تازه های سایت

کد مطلب: 56635
20. تير 1403 - 0:54
مسئول برنامه بهداشت هوا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: با وجود توصیه به ماندن در خانه به‌علت آلودگی هوا، اما چنانچه مجبور به حضور در خارج از منزل هستید، برای جلوگیری از استنشاق هوای آلوده، از ماسک مناسب استفاده کنید.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، مهدی خدابخشی گفت: با وجود توصیه به ماندن در خانه به‌علت آلودگی هوا، اما چنانچه مجبور به حضور در خارج از منزل هستید، برای جلوگیری از استنشاق هوای آلوده، از ماسک مناسب استفاده کنید.

این مقام مسئول بیان کرد: ماسک مناسب برای استفاده در مواقع آلودگی هوا، ماسک‌های فیلتردار N95 است؛ اما درصورت دسترسی نداشتن به این نوع ماسک می‌توان از ماسک‌های معمولی موجود در داروخانه‌ها هم استفاده کرد.

وی تأکید کرد: البته تا حد امکان مردم از خروج غیر ضروری از منزل و تردد در هوای آزاد و معابر شهری خودداری کنند.

مسئول برنامه بهداشت هوا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: هرگونه فعالیت بدنی مثل پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در هوای آلوده منجر به آسیب جدی دیدن سیستم تنفسی می‌شود؛ بنابراین باید از هرگونه فعالیت بدنی در هوای آزاد خودداری کرد.

خدابخشی اظهار کرد: کودکان، خانم‌های باردار، سالمندان، بیماران آسمی و افرادی که سابقه بیماری‌های قلبی و تنفسی دارند، باید از حضور در سطح شهر و هوای آزاد خودداری کنند.

وی بیان کرد: درصورت استفاده از خودروی شخصی، شیشه‌های آن را بالا بکشید و تهویه خودرو را در حالت گردش هوای داخل قرار دهید تا هوای آلوده وارد کابین آن نشود.

مسئول برنامه بهداشت هوا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: کارکنانی که به‌واسطه شغلشان بیشتر در معرض گردوغبار قرار دارند، ازجمله پاکبان‌ها و مأموران پلیس از وسایل حفاظت فردی مناسب استفاده کنند.

خدابخشی پرهیز از مصرف سیگار و قلیان و در مقابل افزایش مصرف شیر، ماست کم‌چرب، میوه و سبزیجات تازه و مایعات را برای کاهش اثرات آلاینده‌های هوا توصیه کرد.

وی گفت: پنجره‌های مشرف به هوای آزاد را باید بست و درصورت مواجهه با تنگی نفس و هرگونه ناراحتی قلبی- عروقی، در کمترین زمان به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی یا بیمارستان مراجعه کرد.

معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان نیز ابراز کرد: هوای شهرستان‌های همدان و نهاوند برای همه گروه‌ها ناسالم و در ملایر بسیار ناسالم است.

سیدعادل عربی اظهار کرد: منشأ گردوغبار خارج از استان همدان است و شهرستان‌های نزدیک به مرکز کشور با توده هوای آلوده بیشتری مواجه هستند.

وی اضافه کرد: هرچند منشأ گردوغبار همدان نیست، اما 50 هزار هکتار کانون گردوغبار در این استان شناسایی شده است.

معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان ادامه داد: بیشترین میزان کانون‌های گردوغبار در شهرهای فامنین، قهاوند و کبودراهنگ قرار دارد.

عربی افزود: برنامه جامع و 10 ساله مقابله با کانون‌های داخلی گردوغبار استان همدان تهیه شده و در این برنامه منابع طبیعی، محیط‌زیست. فرودگاه، هواشناسی و جهاد کشاورزی تکالیفی برعهده دارند.

هوای همدان برای سومین روز متوالی آلوده است و امروز به‌واسطه کیفیت نامناسب هوا فعالیت ادارات با دو ساعت تأخیر آغاز شد.

دیدگاه شما