تازه های سایت

کد مطلب: 56569
12. تير 1403 - 7:07
آب چشمه «گاماسیاب» در نهاوند، زمین‌های مزروعی 5 استان کشور را مشروب می‌سازد!

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، سراب گاماسیاب کجاست؟ وقتی این میزان آب، به یکباره از دل کوه بیرون بیاید، با خودت می‌گویی که حتماً جادوگری عصای خود را بر زمین زده است تا رودخانه‌ای پدیدار شود! سراب «گاماسیاب» رودخانه‌ای جادویی است که از میان سنگ‌ها بیرون آمده است.

شاید با شنیدن نام «سراب» به یاد کویر، عطش و بی‌آبی می‌افتید، اما این سراب، سراب دیگری است؛ پرآب‌ترین چشمه ایران که در 20 کیلومتری شهر نهاوند قرار گرفته است. نهاوند یکی از شهرهای استان همدان است که در فاصله 400 کیلومتری تهران قرار دارد.

سراب گاماسیاب بزرگترین چشمه ایران است. این چشمه به قدری بزرگ است که نام چشمه برای آن کوچک است، چرا که با شنیدن نام چشمه، حفره کوچکی در ذهن تداعی می‌شود، اما میزان آبدهی این چشمه به قدری زیاد است که در بدو ورود به سطح زمین، رودخانه‌ای عظیم پدید می‌آورد. جالب است بدانید که در هر دقیقه، چیزی حدود 60 تانکر 5 هزار لیتری آب از این چشمه خارج می‌شود!

بخش اعظم آب خروجی در همان اطراف، دریاچه‌ای ایجاد کرده است که چشم‌انداز دریاچه و همچنین درختانی که در کنار آن روییده‌اند، منظره‌ای زیبا را پدید آورده است و مکان مناسبی در میان جنگل‌های گاماسیاب برای برپایی چادر و شب‌مانی به شمار می‌رود.

غاری در همسایگی چشمه: در بالادست چشمه‌، دهانه زیبای غاری طبیعی به چشم می‌‌آید. فضای داخل غار شامل دهلیزها و راهروهای به هم پیوسته‌ای است که حرکت در آنها نیازمند ابزار روشنایی و غار نوردی است. در کنار غار نیز نقش کتیبه‌ای به چشم می‌خورد که به دستور ناصرالدین شاه حک شده است.

منشأ آب این سراب، یخچال طبیعی است و «سراب گیان» نیز یکی از تفریح‌گاه‌های غرب کشور به شمار می‌رود که این دو مکان طبیعی نهاوند در فهرست میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است.

رود «گاماسیاب» دارای آبی با کیفیت عالی است و در مسیر خود، قسمت عمده روستاها و باغ‌های باختری شهر نهاوند را مشروب ساخته و راهی شهرستان صحنه در استان کرمانشاه می‌شود. این رودخانه پس از ورود به استان کرمانشاه، به استان لرستان سرازیر می‌شود و در ادامه، به خوزستان می‌رسد و بعد از گذر از مسیری پر پیچ و خم، به هورالعظیم می‌پیوندد!

نهاوند از روزگاران باستان در قلمرو سرزمین بزرگ ایران، یکی از شهرهای با اهمیت به شمار می‌رفت و در دوران مادها و هخامنشیان از ولایات «ماد بزرگ» بود، اما در عصر جانشینان اسکندر به واسطه معبد «لائودیسه»، اعتبار بسیار یافت.

در زمان ملکشاه سلجوقی، خواجه نظام‌الملک که برای بازدید از «نظامیه» بغداد راهی این شهر بود، بین راه به دست یکی از فداییان اسماعیلیه به قتل رسیده که از این رو گفته می‌شود مقبره او در شهر نهاوند است.

در دوره قاجار، ناصرالدین شاه ضمن بازدید از این شهر دستور داد تا قلعه نهاوند را که اثری تاریخی محسوب می‌شد، خراب و ویران کنند و بدین ترتیب، یافته‌های باستان شناختی و منابع مکتوب و موجود تاریخی، حاکی از کهنسالی این خطه از سرزمین ایران و جلوه‌ای ماندگار از تاریخ پرفراز و نشیب آن است.

نهاوند دیدنی‌های بسیاری دارد و با اینکه شهر نسبتاً کوچکی است، اما تا بخواهید از جاذبه‌های بس عجیب و زیبایی برخوردار است.

دیدگاه شما