیم نیجریه با گل های بیشتری این بازی را به پایان می رساند.

داوری این دیدار که در استادیوم ˈ ملی ˈ یا ˈاف ان بی ˈ سووتو در شهر ژوهانسبورگ و با حضور نزدیک به 90 هزار تماشاگر برگزار شد، برعهده ˈجمال حیمودی ˈ از کشور الجزایر بود.

این دیدار با حضور ˈژاکوب زوما ˈ رییس جمهور آفریقای جنوبی و مقامات فدراسیون جهانی فوتبال و فدراسیون فوتبال آفریقا برگزار شد.

پس از پایان این دیدار، طی مراسمی با حضور ˈزوماˈ ، بازیکنان تیم ملی نیجریه قهرمان جام ملت های آفریقا 2013، ضمن بگردن آویختن مدال طلا، جام پرافتخار این دوره از بازی ها را درآغوش گرفتند.

ˈسوپر عقابها ˈ در این رقابت ها، نخست با دو تساوی دربرابر تیم های بورکینا فاسو و زامبیا و برد در برابر تیم اتیوپی؛ با 5 امتیاز به عنوان تیم دوم گروه ˈسی ˈ و بعد از تیم بورکینافاسو راهی مرحله یک چهارم نهایی مسابقات جام ملت های آفریقا 2013 شده بودند.

تیم ملی فوتبال نیجریه در مرحله یک چهارم نهایی نیز با شکست دو بر یک تیم قدرتمند ساحل عاج به مرحله نیمه نهایی جام ملت های آفریقا صعود کرد.

سوپر عقابها در مرحله نیمه نهایی نیز با شکست چهار بر یک تیم مالی موفق شدند به مرحله فینال این رقابت ها راه یابند.

تیم ملی فوتبال نیجریه پیش از این هفت بار به فینال جام ملت های آفریقا راه یافته بود اما تنها دو بار در سالهای 1980 و 1994 میلادی به مقام قهرمانی این رقابت ها دست یافت.

قهرمانی تیم ملی فوتبال نیجریه در این دور از رقابت های جام ملت های آفریقا، یک افتخار بزرگ دیگر برای ˈاستفان کیشی ˈ سرمربی این تیم بشمار می آید.

استفان کیشی ˈ بازیکن سابق تیم نیجریه، دومین فرد در طول تاریخ 56 ساله جام ملت های آفریقا می باشد که توانسته است دو بار، یک بار به عنوان بازیکن و یک بار به عنوان سرمربی ، جام قهرمانی این رقابت های قاره ای را در دست بگیرد.

وی در سال 1994 میلادی به عنوان بازیکن خط دفاعی تیم ملی فوتبال نیجریه توانسته بود به همراه با این تیم به مقام قهرمانی جام ملت های آفریقا برسد.

در سال 1994 میلادی تیم نیجریه، در نیمه نهایی نخست بر آفریقای جنوبی غلبه کرد و در فینال با شکست تیم ساحل عاج توانست قهرمان جام ملت های آفریقا شود.

در طول تاریخ این بازیها ، تنها ˈمحمود الجوهری ˈ بازیکن و سرمربی سابق تیم ملی فوتبال مصر توانسته بود این افتخار را کسب کند.

محمود الجوهری نخست در سال 1959 میلادی به عنوان بازیکن تیم ملی فوتبال مصر همراه با این تیم توانست جام قهرمانی رقابت های جام ملت های آفریقا را بدست آورد.

وی در سال 1998 میلادی به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال مصر موفق شد بار دیگر مقام قهرمانی این رقابت های قاره ای را کسب کند .

مقام دومی رقابت های جام ملت های آفریقا برای تیم ملی فوتبال بورکینافاسو که بازیکنان آن به ˈاسب های نرˈ شهره شده اند، نیز یک افتخار شمرده می شود.

این تیم برای اولین بار از سال 1998 میلادی است که توانسته است در یک تورنمت قاره ای به مرحله فینال راه یابد .

تیم ملی فوتبال بورکینافاسو که در رده بندی فیقا در رتبه 92 جهان قرار دارد ، برخلاف سوابق درخشان تیم نیجریه، از سال 1978 برای نخستین بار وارد رقابت های جام ملت های آفریقا شده و تنها یک بار در سال 1998 میلادی توانسته است که به مقام چهارمی این رقابت ها دست یابد.

تیم بورکینافاسو برای رسیدن به این مرحله، نخست در گروه ˈسی ˈ علاوه برکسب تساوی یک بر یک در برابر نیجریه و تساوی بدون گل در برابر تیم زامبیا مدافع قهرمانی جام ملت های آفریقا ؛ با چهار گل تیم اتیوپی را برده بود.

تیم ملی فوتبال بورکینافاسو یکشنبه شب گذشته درمرحله یک چهارم نهایی با پیروزی یک بر صفر بر تیم توگو؛ توانست به مرحله نیمه نهایی جام ملت های آفریقا 2013؛ راه پیدا کند.

این تیم در مرحله نیمه نهایی نیز با شکست سه بر یک تیم ملی غنا به فینال راه یافت.

کسب مقام دومی بورکینافاسو در این رقابت ها نیز یک شانس خوب برای ˈپول پوت ˈ سرمربی بلژیکی تبار این تیم بود که بتواند بار دیگر بخشی از اعتبار گذشته اش را بدست آورد.

ˈپول پوت ˈ در سال 2005 میلادی بدنبال درگیر شدنش در رسوایی بوجود در آمده در رقابت های فوتبال باشگاهی بلژیک به مدت سه سال از سوی فدراسیون فوتبال این کشور از فعالیت در این رقابت ها محروم شد.

وی پس پایان دوره سرمربیگری اش در تیم ملی گامبیا طی سال 2007 تا 2011 میلادی ، از سال 2012 میلادی کار سرمربیگری را در تیم بورکینافاسو شروع کرده بود.

دیدگاه شما