تازه های سایت

کد مطلب: 56860
18. مرداد 1403 - 7:14
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: شیرخشک مورد نیاز نوزادان و شیرخوارها به اندازه کافی بین داروخانه های این استان توزیع شده است و در این باره هیچگونه کمبودی نداریم.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، دکتر قدرت الله رستمی در گفت و گو با خبرنکار ایرنا در پاسخ به مطالب طرح شده در فضای مجازی مبنی بر کمبود شیرخشک «آپتامیل بالای یک سال»اظهار کرد: همه داروخانه ها امکان عرضه و فروش شیر خشک های معمولی را دارند مگر اینکه داروخانه ای متقاضی عرضه آن نباشد.

وی اضافه کرد: پس از تخصیص سهمیه شیرخشک استان، به همه داروخانه ها بر اساس سهمیه شیرخشک تعلق می گیرد البته در برخی داروخانه ها به علت افزایش مراجعه مردم شیرخشک زودتر تمام می شود که این به معنای کمبود نیست.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: شیرخشک های رژیمی نیز با تجویز پزشک در اختصاص متقاضی قرار می گیرد و یکسری شیرخشک ها هم با تشخیص پزشک معالج برای بیمارهای ژنتیکی استفاده می شود.

رستمی ادامه داد: این قبیل شیرخشک ها پس از تجویز پزشک و ثبت نام متقاضی در سامانه، پس از تایید، از تهران توسط پست به در خانه متقاضی ارسال می شود.

وی بیان کرد: فرایند ارسال پستی شیر خشک به در خانه به عللی از جمله حضور نداشتن فرد در منزل و عودت آن، که به منزله نیاز نداشتن فرد به شیرخشک تلقی می شد، متوقف و والدین نوزاد برای تهیه شیرخشک باید به داورخانه های منتخب مراجعه کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: شیرخشک های نوع یک، ۲ و سه با برندهای مختلف در داروخانه ها موجود است و نوع یک برای نوزادان خردسال، نوع ۲ برای نوزدان که کمی سن آنها از گروه یک بیشتر است و نوع سه برای نوزادانی که در آخرین ماه های شیرخوارگی قرار دارند و کم کم به خوردن غذا روی آوردند، استفاده می شود.

رستمی ادامه داد: در صورت کمیاب شدن شیر خشک نوع سه می توان از شیر خشک نوع ۲ مشروط به کم زون نبودن نوزاد، استفاده کرد در غیراینصورت شیرخشک نوع سه با دیگر برند ها را می توان به نوزاد داد.

وی گفت: ۹ هزار قوطی شیرخشک «آپتامیل» بالای یک سال امروز بین داروخانه های استان همدان توزیع شد و از این برند شیرخشک مخصوص رده سنی بالای یک سال به میزان کافی در همه داروخانه های استان موجود است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: تاکید بدون دلیل موجه بر یک نام تجاری (برای مثال برند آپتامیل) موجب بر هم زدن تعادل در بازار عرضه و تقاضا می شود.

رستمی افزود: برند آپتامیل اکنون در داروخانه های استان برای تمام رده ای سنی کودکان موجود است با این وجود حتی در صورت کمبود یک برند خاص به راحتی می توان آن را با سایر برند های مشابه جایگزین کرد.

وی اضافه کرد: از طرفی مصرف انواع شیرخشک های غیررژیمی (رگولار) اطفال با نام های تجاری مختلف برای عموم شیرخواران سالم، مجاز است.

دیدگاه شما