تازه های سایت

کد مطلب: 56302
12. خرداد 1403 - 8:02
رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند گفت: کشت گیاهان دارویی سود و ارزآوری حدود یک‌میلیون دلاری برای کشاورزان شهرستان نهاوند دارد که رقم بالایی است و با توسعه این کشت این عدد نیز بزرگ‌تر می‌شود

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، توکل آبشناس اظهار کرد: کشت محصولات کم‌آب بر از سیاست‌های اصلی جهاد کشاورزی است چون حدود ۹۰ درصد از مصرف آب در کشور در این بخش مصرف می‌شود که نیازمند برنامه‌ریزی اصولی برای کشت محصولات کم آب‌بر است.

وی تصریح کرد: اصلاح الگوی کشت یکی از برنامه‌های اجرایی این اداره است که آب محور است و بایست از کشت گیاهان پر آب‌بر به سمت گیاهان کم‌آب بر حرکت کنیم.

آبشناس ادامه داد: در سال جاری سطح زیر کشت گیاهان دارویی حدود ۳۰۰ هکتار است که از این سطح پیش‌بینی برداشت ۳۲۰ تُن محصول را داریم.
رئیس جهاد کشاورزی نهاوند با بیان اینکه‌ توسعه کشت گیاهان دارویی ازجمله اقدامات انجام‌ شده در راستای مدیریت مصرف آب است که در شهرستان روبه رونق است، افزود: گیاهان دارویی که در شهرستان کشت می‌شوند شامل کنگرفرنگی(آرتیشو)، گل همیشه‌بهار، گل محمدی، موسیر، زعفران، گل‌گاوزبان، سیر و کاسنی است.
وی گفت: در گذشته نسبت به کشت و تولید انبوه گیاهان دارویی در نهاوند بین کشاورزان برای فروش شک و تردید بود ولی در سال‌های اخیر سطح زیر کشت این محصول در نهاوند به‌ طور چشمگیری افزایش ‌یافته است.
آبشناس همچنین اضافه کرد: از بین انواع گیاهان دارویی که در مزارع نهاوند کشت می‌شوند تولید و کشت گل همیشه‌بهار، کاسنی، آرتیشو یا کنگر فرنگی، گل‌گاوزبان، بادرنجبویه، زعفران، سنبل‌الطیب، گل‌محمدی، موسیر و گشنیز با سطح زیر کشت قابل توجه بیشترین رونق و فروش و ایجاد اشتغال را دارند.

کشت نادرترین گونه گیاهان دارویی در بعضی از مناطق نهاوند

وی با اشاره به اینکه نادرترین گونه گیاهان دارویی از نظر مرغوبیت در بعضی مناطق نهاوند تولید می‌شوند، تصریح کرد: این محصولات دارویی به صورت‌ خوراکی و دمنوش مورد استفاده مردم قرار می‌گیرند و یا تعدادی از این گیاهان بعد از فرآوری به ‌صورت دارو و پمادها و عرقیجات مختلف به بازار عرضه می‌شوند.

آبشناس تاکید کرد: شهرستان نهاوند بزرگترین قطب تولید کننده انواع گیاهان دارویی در سطح استان همدان است که مهمترین مشکلات پیش‌روی آن عدم وجود سرمایه‌گذاری، نبود صنایع بسته‌بندی و فرآوری گیاهان دارویی، توسعه صادرات و استفاده از روش‌های نوین است.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند یادآور شد: این نهاد به هر نحوی که بتواند از کشت انواع گیاهان دارویی حمایت می‌کند و نهاده‌ها و بسته‌های تشویقی و حمایتی را برای کشاورزان در نظر می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: بذر این نوع کشت‌ها به‌صورت اخذ یک‌سوم نقد در زمان کاشت از کشاورزان گرفته می‌شود و ۷۰ درصد مابقی هزینه بذر زمان برداشت از کشاورز گرفته می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند خاطرنشان کرد: اتفاق خوب و حمایتی دیگر این است که محصول تولیدی به‌صورت تضمینی و قراردادی خریداری می‌شود و کشاورز دغدغه‌ای برای فروش محصول ندارد.

به گفته آبشناس؛ علاوه بر فوایدی که در مورد تولید و مصرف گیاهان دارویی گفته شد نباید رعایت تناوب و تنوع زراعی، ضریب نفوذ نزولات جوی و غنی کردن منابع آب سفره‌های زیرزمینی و خاک، جلوگیری از سیلاب و تخریب مراتع، رونق گردشگری و ایجاد اشتغال را که با کشت گیاهان دارویی به وجود می‌آید، فراموش کرد./ایسنا

انتهای پیام

دیدگاه شما