تازه های سایت

کد مطلب: 6498
16. دى 1391 - 6:48
پایگاه خبری گرو : سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بااشاره به اینکه تاآخرین لحظه دیدار پایانی مرحله مقدماتی برای رسیدن به جام جهانی تلاش خواهد کرد، گفت:در دیدار با تیم های قطر، لبنان وکره جنوبی چیزی برای از دست دادن نداریم و باید از همه لحاظ آماده باشیم.
 به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از ایرنا ، ˈکارلوس کی روشˈ که پس از کسب نتایج نه چندان مطلوب در مرحله مقدماتی جام جهانی 2014تحت فشار و انتقدات زیادی قرار گرفته، برای سپری کردن تعطیلات سال نوی میلادی در انگلیس حضور دارد.

سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال ایران در یک گفت وگویی تلویزیونی شرکت کرد که در زیر می آید:

* سال 2012 برای تیم ملی ایران چگونه گذشت؟

از روزی که کارم را در ایران آغاز کردم بارها به این مساله اشاره داشتم که کار ساه ای پیش روی نداریم. در گروه ایران 5 تیم حضور دارند که همگی آنها دارای شانس صعود مستقیم به جام جهانی و یا رسیدن به دیدارهای پلی اف هستند. تیم ایران خردادماه 3 بازی حساس خواهد داشت و چیزی برای از دست دادن ندارد.

* شما به صعود امیدوار هستید؟

بسیار امیدوارم، در گروه ما فاصله ها بسیار اندک است و برای رسیدن به هدفمان که همان جواز حضور در برزیل است باید از لحاظ تاکتیکی، تکنیکی، بدنی و روحی آماده شده و حاشیه را کنار بزنیم. رسیدن به جام جهانی نیازمند همدلی همه جامعه است و من به صعود امیداور هستم. اگر تیم ایران سازمان یافته تر کار کند به هدفش خواهد رسید. تماشاگران پرشوری حامی تیم ملی هستند که شاید بتوان نمونه آنرا فقط در آمریکای جنوبی دید و بازیکنان می بایست در این 3 بازی آخر با قدرت بیشتری کار کنند.

* چرا تیم ملی ایران تااین حد فراز و نشیب دارد؟

قبول دارم ما در برخی بازی ها خوب هستیم اما در دیدارهایی چون ازبکستان و لبنان فرم ایده آلی نداریم اما این مساله دلایلی دارد. متاسفانه آسیب دیدگی های زیادی در این چند ماه گریبان بازیکنان ملی را گرفت و حتی برای دیدار با لبنان 7 بازیکن خود را نداشتیم و پیدا کردن جانشین هم سطح نفرات اصلی سخت بود. البته با این اوصاف باخت به لبنان ناامید کننده بود و نمی بایست دست خالی بیروت را ترک می کردیم.

* این دلیل برای باخت به ازبکستان و لبنان کافی است؟

ببینید، مسافت کشورهای آسیایی زیاد است و شرایط آب و هوایی و زمین های بازی نیز تفاوت زیادی با هم دارند. تیم های گروه ما در یک وضعیت هستند و یقین دارم با حمایت فدراسیون و مردم راهی برزیل خواهیم شد.

* مسابقه های مقدماتی آسیا دربرنامه های شما چه جایگاهی دارد؟

در این رقابت ها تنها به دنبال پیروزی هستیم و باید بازیکنان را در آن به خوبی محک زده و آماده ترین ها را در دیدارهای مقدماتی جام جهانی انتخاب کنیم. گمان می کنم دیدارهای مقدماتی جام ملت های 2015 اسیا برای بازیکنان ایران مفید است.

* چرا در دیدارهای غرب آسیا، ˈکریم انصاری فردˈ و ˈمحمد قاضیˈ مورد استفاده قرار نگرفتند؟

دیدارهای غرب آسیا برای ما چندان مهم نبود و می خواستیم از بازیکنانی بهره ببریم که کمتر بازی های بین المللی را تجربه کرده اند. این بازی ها برای نفرات جوان ما خوب بود. این را هم بدانید که حتی تیم دوم ایران هم به این مسابقه ها اعزام نشد و درواقع باید گفت که تیم منتخب ایران به مصاف حریفان رفت.

* چرا چندصباحی است درفوتبال ایران استعدادها شکوفا نمی شوند؟

یکی از مهمترین دلایل این است که در ایران لیگ رقابتی در سطح نوجوانان و جوانان وجود ندارد، درایران جوانان مستعدی هستند که تجربه بین المللی ندارند. درحالی که باید ابتدا در لیگ داخلی حضور داشته و سپس در دیدارهای بین المللی شرکت کرده و تجارب ارزشمندی کسب کنند. درپرتغال بازیکنان قبل از 21 سالگی حداقل بین 40 تا 60 بازی بین المللی را تجربه کرده اند و در سن 8 الی 20 سالگی زیر نظر مربیان بین المللی پرورش یافته و سپس به تیم ملی بزرگسالان تزریق می شوند.

* نمونه ای از این بازیکنان پرتغالی را معرفی می کنید؟

زمانی که ˈلوییس فیگوˈ در سن 21 سالگی به تیم ملی بزرگسالان آمد، 65 بازی ملی در رده های سنی پایین داشت و بارها برابر برزیل، ایتالیا، اسپانیا و تیم های دیگر به میدان رفته بود اما بازیکنان جوان ایران زمنیه ملی نداشته و زمانی که در بزرگسالان حضور می یابند پوشیدن پیراهن بزرگسالان برای آنان سخت می شود.

