تازه های سایت

کد مطلب: 56344
17. خرداد 1403 - 7:24
مسئول شیلات جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با بیان اینکه نهاوند بیش از ۷۰ درصد ماهی قزل‌آلا مورد نیاز استان همدان را تامین می‌کند،از احیای ۲۶ مزرعه پرورش ماهی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، مصطفی کزازی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شهرستان نهاوند از قابلیت فراوانی در بخش شیلات و آبزی‌پروری برخوردار است به طوری‌که به عنوان قطب شیلات بیش از ۷۰ درصد ماهی قزل‌آلای مورد نیاز استان همدان را تامین می‌کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۹۰ مزرعه گرمابی و سردابی پرورش و تولید ماهی در این شهرستان فعالیت می‌کند که سالانه چهارهزار تن ماهی سردابی و ۲۷۰ تن ماهی گرمابی تولید می‌کنند.

کزازی با بیان اینکه این میزان ماهی تولیدی در شهرستان در بازارهای داخلی و خارجی مصرف می‌شود، ادامه داد: در سال جاری بنا داریم میزان تولید ماهی را با ۱۰۰۰ تن افزایش، به ۴۲۰۰ تن برسانیم.

مسئول امور شیلات و آبزی‌پروری جهاد کشاورزی نهاوند افزود: یک شرکت تولید ماهی قزل آلا با اخذ کد ir برای صادرات ماهی به کشورهای اوراسیا،‌ موفق شده از سال ۱۴۰۱ تاکنون سالانه ۱۰۰۰ تن صادرات ماهی به روسیه داشته باشد و در سال‌ گذشته موفق به کسب مقام اول ملی کشوری شده است.

به گفته کزازی طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است امسال این میزان صادرات به دوهزار تن افزایش یابد.

احیای بزرگترین مزرعه اصلاح نژاد ماهی غرب کشور

وی در ادامه یادآور شد: طی دو سال گذشته و با انجام پیگیری‌ها مزرعه «قزل دانش» نهاوند که بزرگترین مزرعه استراتژیک اصلاح نژاد در غرب کشور و بزرگترین مزرعه سردآبی استان است، پس از هشت سال احیاء و مجدداً راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه مزرعه «قزل دانش» دارای ظرفیت اسمی هزارتن پرورش و ۲۸۰ میلیون تکثیر و تفریخ در سال است، اضافه کرد: با راه‌اندازی مجدد این مزرعه بزرگ و به پیک رسیدن تولید آن از ورود ۴۰ درصد تخم چشم‌زده خارجی به کشور جلوگیری شده و ۲۵ درصد بچه ماهی قزل‌آلای کشور تأمین می‌شود.

مسئول شیلات جهاد کشاورزی نهاوند خاطرنشان کرد: همچنین طی دو سال گذشته ۲۶ مزرعه پرورش ماهی در شهرستان با ظرفیت تولید ۴۵۰ تن در سال که به علت بیماری آبزیان چند سال تعطیل شده بودند، به چرخه تولید بازگشتند.

کزازی در خاتمه با بیان اینکه سیاست وزارت جهادکشاورزی بر گسترش این صنعت در مناطق مستعد است، تأکید کرد: با توجه به اینکه نهاوند از ظرفیت‌های بالایی در پرورش شیلات برخوردار است و با توجه به سهم آن در زمینه میزان تولید استان و لزوم اجرای طرح‌های توسعه‌ای، باید سطح تشکیلات اداری این واحد متناسب با جایگاه شهرستان ارتقاء یابد.

دیدگاه شما