* قطع همکاری با منچستریوناتید و حضور در تیم ملی پرتغال برای شما اشتباه نبود؟

نه،من دوران خوبی در یونایتد داشتم.حضور در تیم ملی کشورم و آن هم زمانی که برای رسیدن به جام جهانی آفریقای جنوبی تلاش می کرد پیشنهادی بود که نمی توانستم از کنار آن عبور کنم و گمان می برم در آن زمان بهترین تصمیم را اتخاذ کردم.

* هنوز هم با آلکس فرگوسن ارتباط دارید؟

بله همواره با او صحبت می کنم و برایم افتخار است که فرگوسن مرا به عنوان دوست خود قبول کرده است.

* به چه دلیلی راهی انگلیس شده اید؟

استراحت و دیدن بازی های ˈاشکان دژاگه در تیم فولام . در لیگ انگلیس بازیکنان ملی از کشورهای مختلف هستند که شاید در آینده با آنان بازی کنیم و می بایست از تمامی آنها شناخت داشته باشیم.

* عملکرد دژاگه در تیم فولام چگونه است؟

وی در بازی های اخیر بسیار خوب بوده و تا 2 ماه آینده می تواند به یکی از بهترین بازیکنان خارجی لیگ برتر انگلیس تیدبل شود.

* چقدر روی دژاگه برای رسیدن به جام جهانی حساب می کنید؟

اشکان دژاگه شاید بهترین بازیکن فوتبال ایران است که در کنار نفراتی چون مسعود شجاعی، جواد نکونام و رضا قوچان نژاد می تواند تیم ملی را به هدفش برساند. امیدوارم این نفرات در فرم ایده آل بوده و برای دیدارهای خردادماه بدون مصدومیت در خدمت تیم ملی باشند.

* ازخط حمله ایران انتقادات زیادی می شود، چه برنامه ای برای آن دارید؟

در چند بازی گذشته به اندازه کافی گل نزده و نتیجه دلخواه را کسب نکرده ایم. بهترین مهاجمان ایران کریم انصاری فرد، اشکان دژاگه، علی کریمی، غلامرضا رضایی و رضا قوچان نژاد هستند که باید با تلاش آنان و کادر فنی به بازی هجومی خود بازگردیم.

* خط دفاعی ایران خوب است اما هواداران فوتبال هجومی می خواهند، این مساله را می دانید؟

وقتی به ایران آمدم تیم ملی گل های زیادی از حریفان می خورد که این مشکل را با تلاش زیاد برطرف کردیم و هم اکنون میانگین گل خورده ما در هر دیدار 6 دهم است که در سطح بین المللی آمار ایده آلی است. متاسفانه در زمان های حساس چند مهاجم خود را از دست دادیم که این امر تاثیر منفی زیادی داشت.

* هم اکنون مهاجم اصلی تیم ایران چه فردی است؟

قاضی، انصاری فرد، قوچان نژاد، رضایی و دژاگه برای ما بهترین مهاجمان هستند اما باید در نظر بگیرد که بسیاری از بازیکنان تیم ملی در باشگاه پرسپولیس عضویت دارند و زمانی که این تیم در شرایط بدی قرار داشت نفرات ملی پوش آنها افت زیادی داشتند.پرسپولیس نزدیک به 10ملی پوش داشت که با شرایط خوبی به اردوی تیم ملی نمی آمدندوما نمی توانستیم به یکباره 10 بازیکن را تغییر دهیم. مربی عصای جادویی ندارد که در مدت زمان کوتاه بازیکن را به اوج آمادگی برساند، ضمن اینکه فوتبال ایران چندان غنی است که به راحتی بتوان برای نفرات اصلی جایگزین انتخاب کرد.

* این روزها صحبت از جاسوسی می شود که برای قطری هاکار می کند، چه نظری دارید؟

من چیزی در این مورد نمی دانم و گمان می برم این مساله قسمتی از نمایشی است که روزنامه های ایرانی ساخته اند. من از حضور در ایران خوشحالم و می خواهم پس از تیم ملی پرتغال به همراه ایران نیز به جام جهانی بورم. البته در این راه طوفان هایی درمسیر ما قرار دارد که عبور از آنها آسان نیست.

* ایران با اروپا چه تفاوت هایی دارد؟

در آسیا فاصله کشورها زیاد است و بازیکنان لژیونر تنها 2 روز قبل از بازی و آن هم با خستگی به اردو می آیند و مدت زیادی هم طول می کشد که به محل بازی رسمی برسید. دراروپا فاصله ها کم است وبا پرواز اختصاصی به راحتی راهی محل بازی می شوید. تقویم فیفا برای کشورهایی چون آرژانتین، برزیل، اسپانیا، ایتالیا و آلمان نوشته می شود واگر کشور هایی مثل ایران بخواهند براساس آن برنامه ریزی کنند موفق نخواهند شد.

* ازحضور در ایران لذت می برید؟

من برای تیم های زیر 21 و 23 سال ایران نیز برنامه ریزی می کنم و سرم شلوغ است، اما اعتراف می کنم که ایران را خیلی دوست دارم. ایران کشوری با فرهنگ و مردمی دوست داشتنی است که تاریخی غنی پشت آن قرار دارد. هدفم این است که با تیم ملی این کشور دوست داشتنی به برزیل برسم و برای تحقق این هدف تا آخرین لحظه تلاش می کنم.

دیدگاه شما